oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 06:55:56 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmisteesta  (Luettu 32213 kertaa)
tareone
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 12 Elokuu 2009, 20:05:56 »

Miten tässä tapauksessa homma menee katsastuksen kanssa, kun mulla on nyt käsissä omavalmisterunko ja siihen hommailen pikkuhiljaa kaikki palikat. Kannattaako runko käyttää nyt tässä vaiheessa "paljaana" konttorilla nähtävillä, ennenkuin aletaan tositoimiin ja saako konttorilta jonkun "good to go" paprun, ettei ne myöhemmin ala nillittämään?

Jos ja kun runkoon tulee kiinni esim. -90 Sportsterin Evo-kone, määräytyykö pyörän vuosimalli sen moottorin mukaan?

Runko olis käsissä, mutta näitä pitää vielä selvitellä, ennenkuin uskaltaa alkaa mitään haalimaan.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 12 Elokuu 2009, 20:51:27 »

Omavalmisteen vuosimalli määräytyy aina sen päivämäärän mukaan kun viet sen ensirekisteröitäväksi. Aivan sama käytätkö 50-luvun palikoita vai vasta tulevaisuudessa valmistettavia osia.

Sinänsä ei ole mitään hyötyä käyttää paljasta runkoa konttorilla jos vaan noudatat rakentelussa voimassa olevia ja lähitulevaisuudessa voimaan astuvia määräyksiä.

Tällä hetkellä suurin kompastuskivi on päästöjen vaatimustenmukaisuuden todentaminen - sitä ei käytännössä pysty tekemään. Kun tekeillä oleva lakiuudistus astuu voimaan, helpottuu omavalmisteen rekisteröiminen tältä ja monelta muultakin osin.
tallennettu
tareone
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #2 : 12 Elokuu 2009, 20:59:38 »


Tällä hetkellä suurin kompastuskivi on päästöjen vaatimustenmukaisuuden todentaminen - sitä ei käytännössä pysty tekemään. Kun tekeillä oleva lakiuudistus astuu voimaan, helpottuu omavalmisteen rekisteröiminen tältä ja monelta muultakin osin.

Olenko ymmärtänyt oikein, että esim. jos laitan tuohon kiinni koneen vuodelta -90, tulee sen täyttää silloiset vaatimukset? Ja onko jotain rajaa olemassa sille, milloin härpätin on omavalmiste?
tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #3 : 12 Elokuu 2009, 22:02:49 »

Olenko ymmärtänyt oikein, että esim. jos laitan tuohon kiinni koneen vuodelta -90, tulee sen täyttää silloiset vaatimukset? Ja onko jotain rajaa olemassa sille, milloin härpätin on omavalmiste?
Omavalmisteen vuosimalli määräytyy aina sen päivämäärän mukaan kun viet sen ensirekisteröitäväksi.
Moottorin valmistusvuosi ei ratkaise mitään jos menet katsastamaan/rekisteröimään omavalmistetta, korkeintaan varmistaa sen että tämänhetkiset pakokaasumääräykset ei toteudu.
Jos kanta-ajoneuvon muutosprossat ylittää 50pinnaa niin alkuperäinen kanta-ajoneuvo "häviää" ja siitä tulee omavalmiste
tallennettu
tareone
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #4 : 12 Elokuu 2009, 22:10:04 »

Moottorin valmistusvuosi ei ratkaise mitään jos menet katsastamaan/rekisteröimään omavalmistetta, korkeintaan varmistaa sen että tämänhetkiset pakokaasumääräykset ei toteudu.
Jos kanta-ajoneuvon muutosprossat ylittää 50pinnaa niin alkuperäinen kanta-ajoneuvo "häviää" ja siitä tulee omavalmiste

Ok, tämä selvä. Ja APU2 tuo tähän toivon mukaan helpotuksia voimaantullessaan.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 12 Elokuu 2009, 22:38:38 »

Uusi omavalmiste on uusi pyörä APU 2:n toteutuessakin. Uuden omavalmisteen vaatimustaso kuitenkin kevenee jonkin verran.
tallennettu

poromarko
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #6 : 13 Elokuu 2009, 20:30:22 »

Kumpa tulis muutosta myös tuohon rahalliseen puoleenkin.
Ruotsissa maksaa omavalmisteen rekisteröinti tällähetkellä n.700e sisältää runkokatsastuksen sekä lopullisen tarkastuksen radalla koeajoineen + mukaan on laskettu rekisteröinti ja katsastus maksut .Verot niitähän hurreissa ei ole motskareilla.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 13 Elokuu 2009, 20:44:04 »

Lukuunottamatta verotusta omavalmisteen rekisteröintikulut asettuvat ruåtsalaiseen suuruusluokkaan meilläkin, kunhan APU 2 tulee voimaan. Verottajaa vastaan tappeleminen jää sitten seuraavan aktiiviporukan ristiksi. Minen jaksa enää. Pyörittää silmiään
tallennettu

vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #8 : 30 Lokakuu 2009, 09:50:37 »

eu tyyppihyväsytty moottori niin ei pitäisi olla ongelmia päästöjen kanssa,
niin ja siis hyväksynnän pitää vastata tämän päivän normeja.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 30 Lokakuu 2009, 19:25:56 »

Ei ihan noin yksinkertaista - valitettavasti. Ne hyväksytyt moottorit kun ovat aina hyväksyttyjä johonkin tiettyyn pyörämalliin, ei mihin tahansa itse tehtyyn fillariin. Jos pulttaat sen kiinni omavalmistechopperiin niin ihan pykälien mukaan mentäessä sillä hyväksyntäpaperilla voi pyyhkiä perseensä.

Esimerkiksi paperissa voi lukea että tämä moottori on hyväksytty korvausmoottoriksi Harley-Davidson FXD, FXST ja FLHT malleihin vuosimalliltaan 1984-1999.
tallennettu
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #10 : 11 Marraskuu 2009, 05:04:15 »

sumekokin kirjoittaa päästöpapereita joissain tapauksissa jos on daavidsonin oma moottori, sytkä, kaasari ja pakoputkisto.
tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #11 : 15 Marraskuu 2009, 16:04:51 »

Jos APU-2 tulee voimaan vuoden vaihteessa, niin tämä päästöhommakin helpottuu huomattavasti. Käytännössä päästömittaus tullaan suorittamaan samalla tavalla, kuin autojen vuosikatsastuksessa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 15 Marraskuu 2009, 19:22:05 »

Paitsi EY-tyyppihyväksytyt pyörät vm. 2003 ja siitä eteenpäin, jolloin edellytetään e-hyväksyttyjä putkia. E-merkinnän puuttuessa ei mittailut auta.
tallennettu

shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #13 : 16 Marraskuu 2009, 11:53:58 »

Hyvä tarkennus, mutta eikös omavalmisteiden kohdalla homma mene niinkuin yllä mainitsin?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 16 Marraskuu 2009, 12:20:04 »

Pitäis mennä! Parin kuukauden päästä tiedämme.
tallennettu

Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto