oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 06:40:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Dual fire sytkästä kierrosluvun signaali  (Luettu 20291 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 26 Elokuu 2009, 08:27:05 »

Ongelma: Megasquirtille on otettu kierrosluvun signaali puolan maapuolelta mutta se on kaikeska suodatusyrityksistä huolimata likaista. Allaoleva rauta on '90 FLHS Harrika jossa siis toistaiseksi vakio dualfire sytkä. Lohkoina on S&S Superstock B jossa näyttäisi olevan etupuolella valmis reikä vaikka jollekin HAL-anturille.

Kysymyksiä: Miten näistä maamoottoreista ylipäätään saadaan siisti signaali kierrosluvulle?

Custom Chromen manuaalissa on koko joukko erilaisia välppeitä tähän (esim 24149 joka näyttää johdotuksensa puolesta vähän epäilyttävältä). Mihin ne perustuvat vai pitäisikö vain suoraan osataa pamauttaa joku sellainen?

Käykö tuohon S&S:n lohkon reikään sama anturi mikä on tarkoitettu lootaan nopeusmittarin anturiksi? Siis CC:n kirjasta 49208 tai 75090. Ainakin kuvasta katsomalla ulkonäön perusteella kävisi...?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 27 Elokuu 2009, 13:20:11 »

...kuulin, että tässä laitteessa pitäisi olla ollut jo uutena rundipultti ja sytkältä lähtisi pinkki johto josta signaalin voisi napata. Pitää tarkistaa...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 28 Elokuu 2009, 12:54:41 »

Tuon ikäinen Electra ottaa vakiona kierroslukumittarin signaalin puolalta - pinkillä piuhalla kylläkin mutta se on mittarin piuha, ei sytkän.

Tarvikesytkissä (esim. Crane Hi-4) on erillinen kierroslukumittarin piuha josta tuleva signaali on erittäin puhdas - itse temppuilin näiden kanssa ja puolalta otettuna lukema pomppi minne sattui mutta sytkän omalta piuhalta oli tasaista.

Tiedä sitten minkälaista tekniikkaa HD:n omat mittarit pitävät sisällään koska ne näyttävät hyvinkin tasaisia lukemia huolimatta puolalta otettavasta signaalista.
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #3 : 03 Syyskuu 2009, 14:04:36 »

Millä konsteilla on yritetty suodattaa? Yleensä ongelma on ratkennut simppelillä RC-suodatuksella. Eli vastus signaalipiuhan väliin sarjaan ja konkka piuhasta maihin vastuksen ja Megasquirtin (tai mihin sitä signaalia ollaankaan viemässä) välistä. Lähtöarvoiksi noille voi ottaa vaikka 1 kilo-ohmi ja 1uF, siitä sitten voi kokeilla erilaisia arvoja kunnes päästään haluttuun tulokseen.

Tietty aina on aina varmempaa, jos saa järjestettyä hall-anturin johonkin sopivaan paikkaan.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 03 Syyskuu 2009, 14:57:30 »

Millä konsteilla on yritetty suodattaa? Yleensä ongelma on ratkennut simppelillä RC-suodatuksella. Eli vastus signaalipiuhan väliin sarjaan ja konkka piuhasta maihin vastuksen ja Megasquirtin (tai mihin sitä signaalia ollaankaan viemässä) välistä. Lähtöarvoiksi noille voi ottaa vaikka 1 kilo-ohmi ja 1uF, siitä sitten voi kokeilla erilaisia arvoja kunnes päästään haluttuun tulokseen.

Pitänee koittaa, tämä oli hyvä vinkki.

Tietty aina on aina varmempaa, jos saa järjestettyä hall-anturin johonkin sopivaan paikkaan.

Ohessa näkyy magneeton johtojen lähtöjen vasemmalla puolella luukku johon HAL:n voisi lyödä... Mutta sopiiko siihen sellainen vaihteistoon tarkoitettu anturi suoraan?


* 20090828_002.jpg (73.67 kilotavua, 800x450 - tarkasteltu 1905 kertaa.)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #5 : 03 Syyskuu 2009, 16:49:41 »

Ai niin, tuohon suodatuksen komponentteihin vielä. Kondensaattoriksi sitten keraaminen tai muovikonkka, ei elektrolyytti. Ja jännitteenkestoa vähintään 50V. Vastukseksi kelpaa mikä tahansa. Ja arvojen haarukoiminen siten, että jos vielä tulee häiriöitä, niin jomman kumman tai molempien arvoja suuremmiksi, jos taas kierrokset alkaa leikkaantumaan yläpäästä, niin arvoja pienemmiksi.

Anturiin en osaa ottaa mitään kantaa näillä tiedoilla. Mitä tuolla luukun takana pyörii? Siis minkälaisia pykäliä anturi tulisi lukemaan?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 03 Syyskuu 2009, 20:43:16 »

Anturiin en osaa ottaa mitään kantaa näillä tiedoilla. Mitä tuolla luukun takana pyörii? Siis minkälaisia pykäliä anturi tulisi lukemaan?

Luukun takana pyörii kampiakselin limput...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #7 : 04 Syyskuu 2009, 10:48:16 »

Luukun takana pyörii kampiakselin limput...

Eli anturille tulisi yksi "tapahtuma" per kampuran kierros? Siinä tapauksessa luulisi useimpien antureiden selviävän hommasta, kun toimintataajuus jää varsin kohtuulliseksi. Tilanne olisi vähän toinen, jos kampuralle olisi koneistettu kymmeniä hampaita anturia varten.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 07 Syyskuu 2009, 10:33:07 »

Sulla taitaa Santtu olla vielä vanha kampura uusissa lohkoissa? Silloin joudut jumppaamaan vähän enemmän jos haluat tuota lohkossa olevaa reikää käyttää, se kun vaatisi periaatteessa uuden mallisen kampuran jossa on Artun kuvailema hammastus. Anturi kun ei lue sileästä kampurasta mitään. Riittävän kokoinen reikä tai useampi limpun kyljessä antaa anturille tiedon pyörintänopeudesta, loppupelissä tuollainen anturi kun mittaa vaan ykköstä ja nollaa - magneetti reagoi ohi kulkevan raudan määrään. Reiän kohdalla tulee sitten nolla - mitä useampi reikä, sitä luotettavampi mittaustulos. Anturin pitää lisäksi olla erittäin lähellä mitattavaa kohdetta.

Ja meillä "ammattipiireissä" kutsutaan tuota magneettoa laturiksi Virnistää ...
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto