Missä menee liian pitkän etujätön raja?
...no jatketaan itse tätä filosofiaa ja rajojen hakemista...
Pitkä jättö sellaisenaan ei laske runkoa, mutta jos ohjausakselin kulma on loiva niin pitkällä jätöllä runko laskee voimakkaasti. Tästä seuraa kaksi asiaa: Etujättö pienenee ja siirtyy kaaressa renkaan kosketuspisteen sisäkurvan puolelle sekä maavara pienenee. Tuo sivuttaissirtymä tuo konkreettisia ongelmia varsinkin hitaille nopeuksille; Painovoima pyrkii kasvattamaan kallistuskulmaa koska se painaa stongaa entistä enemmän vinoon. Ja koska kosketuspiste siirtyy ohjaavaan akseliin nähden ulkokaarteen puolelle se aliohjaa.
...kuka laskee tällä logiikalla teoreettisen maksimietujätön 21" etunakille, 55 asteen keulakulmalle ja 8cm maavaralle?
Sensijaan pystyllä ohjausakselilla mutta pitkällä jätöllä näitä ylläkuvattuja ongelmia ei tule. Mites sinä selitetään se empiirinen kokemustieto kertoo, jonka mukaan yhdessä tämä kosketuspisteen ja ohjausakselin siirtyileminen kallistettaessa (suomeksi = pitkän etujätön muutokset eri ajotilanteissa) saattavat aiheuttaa eri taajuisia värähtelyjä jotka voivat kasvaa vaarallisiksi ja johtaa hallitsemattomaan liikkeeseen tangentin suuntaan?