oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 09:27:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: kromiosan hitsaaminen  (Luettu 28451 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 21 Marraskuu 2009, 09:02:18 »

pitäs yhtä stongaa kaventaa, eli pala(t) pois ja hitsaamalla kiinni. mieleen hiipi ajatus hitsauskohdan (-kohtien) jemmaamisesta riserien sisälle. kuinka laajalta alueelta kromi menee pilalle tommosessa operaatiossa?? ei viittis hyvässä kromissa olevaa tankoa tän takia uudestaan pinnottaa...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
leesseri
Vieras
« Vastaus #1 : 21 Marraskuu 2009, 19:14:59 »

itse tein vähän vastaavan hitsauksen näin:leikkasin tangon poikki,hioin kromin pois noin 2mm matkalta leikkauksesta, tein holkin sisälle(napakan sovitukseltaan),laitoin kastellun pyyhkeen molemmille puolille siten,että ainoastaan hiottu osa tangosta jäi näkyviin.hitsasin migillä kovalla virralla "räyskyn"(pitempi kuin "heppi",mutta ei vielä sauma) ja jäähdytin paineilmalla...hitsauksen jälkeen teippasin tangon siten,että ainoastaan hitsaus jäi näkyviin ja hioin,välillä jäähdyttäin,sauman halutun malliseksi...hitsattu kohta tangossa peitettiin noin 10mm leveällä kiinnikkeellä...mitään en ole kuullut jälkeenpäin,että onko kromi lähtenyt isommalta alueelta...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #2 : 23 Marraskuu 2009, 11:10:07 »

no jotain tuon suuntaista olin ajatellut. tärkeintä olisi luonnollisesti pitää lämpö minimaalisena, mutta silti varmistaa hyvä hitsi.  jollain jenkkifoorumilla oli juttua vastaavasta, ja kaverit puhuivat innolla hammastahnan puolesta. kuulemma pysäyttää tehokkaasti lämmön etenemisen kappaleessa. yleensä suhtaudun avoimen kunnioittavasti konkareiden kikkoihin, mutta jos päädyn pepsodenttiä kokeilemaan niin teen sen silloin kun olen tallilla yksin Hymyilee

tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
leesseri
Vieras
« Vastaus #3 : 23 Marraskuu 2009, 18:31:21 »

itse olen hammastahnalla kiiloittanut vanhoja kromiosia,joissa ollut pistemäisiä ruosteen "poikasia"...mutta hammastahnan käyttöä hitsauksessa???...tuo oli uutta,mutta mikä ettei...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 23 Marraskuu 2009, 20:18:49 »

Itse tein tuollaisen vähän vastaavan kikan kun värkkäsin projektimopoon kaksiosaisen stongan vanhasta kromatusta pukinsarvitangosta. Tein puoliskojen päihin rosterikaulukset joiden sisäpuolelta hitsasin stongan niihin kiinni - rosterikaulukset sitten taas hitsattiin kiinni telarin ympärille tuleviin rosteriholkkeihin.

Ja koska kuvat on aina parempi kuin tuhat sanaa niin...







Tuota jäähdytystä on tullut käytettyä menestyksekkäästi, kerran onnistuin jopa hitsaamaan yhteen pakoputken lämpösuojaan siitä irroneen sisäpuolen kiinnikkeen ilman että kromit kärsi - pistin pellin läpimärän rätin päälle ja varovasti täppäsin tigillä pienellä virralla
tallennettu
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #5 : 24 Marraskuu 2009, 21:11:29 »

Vähän menee kysymys tämän aiheen ulkopuolelle, mutta pakko kysyä. Onko tuollainen kaksiosainen "clip on" tanko laillinen? Eikös tangon pidä olla yksiosainen. Kuvasta päätellen T-palan alla voisi olla jonkinlainen yhdyskappale...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #6 : 25 Marraskuu 2009, 10:29:00 »

itsekin muistelen että jossain pykälässä vaaditaan yksiosaisuutta, mutta suoraan kaupan hyllystäkin löytyy clip-oneja ja osassa taitaa olla hyväksynnätkin. sporttipyöriä kun katselee niin ei ole harvinaisuus...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 25 Marraskuu 2009, 12:09:27 »

Vähän menee kysymys tämän aiheen ulkopuolelle, mutta pakko kysyä. Onko tuollainen kaksiosainen "clip on" tanko laillinen? Eikös tangon pidä olla yksiosainen. 

Kopterilaki määrää näin. APU2 korjannee asian.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #8 : 25 Marraskuu 2009, 15:44:04 »

itsekin muistelen että jossain pykälässä vaaditaan yksiosaisuutta, mutta suoraan kaupan hyllystäkin löytyy clip-oneja ja osassa taitaa olla hyväksynnätkin. sporttipyöriä kun katselee niin ei ole harvinaisuus...

Tällähetkellä tangon vaihtaminen kaksiosaiseen kielletään.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 25 Marraskuu 2009, 16:10:42 »

Tuota kopterilain sääntöä ei itse asiassa ole viime aikoina kovin hanakasti katsastuksissa sovellettu. Syynä lienee juurikin se, että tyyppihyväksytyissä prätkissäkin on clip-oneja ihan tehtaiden jäljiltä. APU II korjaa tämänkin asian.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 26 Marraskuu 2009, 11:05:36 »

...Eikös tangon pidä olla yksiosainen. Kuvasta päätellen T-palan alla voisi olla jonkinlainen yhdyskappale...

Se rosterikalikka t-kappaleen alla nimenomaan yhdistää stonganpuoliskot toisiinsa ja kiinnittää ne ylä t-kappaleeseen normaalipaikasta.

Sporttipyörienkin clipareissa on aina puristusliitoksen lisäksi vielä ruuviliitos t-kappaleeseen varmistuksena. En ihan heti itse luottaisi pelkkään puristeeseen.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #11 : 26 Marraskuu 2009, 13:45:19 »

pysyyhän keulatkin paikoillaan pelkästään t-kappaleisiin puristettuna. kyllä se kitka on ihmeellinen asia...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #12 : 27 Marraskuu 2009, 07:22:48 »

pysyyhän keulatkin paikoillaan pelkästään t-kappaleisiin puristettuna. kyllä se kitka on ihmeellinen asia...

Pilkunnussimista, mutta ei taida olla kyse enää kitkasta tollasessa puristusliitoksessa.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Oon juottanut hopealla suoraan kromipintaan. Hopean sulamispiste on rapiat alle 1000 astetta. Siinä vaiheessa se kromattu osa on ollu jo punainen. Ja jäähdyttyään sininen niin kuin katu-uskottavat juurikäyrät. Kromi pysyy ehjänä, kiinni ja sen pystyy kiilottaa niin että ei huomaakaan, että olis lämpöä saanu.

Eli kun hitsaa, niin kaikki mitkä ei sula, voi käytännössä entraa kondikseen ja kiiltäväksi.
tallennettu
-wla-
Jr. Member
**
Viestejä: 10


« Vastaus #13 : 18 Joulukuu 2009, 22:08:57 »

En ole mitenkään jäähdytellyt enkä suojannut kun olen hitsaillut tankoja tigillä ja puikolla eikä ole ainakaan vielä kromit hilseilly ja hyvin menee raisereitten alle jemmaan.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto