oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Marraskuu 2024, 07:48:22 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ulkomailta tuodun pyörän vaatimuksista?  (Luettu 16322 kertaa)
Laccept
Newbie
*
Viestejä: 4


« : 11 Syyskuu 2009, 10:18:53 »

Olen miettinyt pyörän hankintaa ulkomailta (lähinnä Yhdysvalloista) ja sen tiimoiltani mielessäni on muutamia kysymyksiä, joihin etsisin vastausta. Ja toivoisin saavani täältä vastauksen tai jonkin laista apua ongelmieni selvittämiseen.

Lähinnä mielessäni olisi siis ulkomaiset piensarjatuotantona/omavalmisteena tehdyt yksilöt, siis pyörät jotka on pääsääntöisesti joko harrastajan itsensä tai chopper-pajan  (esim. Big Bear Choppers) "varaosista" rakentamia kulkupelejä. Jotka ovat vuosimallia 2000-2007.

Onko olemassa mitään luetteloa, josta selviäisi mitkä ns. tarvikemoottorit (S&S, RevTech, yms.) täyttäisivät ajoneuvon rekisteröinnin edellytyksenä olevat (päästö-, yms.) määräykset, jonka avulla voisi rajata hieman olemassa olevaa tarjontaa?

Jos pyörässä on tällaisena ns. piensarjatuotantona valmistettu runko päteekö mitkään Yhdysvaltojen tyyppihyväksynnät Suomessa? Käsityksen mukaan joillekkin tuollaisille valmistajille on jonkin asteisia tyyppihyväksyntöjä myönnetty.
« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu 2009, 10:20:25 kirjoittanut Laccept » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 11 Syyskuu 2009, 10:33:25 »

Hyväksyntävaatimukset vaihtelevat käyttöönottovuoden mukaan. Tarvikemoottorit (S & S, Revtech ym.) eivät yleensä täytä vaatimuksia, mutta poikkeuksia on. Joitakin koneitaan valmistajat ovat tyypittäneet EU-standardien mukaan. Näistä saa tietoa valmistajien kotisivuilta tai vaikka CCI:n katalookista.

Rungolle ei ole hyväksyntävaatimuksia. Periaatteessa mikä tahansa jenkkipajan runko kelpaa, ellei katsurilla ole jostain syystä aihetta epäillä sen lujuutta. Yleensä näissä ei pitäisi olla mitään ongelmia.

Hankalimmat jutut ovat päästöt, melu, jarrut ja EMC. Jos kysyjä malttaa odotella muutaman kuukauden, saattaa APU:a olla tulossa näihin.
tallennettu

Laccept
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #2 : 11 Syyskuu 2009, 12:29:32 »

Kiitoksia nopeasta ja selventävästä vastauksesta.

Toivottavasti tajustin homman oikein...

...eli käytännössä tuommoisen USA-tuonti chopperin kilpiin saaminen lienee hankalaa, johtuen noista päästörajoitusvaatimuksista, joita ei Suomessa tällä hetkellä oikein pysty teettämään. Mutta tuo APU-juttu tuonee (?) tähän helpotuksen, että mittauksia pystyttäisiin tekemään samalla tavoin, kun niitä nyt suoritetaan autoille, eikös?

Entäs nuo jarrut? Tässäkin lienee tyyppihyväksynnän kanssa tulevia ongelmia, liekö totta? Luin jostain MMAF:n testaus-toiminnasta, jossa he suorittaisivat mm. testauksia jossa katsottaisiin myös jarrujen asianmukaisuus. Sekin lienee tuon APU:ssa esitettyjen lakiuudistusten läpimenemiseen liittyvä tulevaisuuden kuva, eikö totta?

Onkohan noille jarruille olemassa mitään tällaista "tyyppihyväksyntä-katalogia" vai onko suunnaksi otettava jarruvalmistajien kotisivustot.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #3 : 11 Syyskuu 2009, 13:31:23 »

oikeilla jäljillä olet asian tiimoilta.
tollasen omavalmisteen jarruiksi käy mielestäni mitkä vain hyvät jarrut kuhan se pysähtyy.
tollaselta omavalmisteelta vaaditaan tietty pysähtyvyys.
ja hyvillä levy jarruilla ja puristimilla toi ei ole mikään ongelma.
niin kuin t-bone jo vastasi niin malta odotella sitä apu2 pakettia...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 11 Syyskuu 2009, 13:48:33 »

Jarruissa ongelma ei yleensä ole hidastuvuus, vaan sen todistaminen. Mitkään komponenttien yleiset hyväksynnät eivät omavalmisteiden kohdalla ole relevantteja, koska hyväksyntä pitäisi tehdä pyöräkohtaisesti (erilainen massa ja painojakauma).

Enempää APU 2-ehdotusten sisältöä kommentoimatta kehotan tosiaan odottelemaan muutaman kuukauden aivan rauhassa. Sitten meidän pitäisi tietää paljon enemmän, ja voidaan antaa yksityiskohtaisia toimintaohjeita.
tallennettu

vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #5 : 30 Lokakuu 2009, 09:55:35 »

mulle tulossa yks -01 omavalmiste rev techin 100" cid koneella.

ainoa ongelma on tällähetkellä nuo päästöt , custom cromelta kyselty epa lappua parikin kertaa mutta eivät ole vielä vastanneet.
eli jenkkien epa lappu käy muistaakseni noin. kesäkuuhun 2003 asti päästöjen todentamiseen

ja jos ei muuten onnistu niin vaihdan twincamin johon saa lapun sumekolta.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto