oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 11:41:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: säädettävien palojen kestävyys  (Luettu 28432 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 07 Joulukuu 2009, 14:53:16 »

sattui käsiin (ja pyörään) säädettävät t-kappaleet. mitkä lie tolle-kopiot, varmaan itse tehdyt?
muuten ovat ihan tukevan tuntuiset, mutta koko alakappale on nivelletty yhden about 12mm:n tapin ympärille. kuinka järeä rakenne on tarpeen? tuntuu aika heppoiselta että pitkän keulan aiheuttama vääntö kohdistuu yhteen 12mm tappiin, mikä on varmaan ihan norm mustaa kamaa. toisaalta nivelhän ei ajon aikana liiku, eli iskuja ei siihen suoranaisesti kohdistu.

mites näissä yleensä? ei oo tullu paljon säädettäviä hypisteltyä...

luultavasti hitsaan sen kiinteeseen kulmaan niin ei tartte pelätä, mut tuli nyt vaan mieleen pohtia asiaa julkisesti jos vaikka muitakin mietityttää.......
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #1 : 08 Joulukuu 2009, 07:52:40 »

Useita katkenneita pultteja oon nähny. Kyllä niihin melko paljon kohdistuu leikkausvoimaa. 12.9 pultit ehdottomasti.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #2 : 08 Joulukuu 2009, 17:56:12 »

nyt en tarkoita niitä pultteja joilla säädetään t-kappaleen "ulosliukumaa" ja puristetaan se haluttuun kohtaan, vaan sitä yhtä joka on esim tässä kuvassa

http://tolle.se/showimageW.php?ftg_id=21&filename=111688327_14,27T-Liggandes%20.jpg

emäakselin alapuolella vaakatasossa sijaitsevan nivelen sisällä.

mun kappaleissa se ei ole pultti jonka vois vaihtaa vaan sisälle hitsattu akseli.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #3 : 09 Joulukuu 2009, 07:38:27 »

Sitä mäkin tarkoitan. Noissa omatekemissä se on monasti pultti. Mikä on sikäli järkevää, että tollanen 12,9 pultti on jo erittäin luja, verattuna johkin tavalliseen pyörätangon pätkään.
Mutta silti niitä pulttejakin katkeilee...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #4 : 09 Joulukuu 2009, 10:13:15 »

ok. samasta asiasta puhutaan Hymyilee
mun tapauksessa voin hitsata kappaleet kiinteeks kun etsin sopivan kulman. ihmetyttää jos tollet ja muut käyttää tunnetuissa tekeleissään rakennetta joka saattaa murtua käytössä. kotitekosissa nyt voi näkyä mitä vaan mutta...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #5 : 09 Joulukuu 2009, 10:27:54 »

Niin siis mä tarkotan kotitekoisia. Luulen että Tollen tekeleissä se tappi on sellasta terästä että kestää.
tallennettu
erakko
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #6 : 09 Joulukuu 2009, 18:20:36 »

Mulla on samanlainen konstruktio keulassa joka ilmeisesti home-made-by-somebody.. Ko pultti jossain vaiheessa varmistettu kemppi-liimalla mut niin vaan on senkin tärinä irottanu,vaik ei mutteri auennut ollu ni olin huomaavinani jälkiä et pultti olisi pyörinyt.  Lienee järkevintä poistaa koko rakennelma käytöstä,mun moraali ei ainakaan anna periks et sitä kirkkain silmin myydä alkaisi..
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #7 : 11 Joulukuu 2009, 12:02:16 »


Tuota noin. Tutun ultrakevytlentäjän kanssa juteltiin kerran heidän käyttämistään kiinnityspulteista ja -systeemeistä ja totesi, että eivät käytä kiinnityksissä ollenkaan yli 10 kovuuden pultteja, kun napsahtavat poikki siinä, missä pehmeämpi vielä venyy ja pitää palikat kasassa.

Uskoisin että mies tietää, mistä puhuu, kun on pysynyt vehkeilllään ilmassa vuosisotalla.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #8 : 11 Joulukuu 2009, 14:19:46 »

Ei kandee uskoo. Tähän kun alkaisin vastaa oikeasti, menis puolipäivää, joten toteen vaan. Meinaatsä että Finnairin Airbussin pilotti tietää jotain lentsikan mekaanisesta tekniikasta?
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #9 : 12 Joulukuu 2009, 12:14:08 »

Ei niiden tartte tietää. Ultrahemmot joutuu joka kerta liikkeellelähtiessään tarkistamaan jokaisen liitoksen ja kiinnikkeen. Ihan oman henkensä pitimiksi.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #10 : 14 Joulukuu 2009, 08:01:22 »

Okei vertaus oli huono. Paan toisen. Meinaako että kaikki jotka harrastaa autoilua tai moottoripyöräilyä, ymmärtää asiasta jotain?
Mut joka tapauksessa. Toi numeroyhdistelmä millä pulteista puhutaan. Se nääs tarkoittaa nimenomaan sen lujuutta, ei kovuutta!
Kovuudesta vaan puhutaan, kun sen huomaa helpommin.
Lujuus on sitä, kuinka paljon se kestää venymistä katkeamatta. 8.8 tarkottaa että että sellasen pultin vetomurtolujuus on 880N/mm2
Eli n.90kg/mm2. 12.9 taas kestää  130kg/mm2. Kun myötöraja on noin 20% pienempi, tarkoittaa se sitä, että siinä vaiheessa kun 10.9 pultti on venynyt poikki, 12.9 vielä on täysin voimissaan eikä myötöraja oo ylittyny! Eli 12mm pultti kestää 6x6x pii x 130= 14700 kg vetoa.

Yleensä tälläset legendat syntyy, kun ite jotain mohlitään ja ei keksitä syytä. Kaverilla on ollu liitos vähän löysällä. Pultti päässy nitkumaan edestakas ja menny poikki. Seuraavalla kerralla vetässy vähän lujempaa ruuvin kiinni ja homma on pelannu. Onko vika pultissa vain jossain muussa?

Toi edes takas nitkuminen varmaan noiden säädettävien palojenkin akselin katkeemisen syynä on. Kun liitokset on vähän löysät.
Eli tarpeeks lujia pultteja, että voi kiskoo ne kunnolla momenttiin, niin ei liitokset lutkuta edestakas ja homma pelaa...

tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #11 : 14 Joulukuu 2009, 21:36:07 »

Oikein. Ei se pulttien kovuus, vaan oikea kireys, kun ratkaisee. Ja pulttien/mutterien kireyden säännöllinen  tarkastaminen.

Herkästi vaan se kovempi pultti vedetään niin tappiin kiinni, että hommassa ei ole mitään järkeä jäljellä. Eli sitä ei siten saa auki oikein millään kohtuullisella keinolla. On kokemusta yhden rättärin rungon purkamisen verran. Ne akselien kiinnityspultit ovat melkoisen kovaa kamaa. Ja ne saa todella hyvin kiinni.


tallennettu

kai se siihen sopii?
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 14 Joulukuu 2009, 22:32:55 »

Se on joskus ihan hyvä vetää muutkin kuin kannenpultit momenttiavaimella kiinni - silloin huomaa kuinka "löysällä" jotkut pultit kuuluisi olla ja silti ne pysyy kiinni. Tuosta on tullut itselle jo siinä määrin tapa että kun jeesasin kaveria kasaamaan omaa fillariaan niin kun ei ollut momenttiavainta käsillä niin olin ihan hukassa kun piti vetää ruuveja kiinni Iskee silmää...
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #13 : 15 Joulukuu 2009, 11:20:50 »

Erittäin osuvasti sanottu. Esmesten arkipäiväisesti auton renkaan mutteri/pultit.
Se on aika "olematon" se oikea kiristystiukkuus. Ja kuinka moni niitä kirii kiini ja sitten irti hampaat irvessä?

Justiinsa purin -57 IC:n konetta ja luulin joutuvani taistelemaan pitkäänkin lämmön kanssa pytyn pultteja irti. Aukesivat, alkuperäiset suorastaan ylättävän kevyesti. Lämmittämättä.

tallennettu

kai se siihen sopii?
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto