oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 18:16:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rungon vaihto mutta koska?  (Luettu 49718 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #15 : 14 Tammikuu 2010, 09:18:05 »

tää nyt sivuaa vähän varsinaista aihetta mutta kysynpä kuiteski, jos homaa romikselta rungon ja runkotodistuksen niin saako sen kilpiin sillä todistuksella kun se riittää jos vaihtaa rungon niin yuo lappu siihen mutta mites jos siitä rungosta tekee pyörän?

Mikä on runkotodistus?

Jos tarkoitat että tekee omavalmisteen siihen runkoon niin teoriassa se onnistuu mutta käytännössä tulee päästövaatimusten kanssa ongelmia - lue http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1203.0

Jos taas tarkoitat että saat rungon mukana rekisteriotteen niin sekään tie ei oikein päivänvaloa kestä - moottoripyörässä kun tulee identiteetin säilyttääkseen olla yli 50% alkuperäisiä osia, pelkkä runko ei riitä. Tuon prosenttirajan ylitys johtaa siihen että pyörä pitää katsastaa omavalmisteena jolloin ollaan takaisin kohdassa yksi.
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu 2010, 09:19:43 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #16 : 14 Tammikuu 2010, 22:37:03 »

Mikä on runkotodistus?

Jos tarkoitat että tekee omavalmisteen siihen runkoon niin teoriassa se onnistuu mutta käytännössä tulee päästövaatimusten kanssa ongelmia - lue http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1203.0

Jos taas tarkoitat että saat rungon mukana rekisteriotteen niin sekään tie ei oikein päivänvaloa kestä - moottoripyörässä kun tulee identiteetin säilyttääkseen olla yli 50% alkuperäisiä osia, pelkkä runko ei riitä. Tuon prosenttirajan ylitys johtaa siihen että pyörä pitää katsastaa omavalmisteena jolloin ollaan takaisin kohdassa yksi.


Niin eikäku tuli tossa kaverin kanssa vääntöä siitä kun se teki menneenä kesänä kolaripyörän ja haki motomasterilta vaasasta rungon ja vaihtoi sen ja sieltä sai tälläisen runkotodistuksen, eli siis pyörään vaihdettiin vaan toinen runko ja tietty muut vaurioituneet osat ja tuli tosiaan erimielisyyttä tästä ihme lapusta että se olisi käypä jopa pyörän uudelleen rakentamiseen, mutta tiedä näistä sitten....
Aattelin vaan jos jollakin olis ollu kokemusta näistä todistuksista
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #17 : 14 Tammikuu 2010, 23:04:57 »

käytännössä tarviit paperit ja kasan osia, ja niistä osista täytyy yli puolet täsmätä papereihin. nyt siis puhutaan muutoskatsastettavasta pyörästä. sulla voi olla se kone x, ja sit runko + sekalaista osaa + paperit pyörästä y, ja homma toimii. jos paperillista tavaraa on yli puolet (%laskuriin linkki muistaakseni etusivulla). pelkkä runko ja siihen passaavat paprut ei oo ok, koska runko on laskennallisesti 36% pyörästä. tää on matematiikkaa, lasketaan vaan prossia. monien osien kohdalla tilanne on toki se, ettei ole helppo todeta kuuluvatko ne ko. pyörään vai ei, mut periaate on selkeä.

http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu 2010, 23:08:45 kirjoittanut av » tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
arvo
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #18 : 15 Tammikuu 2010, 17:03:19 »

Mitenkäs on,jos pyörä on jo muutoskatsastettu,ja vaihtaa emäputken sirompaan versioon,kuitenkaan ei akselivälimuutoksia,pitääkö muutoskatsastaa uudestaan vai ei?
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #19 : 15 Tammikuu 2010, 18:18:39 »

pelkkä runko ja siihen passaavat paprut ei oo ok, koska runko on laskennallisesti 36% pyörästä. tää on matematiikkaa, lasketaan vaan prossia. monien osien kohdalla tilanne on toki se, ettei ole helppo todeta kuuluvatko ne ko. pyörään vai ei, mut periaate on selkeä.



en kyllä ajatellut viedä sitä pelkkää runkoa rekisteröiteväksi =)

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #20 : 15 Tammikuu 2010, 18:41:58 »

Mitenkäs on,jos pyörä on jo muutoskatsastettu,ja vaihtaa emäputken sirompaan versioon,kuitenkaan ei akselivälimuutoksia,pitääkö muutoskatsastaa uudestaan vai ei?

Pitää muutoskatsastaa. Jos runkonumoro on emäputkessa asia tulee oikeastikin ajankohtaiseksi, muutonhan tuollaista muutosta on vaikea tai jopa mahdotonta oikeasti havaita.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #21 : 15 Tammikuu 2010, 20:32:16 »

Edelleen ihmettelen että mikä ihme on "runkotodistus"? Jäsen AV puhuu papereista tarkoittaen rekisteriotetta - onko tämä todistus nyt sitten sama asia? Vai onko se vaan liikkeen allekirjoittama paperi jossa todetaan että runko on laillisesti hankittu - eli toisin sanoen kuitti. Sen perusteella ei kyllä yhtäkään pyörää rekisteröidä.
tallennettu
race-ace
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #22 : 16 Tammikuu 2010, 14:44:19 »

Jospa tässä on kyse valmistajan todistuksesta jota ainakiin tarvike runkoja valmistavat
firmat kirjoittavat (esim.MSO) tai vastaavasti jonkiin hyväksyntä viraston antama
paperi (esim.TÜV)

Tosin ei näidenkään paprujen johdosta voi pyörää rekisteriin viedä täällä
meillä Vihainen

-AnA-
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #23 : 16 Tammikuu 2010, 14:46:12 »

papereilla tarkoitan rekisteriotetta. suhteellisen vakiintunut ilmaisu nyt kuitenkin Hymyilee

ja tässä lurjuksen tapauksessa on varmaan ihan sama mikä paperi on kyseessä. oli sitten kuitti, suoruustodistus, rekkari tai mikä vaan niin ei sillä silti pyörää katsastettua saa. se on ihan sama onko muutettuja osia 64 vai 100%...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #24 : 31 Tammikuu 2010, 17:27:16 »

Edelleen ihmettelen että mikä ihme on "runkotodistus"? Jäsen AV puhuu papereista tarkoittaen rekisteriotetta - onko tämä todistus nyt sitten sama asia? Vai onko se vaan liikkeen allekirjoittama paperi jossa todetaan että runko on laillisesti hankittu - eli toisin sanoen kuitti. Sen perusteella ei kyllä yhtäkään pyörää rekisteröidä.

Soittop motomasterille ja homma selviää, koska he tälläisiä lappuja jakaakin
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #25 : 31 Tammikuu 2010, 17:31:03 »

laitoin meiliä tonne vaasaan ja kysyin yhtö runkoa plus muuta kilkettä, tämä oli tax free runko ja saksan paperit, ja heidän mukaan sen saa rekisteriin kun maksaa autoveron ja käy konttorilla rekisteröimässä, kunhan muistaa että kun vie muutoskatsastukselle niin on riitävä kasa todistuksia että muutokset ja rosentit pysyy alta 50%, tämä oli heidän mielipiteensä
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #26 : 31 Tammikuu 2010, 19:29:32 »

Kun sulla on paperit ja siihen sopivat osat, eli runko ja muut alkuperäiset osat niin homma  onnistuu seuraavasti.

Alkuperäisiä osia pitää olla yli puolet että ajoneuvon identiteetti säilyy, muuteen menee rakennetuksi ja siitä uuden ajoneuvonmukaiset vaatimukset.

Jos rakennetta on muutettu niin vuosimallista ja muutoksista riippuen ohjeiden mukaan homma etenee, tietysti hyväksyttyjä asiantuntijoita ei vielä ole, mutta keväällä voi olla.

Rekisteröinnissä tietysti vaaditaan luovutustodistus  ja siitä riipuen ed. rek maasta I Ja II osat, jollei niitä löydy niin asiasta tehdään tarvittaessa kysely ed. rekisteröintimaahan, jolla ehkäistään varastetutut ja muut epäselvät tapaukset.

Kun rakennettu pyörä rek.katsastetaan, niin samalla siihen tehdään tarvittava"muutoskatsastus" eli kirjataan muuttuneet tiedot ja siitä selvitykset järjestelmään, eli rekisteriin sitä ei saa jos jokin vaatimus ei täyty.


tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto