oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 21:41:26 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Muutoskatsastuksen kehittäminen on määräaikaiskatsastusta parempi ratkaisu  (Luettu 33249 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Administrator
*****
Viestejä: 235


« : 09 Syyskuu 2009, 15:10:48 »

SMOTOn tiedote 9.9.2009
Eri tahoilta on viime aikoina kuultu vaatimuksia moottoripyörien määräaikaiskatsastukselle, viimeksi asian nosti esiin AKE elokuun lopulla. AKE vaati julkisuudessa määräaikaiskatsastuksia moottoripyöriin meluhaittojen vähentämiseksi.

SMOTO on vastustanut määräaikaiskatsastuspakon ulottamista moottoripyöriin sekä EU:n että kotimaan tasolla jo pitkään. SMOTOn kanta on, että moottoripyörien määräaikaiskatsastuksilla ei Suomessa saavuteta merkittäviä hyötyjä enempää liikenneturvallisuus- ja ympäristötavoitteiden kuin omistusoikeuden ja verovalvonnankaan näkökulmasta. SMOTOn mielestä sen sijaan pitää kehittää muutoskatsastusjärjestelmää paremmin harrastustoimintaa tukevaksi.

SMOTOn edustajat on kutsuttu eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan kuultavaksi katsastusasiassa keskiviikkona 9.9.2009. SMOTOn asiantuntijoina valiokunnalle lausunnon antavat Santtu Ahonen ja Teemu Lindfors.

SMOTO perusteet moottoripyörien määräaikaiskatsastusten vastustamiselle lyhyesti:

Katsastuspakko ei edistä liikenneturvallisuustavoitteiden saavuttamista

Tutkimusten mukaan moottoripyörän tekniset ominaisuudet ovat syynä
tai osasyynä onnettomuuksiin hyvin harvoin. Silloin kun näin on, kysymys on lähes aina renkaiden tai jarrujen puutteellisesta kunnosta, toisin sanoen huoltotoimenpiteiden laiminlyönnistä. Renkaiden ja jarrujen huoltotarve ja määräaikaiskatsastuksen ajankohta osuvat yksiin vain satunnaisesti eli katsastuspakolla tämä ongelma ei poistu.

Toiseksi moottoripyörien tekniset viat tai puutteet ovat helposti havaittavissa ja vaikuttavat pyörän hallittavuuteen niin, että käytännössä ne havaitaan heti ongelman ilmettyä ja yleensä myös korjataan heti.

Myös moottoripyörän kunnossapitoon suhtaudutaan toisin kuin esimerkiksi auton. Moottoripyörä on harrastajalle arvokas harrastusväline, josta pidetään huolta ilman erillisiä velvoitteitakin.

Katsastuspakko ei edistä ympäristötavoitteiden saavuttamista

Moottoripyörien osuus tieliikenteen päästöistä mitataan päästölajista riippumatta korkeintaan muutamassa prosentissa.

Suhteessa kansallisiin kokonaispäästöihin moottoripyörien päästökuormituksen osuus on vielä tätäkin pienempi. Moottoripyörien käytönaikainen päästötasokaan ei olennaisesti muutu käyttöiän aikana.

Moottoripyörien pakokaasupäästöillä ei näin ole ympäristön laadun kannalta Suomessa suurta merkitystä eikä niiden määräaikaisella kontrolloimisella saavuteta merkittäviä hyötyjä.

Katsastuspakko ei ehkäise mahdollisia meluhaittoja

Moottoripyörän käytönaikainen melu kasvaa käytännössä vain pakoputkien muuttamisen seurauksena. Pakoputken vaihtaminen on käytännössä helppoa ja on varsin todennäköistä, että määräaikaiskatsastuksen ajaksi putket vaihdettaisiin vaatimukset täyttäviksi. Tämä ei kuitenkaan olisi mikään tae sille, että muina aikoina ajettaisiin näillä samoilla putkilla.

Tehokkaampi tapa melun valvontaan olisi teinvarsivalvonta siten, että melulle olisi määritelty poliisin mitattavissa olevat raja-arvot. Liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan vireillä ehdotus uusiksi moottoripyörän rakenteen muuttamista koskeviksi säännöiksi (katso APU2-hanke etenee (9.9.2009)), joka sisältää mm. katsastustoimipaikkojen ja poliisin mitattavissa olevat melurajat. Tämän ehdotuksen voimaan saattaminen vähentäisi moottoripyörien melua huomattavasti tehokkaammin kuin määräaikaiskatsastus.

Melurajojen valvonta on perustellumpaa ja oikeudenmukaisempaa kohdistaa rakenteeltaan muutettuihin moottoripyöriin muutoskatsastuksissa, eikä määräaikaiskatsastuksissa.

Määräaikaiskatsastuspakko ulottaisi muutostoimenpiteiden valvonnan kustannukset myös sellaisten moottoripyöräilijöiden maksettavaksi, jotka eivät ole tehneet muutoksia pakoputkistoon.

Katsastuspakko ei ole vastaus ajoneuvon omistusoikeus-, identiteetti- ja verovalvontaan

Katsastustoimipaikoilla ei ole parempia edellytyksiä valvoa omaisuusrikoksia kuin poliisillakaan.

Moottoripyörien rakenteen muuttamista valvotaan jo nyt muutoskatsastuksen avulla.

Autovero kannetaan uudelleen, jos enemmän kuin 50 prosenttia moottoripyörän osista vaihdetaan. Nämä ongelmat koskevat kuitenkin vain pientä murto-osaa Suomeen rekisteröidyistä moottoripyöristä, eikä ole hyväksyttävää, että tämän verovalvonnan kustannukset määräaikaiskatsastuspakon kautta sälytettäisiin kaikille moottoripyörien omistajille.

Dokumentit


Valepukuiset edustajat matkalla liikennevaliokunnan kuultaviksi.
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu 2009, 22:41:10 kirjoittanut Santtu » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 09 Syyskuu 2009, 20:41:27 »

Lainataan toisesta keskusteluketjusta, liittyy tähän yo. uutiseen:
Tänään tuli Santun kanssa käytyä Smoton edustajina eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan kuultavina. Asia koski moottoripyörien vuosikatsastusta.

Teimme kielteisen kantamme selväksi. Lyhykäisyydessään perustelimme kantamme kolmella eri syyllä:
  • Ei osoitettuja tai osoitettavissa olevia liikenneturvallisuushyötyjä
  • Ei likimainkaan kustannuksia vastaavia ympäristöhyötyjä
  • Ei tehokasta melunvalvontaa (koska putket on niin helppoa vaihtaa katsastuksen ajaksi)
Edelleen totesimme, että vuosikatsastuksen tavoitteita voidaan tehokkaammin ja oikeudenmukaisemmin saavuttaa muutoskatsastuslainsäädäntöä kehittämällä, mikä tarkoittaa samaa kuin APU 2:n, uuden kopterilain toteuttaminen. Pyysimme valiokunnalta apua asian edistymiseen.

Santtu tai WebScheister laittanee esityksemme dokumenttiarkistoon lähiaikoina, kiinnostuneet voivat lukea sieltä tarkempaa tietoa.

Kuultavina olivat myös LVM:n ja AKE:n edustajat. LVM on varovaisesti samoilla linjoilla kuin mekin, AKE ei lausunut kantaansa selkeästi julki.

Olin positiivisessa mielessä hieman yllättynyt siitä, että kansanedustajat esittivät meille sangen järkeviä kysymyksiä. Kyselivät esimerkiksi onnettomuustyypeistä ja suomalaisen moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden tilasta kansainvälisessä vertailussa. Yksityiskohtien ohella halusivat siis ymmärtää kokonaiskuvan.

Kuulemisessa oli kysymys siitä, että LVM hakee eduskunnan linjausta Suomen kannaksi asian jatkokäsittelyssä EU-tasolla. Mitään konkreettista lakiesitystä ei siis ole käsiteltävänä. Asia jatkuu siten, että valiokunta antaa asiasta lausuntonsa, jota LVM noudattaa edustaessaan Suomea EU:ssa.

Minulle jäi vaikutelma, että viestimme meni perille. Jäämme odottamaan eduskunnan lausuntoa asiassa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
MMAF Puheenjohtaja
Administrator
*****
Viestejä: 235


« Vastaus #2 : 15 Syyskuu 2009, 09:40:31 »

Autojen katsastaminen harvenee ja halpenee moottoripyörien vuosikatsastusta ei tule. Moottoripyöräilijät ja mopoilijat voivat hengähtää helpotuksesta. AKE:n ajamaa kaksipyöräisten pakollista vuosikatsastusta ei Suomeen tule ainakaan tämän hallituksen aikana.
Teksti: Nykypäivä 11.9.2009 / Juha Pärssinen.


kuvateksti: Eduskuntamotoristejakaan eivät katsastushuolet paina jatkossakaan. Viime helatorstaina Pärnussa ajelleet kansanedustaja Harri Jaskari (kok.), Pekka Vilkuna (kesk.) ja Markku Pakkanen (kesk.) tosin ovat pitäneetkin moottoripyöränsä aivan lain vaatimusten mukaisina.

Keskustelu moottoripyörien ja mopojen meluhaitoista yltyi kesäviikkoina melkoiseksi myrskyksi lehtien yleisöosastoissa. Kaksipyöräisten virittely ja etenkin pakoputkien vaihtaminen alkuperäistä meluisampiin sai monet vaatimaan moottoripyörille ja mopoille pakollista vuosikatsastusta henkilöautojen malliin.

Katsastuspakkoa vastustanut moottoripyöräilijöiden keskusjärjestö SMOTO puolestaan on katsonut, että vuosikatsastuksilla meluongelmaa ei saada ratkaistua, sillä pakoputkien vaihto on nopea ja helppo toimenpide, eikä mikään takaa, etteivät laittomat putket löydä takaisin paikoilleen jo sillä välin, kun katsastusleima vasta kuivuu rekisteriotteessa.

SMOTO:n mukaan myöskään onnettomuudet eivät vuosikatsastuspakolla vähenisi. Tutkimusten mukaan moottoripyörän tekniset ominaisuudet ovat syynä tai osasyynä onnettomuuksiin hyvin harvoin. Silloin kun näin on, kysymys on lähes aina renkaiden tai jarrujen puutteellisesta kunnosta, toisin sanoen huoltotoimenpiteiden laiminlyönnistä, lukee SMOTO:n hallituksen viime sunnuntaina ottamassa kannassa.

Vehviläinen ei innostu

Nyt pärinäpojat ja surinasussut ovat saaneet taakseen myös liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.). Vehviläinen emännöi keskiviikkona toimittajalounasta, jonka yhteydessä Nykypäivä pääsi kysymään ministeriltä puheena olleesta mopojen ja
moottoripyörien katsastuspakosta.

– En ole siitä lainkaan innostunut. Tämä on tällainen pikakanta, mutta minusta mopojen ja moottoripyörien vuosikatsastuksille ei ole mitään tarvetta, hän sanoi Nykypäivälle.
– En aio sellaista (laki)esitystä viedä eteenpäin, hän vahvisti. Sen sijaan yhtä sun toista muuta mielenkiintoista katsastusasioihin on luvassa.

Harvemmaksi ja halvemmaksi

Ministeriön tarkoitus on eriyttää kevyen ja raskaan kaluston katsastustoimiluvat. Käytännössä alalle olisi jatkossa paljon helpompi tulla, kun pieni katsastusfirma voisi keskittyä vain henkilöautojen katsastamiseen.

Lisäksi katsastajien peruskoulutusvaatimuksia lievennettäisiin, eikä katsastuspisteessä enää tarvitsisi olla erityistä koeajorataa. Tämän kaiken pitäisi lisätä kilpailua katsastustoimialalla, jolla hinnat ovat nousseet viime vuosina rajusti.

Ilouutinen nuukalle autoilijalle on myös se, että määräaikaiskatsastusten aikaväliä aiotaan harventaa. Jatkossa uuden auton ensimmäinen määräaikaiskatsastus olisi nykyisen kolmannen vuoden sijasta vasta neljäntenä vuonna ensimmäisestä käyttöönotosta, seuraava nykyisen viidennen sijasta kuudentena vuonna ja vasta sen jälkeen vuosittain.
« Viimeksi muokattu: 15 Syyskuu 2009, 09:41:54 kirjoittanut Santtu » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 01 Lokakuu 2009, 10:07:30 »

Muutoskatsastus on vuosikatsastusta parempi ratkaisu myös eduskunnan liikennevaliokunnan mielestä. Valiokunta on antanut asiasta lausuntonsa, joka kokonaisuudessaan löytyy täältä:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livl_20_2009_p.shtml

Vuosikatsastuksista lausunnossa sanotaan mm. seuraavaa:

Lainaus
Alkuperäisessä komission ehdotuksessa esitettyjen perusteiden pohjalta arvioituna ja ehdotetussa muodossa valiokunta sen sijaan ei pitänyt tässä vaiheessa perusteltuna esitettyä määräaikaiskatsastusvelvollisuuden ulottamista moottoripyöriin, mopoihin ja kevyisiin jarruttomiin perävaunuihin.

Lausunnosta käy myös ilmi, että komissio on vetänyt ehdotuksestaan pois kaksipyöräiset ajoneuvot. Tällä erää voimme siis joksikin aikaa keskittyä muihin asioihin kuin vuosikatsastusten vastustamiseen.

Muutoskatsastuksista puolestaan sanotaan seuraavaa:

Lainaus
Muutoskatsastusjärjestelmän kehittämisellä pystytään edistämään sekä mopojen ja moottoripyörien vaatimuksenmukaisuuden valvontaa että vähentämään meluun ja päästöihin liittyviä ongelmia.

Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että muutoskatsastusta koskevat liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteilla olevat säännökset saataisiin voimaan mahdollisimman pian.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: ei vuosikatsastuksille, kyllä APU II:n mahdollisimman pikaiselle toteuttamiselle. Cool!

Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool

Edit: lisäsin maininnan komission touhuista.
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu 2009, 10:43:51 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 01 Lokakuu 2009, 10:19:38 »

Taistelu voitettu, ei kuitenkaan koko sotaa... Pidetään kuohujuomien korkit vielä visusti kiinni, kyllä sekin aika vielä koittaa Hymyilee ...
tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #5 : 01 Lokakuu 2009, 10:40:19 »

Pitkäjänteinen työ alkaa tuottaa tulosta. Lupaavalta vaikuttaa!  Cool
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 01 Lokakuu 2009, 10:45:47 »

Taistelu voitettu, ei kuitenkaan koko sotaa... Pidetään kuohujuomien korkit vielä visusti kiinni, kyllä sekin aika vielä koittaa Hymyilee ...

Sitä sotaa tuskin koskaan tullaan lopullisesti voittamaan. Tällä erää prätkien katsastuksia ei kuitenkaan missään virallisesti ole suunnitteilla, joten aion kyllä tuopillisen nauttia hyvällä omallatunnolla.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 02 Lokakuu 2009, 09:07:29 »

Ota vaikka toisellekin jalalle, olet sen kyllä ansainnut Hymyilee leveästi ...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 24 Lokakuu 2009, 11:14:11 »

Pyysin eduskunnasta nähtävilleni muiden sidosryhmien antamat kirjalliset lausunnot prätkien vuosikatsastuksista. Lausuntonsa jättivät mm. A-Katsastus, Yksityisten katsastustoimipaikkojen liitto, K1-katsastajat, Liikenneturva sekä liikkuva poliisi. Sangen yllättäen kaikki mainitut tahot puolsivat prätkien katsastuksia. Perustelut ovat kirjavia, mutta ohuita... Pyörittää silmiään

Yleisesti vuosikatsastuksia perusteltiin rakentelulla. Lausuntojen mukaan prätkiin laitetaan tyypillisesti meteliputkia, laittomia valaisimia jne. Poliisin mukaan pyöriä myös rakennellaan "laittomasti" siten, että alkuperäisestä pyörästä ei ole jäljellä enää muuta kuin valmistenumero.  Järkyttynyt Mitään näistä muutoksista ei lausuntojen mukaan käytännössä valvota juuri lainkaan. Kuten harrastajat hyvin tietävät, asia on toki täsmälleen päinvastoin. Varsinkin tuo poliisin kommentti viittaa siihen, että sen kirjoittaja ei ole huomannut vuosituhannen vaihtuneen ja prosenttitaulukoiden uudistuneen. Surullinen

Kustannus/hyöty-vaikutuksistakin oli joitakin mainintoja, kirjavia nekin. Lähtökohtana käytettiin Suomen onnettomuustilastoista koottua otosta, jonka perusteella tekninen vika on saattanut olla osasyynä onnettomuuden syntyyn 3,1 prosentissa kaikista tapauksista. Tiehallinnon kalkyloimiin yksikkökustannuksiin suhteutettuna tästä seuraa erään lausunnon mukaan vuositasolla yhteiskunnalle 13,5 miljoonan euron kustannus. Jos vuosikatsastuksilla onnettomuusfrekvenssi onnistuttaisiin puolittamaan, syntyisi säästöä 7 miljoonaa euroa vuodessa. Ergo: vuosikatsastukset ovat kannattava investointi...

On vain päässyt unohtumaan noista laskelmista se taseen toinen puoli. Katsastaminen itsessään maksaisi parikymmentä miltsiä vuodessa. Elon laskuopin mukaan ollaan seitsemän miltsiä miinuksella ennen kuin lähtöoletusten epätarkkuuksien vaikutuksia on huomioitu lainkaan... Pyörittää silmiään

Koska liikennevaliokunta päätyi harrastajien kannalta huomattavasti järkevämpään lopputulokseen, rohkenisin vetää tästä tiettyjä johtopäätöksiä. Ensinnäkin lausuntojen asianmukaiselle perustelutavalle annettiin eduskunnassa suuri painoarvo. Jos ollaan realisteja, SMOTO:n lausunto perusteluineen edustaa sisältönsä puolesta aivan eri tasoa kuin yksikään muista lausunnoista. Ja toiseksi SMOTO:lla näyttää olevan kansanedustuslaitoksen silmissä yleistä uskottavuutta ja luotettavuutta - mikä osaltaan lienee seurausta kaikkien SMOTO:n laatimien dokumenttien huolellisesta perustelemisesta.

Toivottavasti tämä tilanne saadaan ylläpidettyä jatkossakin.
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu 2009, 11:16:32 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #9 : 25 Lokakuu 2009, 20:42:20 »

kuullostaahan se uskomattomalta, että kuunneltaisiin nyt oikeasti sitä jolla on sanottavaa, sen sijaan että pidettäisiin niitä ainaisia huutokisoja.
mutta pelottavan hyvältä se tuntuisi. pessimistinä en tässäkään tapauksessa vielä sortuisi pitämään itsestäänselviä asioita oikeasti itsestäänselvinä. mutta antaa se uskoa tulevaisuuteen jos tulee positiivisia tuloksia (katsastus, aput...)

 
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Cromfel
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #10 : 25 Lokakuu 2009, 22:34:53 »

Kyllä on uskomatonta kuulla että kerrankin järjen ääntä kuunneltu. Näinhän se menee että altavastaajan on hoidettava asiansa kunnolla että saa selätettyä tuollaset huuhaa lausunnot. Toivottavasti SMOTO, MMAF jnejne kaverit jaksaa tehdä perusteellista työtä.

Suuri kiitos heille!
tallennettu

Harley-Davidson FXSTC 1340 Softail Custom -99
Harley-Davidson XL 1200 C Sportster -98
jty
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #11 : 26 Lokakuu 2009, 23:15:01 »

Näin. Suuret kiitokset ja tuopit tarjoon kun tilaisuus tulee
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto