Akkutekniikka kehittyy kovaa vauhtia, markkinoille tulee uutta patteria, joiden suoritykyky alkaa päihittää vanhan lyijyakun.
Luin mielenkiintoisen artikkelin saksalaisesta MO-Motorrad Magazinesta (Syyskuu 2009), jossa kerrottiin miten LiFePo4 kennoista saa kevyen ja suorityskykyisen akun moottoripyörään. Esimerkisssä oli 6.9 Ah akku, joka vaivatta starttasi Ducatin Desmosedecin. Starttivirtaa tuosta paketista irtoaa 300 ampeeria, (9.2 Ah 600 A).
Painoa 6.9 Ah paketilla on 890 grammaa. Chopperirakentajan kannalta koko ei kuitenkaan ollut ihan pieni, mutta toki pienempi kuin vastaavan lyijyakun... voisihan ajatella jotain muuta kuin "perinteistä" akun muotoa, koska paketti kootaan 3.3 V pyöreistä akuista.
Kisakäyttöön, jossa painonsäästö on tärkeää, akku on omiaan, siitä riittää potkua ruiskuvehkeisiinkin puolen tunnin ajoon ilman latausta. Akkutyyppi pitää jännitteensä lähes tyhjentymiseen asti. Latauksen voi suorittaa vartissa sopivalla laturilla (kallis).
Ei kaikki uusi ole tietenkään plussaa, yksi 3.3 V akku maksaa 10 -14 euroa,
akkupaketti pitäisi "balansoida" pari kertaa kuukaudessa erillisellä laturilla.
Saksassa mp-käyttöön pattereita kasailee Durbahn, Hampurista.
www.durbahn.de6.9 Ah maksaa 260,35 Euroa, tuolta lisää malleja infoa englanniksi:
http://shop.durbahn.de/shop/en/products/Batteries_superlight_%21/_A123_LiFePower-Durbahn