oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 23:38:53 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa  (Luettu 120901 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« : 16 Joulukuu 2009, 00:19:44 »

Pyörien ja renkaiden muutoksia koskevat vaatimukset

Uuden kopterilain mukaan kaikkiin moottoripyöriin saa tehdä vanteiden ja renkaiden muutoksia. Muutokset ovat sallittuja myös tyyppihyväksyttyihin moottoripyöriin huolimatta siitä, että niillä on teoreettinen vaikutus pakokaasupäästöihin. Laista poistettiin eräitä aikaisemmassa laissa olleita rajoituksia, joilla ei ollut liikenneturvallisuuden kannalta perusteita. Jos lukijoilla on rengasmuutoksiin liittyviä kysymyksiä, olkaa hyvä ja kirjoittakaa niitä tähän ketjuun, niin täydentelen ohjeistusta sitä mukaa!


Mitä vaatimuksia renkaiden ja vanteiden muutoksille on säädetty?

1. Moottoripyörään voidaan vaihtaa direktiivin mukaan hyväksytyt renkaat, jotka vastaavat nopeus- ja kuormitusluokitukseltaan vähintään moottoripyörän alkuperäisiä renkaita. Moottoripyörään voidaan vaihtaa myös vanteet, jotka on tarkoitettu vähintään samanpainoiseen ja teholtaan vastaavaan moottoripyörään. Koska tämä on yleensä ilmiselvä asia, lienee vaatimuksen tarkoituksena lähinnä estää polkupyöränvanteiden käyttäminen moottoripyörässä...

2. Renkaiden tai vanteiden leveyttä tai halkaisijaa taikka kuviointia ei ole rajoitettu mitenkään (pois lukien talvirengasmääräykset), mutta renkaan ja vanteen on oltava keskenään yhteensopivia. Toisin sanoen on käytettävä sellaisia renkaita, jotka on hyväksytty käytettävälle vanneleveydelle. Lisäksi etujättöä ja maavaraa koskevien vaatimusten pitää täyttyä myös rengasmuutosten jälkeen.

3. Takarenkaana voi käyttää myös hyväksyttyä henkilöautonrengasta edellyttäen, että se ei vaikeuta moottoripyörän hallittavuutta (kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyys). Käytännössä tämä tarkoittaa, että autonrenkaan on oltava riittävän korkeaprofiilinen, eikä se saa olla liian leveä. Kokemusperäisesti tiedämme, että ainakin 215 mm leveä rengas 16 tuuman vanteella on vielä hyvin ajettavissa.

4. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä, rengas ei saa ottaa kiinni esimerkiksi lokasuojaan tai toisiovetoon.

5. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa, tienpintaan välittyvä jarruvoima heikentyy. Tästä syystä on säädetty, että ulkohalkaisijan kasvaessa enemmän kuin 15 % jarrutustehon riittävyys on selvitettävä erikseen.

6. Jos nopeusmittarin lukema on riippuvainen renkaan halkaisijasta, on erikseen tutkittava myös nopeusmittarin tarkkuus renkaan halkaisijan muutoksen jälkeen.

7. Jos renkaan sovittaminen runkoon edellyttää runkomuutoksia, on noudatettava rungon muuttamisesta annettuja sääntöjä ja esitettävä vaadittaessa hitsaussaumat katsastajan tarkastettaviksi.


Miten laissa säädetyt vaatimukset tarkastetaan?

1-4. Hyväksyntämerkinnän osalta todistelu on helppoa, sillä hyväksynnästä on merkintä itse renkaassa. Katsastaja varmistaa, että nopeus- ja kuormitusluokka on riittävä kyseiseen moottoripyörään ja että rengas- ja vannekoko ovat yhteensopivia. Katsastaja tarkastaa myös, että rengas mahtuu pyörimään esteettä ja tarvittaessa mittaa jätön ja maavaran. Asiaa tuntevalle katsastajalle vanteen soveltuvuus tarkoitukseensa on yleensä selvää ilman erityisiä selvityksiä. Ellei näin ole, riittänee selvitykseksi esimerkiksi kopio tarvikekataloogista.

3. Jos katsastuksessa on epäselvää, vaikeuttaako takarenkaaksi asennettu autonrengas pyörän hallittavuutta, kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyys voidaan tutkia hyväksytyn asiantuntijan toimesta samalla tavoin kuin pitkäkeulan kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyys. Käytännössä tämä ei liene yleensä tarpeen, sillä yli 215 mm autonrenkaita ei yleensä käytetä moottoripyörissä. Lisäksi katsastaja voi halutessaan itsekin koeajaa pyörän asian tutkimiseksi.

5. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa yli 15 %, jarrutehon riittävyydestä voidaan huolehtia kasvattamalla jarrulevyn kokoa tai lisäämällä puristusvoimaa vastaavassa suhteessa. Tällöin asia voidaan tutkia katsastuskonttorilla. MMAF laatii lähiaikoina myös jarrumuutosten tutkimista helpottavan laskurin nettiin. Vaihtoehtoisesti hidastuvuus voidaan tutkia hyväksytyn asiantuntijan toimesta samalla tavoin kuin pitkäkeulan jarruominaisuudet tutkitaan. Käytännössä jälkimmäinen tapa jäänee harvoin käytetyksi menettelyksi.

6. Nopeusmittarin tarkkuuden tutkimisesta on olemassa AKE:n katsastajille suunnattu ohje, jota katsastajilla on mahdollisuus soveltaa myös uuden kopterilain voimaantulon jälkeen. Se mahdollistaa nopeusmittarin tarkkuuden tutkimisen katsastuskonttorilla. Vaihtoehtoisesti myös tämä vaatimus voidaan tutkia hyväksytyn asiantuntijan toimesta. Käytännössä tämä ei liene tarpeellista kovin usein.


Milloin pitää mennä muutoskatsastukseen?

Jos vannekoko ei muutu, ei pelkän rengaskoon muutosta tarvitse esittää muutoskatsastettavaksi. Tällöinkin on tietysti käytettävä kyseiselle vannekoolle hyväksyttyjä renkaita. Esimerkiksi 16 x 3,5 tuuman vanteelle voi asentaa sekä 130 että 140 mm leveän renkaan. Jos taas vannekoko muuttuu, on pyörä esitettävä muutoskatsastukseen.


Sovellettavat lainkohdat

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 3 ja 11 §

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista liite 2 kohta 29

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_kaksi%20ja%20kolmepyoraisten%20seka%20nelipyorien%20rakenteesta%20ja%20varusteista%20annetun%20lvm%20asetuksen%20muuttamisesta.pdf

Direktiivi 97/24/EY 1 luku

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20061128:FI:PDF

AKE:n ohje motskarien lukkolaitteen ja nopeusmittarin määräystenmukaisuudesta

http://www.ake.fi/pdf/156-208-2004.pdf
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu 2009, 13:39:11 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #1 : 16 Joulukuu 2009, 09:55:04 »

Tossa kun puhutaan hyväksytyistä renkaista, miten on ns. Vintage renkaat joita esim Coker valmistaa? Voiko sellaisen huoletta laittaa vaikkapa vm. 99 pyörään?

Jack
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 16 Joulukuu 2009, 10:02:05 »

Minun käsitykseni mukaan ei saa, ellei Coker ole hyväksyttänyt renkaitaan. Ei tosin saanut ennen uutta lakiakaan.
tallennettu

Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #3 : 16 Joulukuu 2009, 13:33:57 »

kiitos ja kumarrus, näin ruokapöytäkeskustelussa tänään hieman ounasteltiinkin. Pitää tutkia onko renkaan kyljessä minkään valtakunnan merkintöjä. (tosin saksalainen kauppias luokittelee renkaan nettisivuillaan luokkaan 64P)

Tää on kivaa, tulee tosi outlaw olotila

Jack
tallennettu
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #4 : 17 Joulukuu 2009, 22:43:04 »

Läpiselailin noita tuossa, ja epäselväksi jäi edelleen, että onko takarenkaan edelleen oltava halkaisijaltaan pienempi kuin eturenkaan? En löytänyt ainakaan kieltoa  Näyttää kieltä
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 18 Joulukuu 2009, 10:39:07 »

Läpiselailin noita tuossa, ja epäselväksi jäi edelleen, että onko takarenkaan edelleen oltava halkaisijaltaan pienempi kuin eturenkaan? En löytänyt ainakaan kieltoa  Näyttää kieltä

Ei ole. Kielto poistettiin.
tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #6 : 19 Joulukuu 2009, 16:40:47 »

jos noita oikein tulkitsin niin typerät rengaskoko rajoitukset ovat poistuneet.!?
eli saako nykyään peleihin laitella minkä tahansa kokoisia rengasyhdistelmiä?
esimerkkinä vaikka supermotoja saa tehdä fiksusti ja laillisesti ilman kikkailua gummien kokojen kanssa?
toisena esimerkkinä vaikka customeihin saa laitella niitä isoja kiekkoja 23eteen ja 20taakse jne.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 21 Joulukuu 2009, 11:25:25 »

jos noita oikein tulkitsin niin typerät rengaskoko rajoitukset ovat poistuneet.!?
eli saako nykyään peleihin laitella minkä tahansa kokoisia rengasyhdistelmiä?
esimerkkinä vaikka supermotoja saa tehdä fiksusti ja laillisesti ilman kikkailua gummien kokojen kanssa?
toisena esimerkkinä vaikka customeihin saa laitella niitä isoja kiekkoja 23eteen ja 20taakse jne.

Kyllä, kyllä, kyllä ja kyllä.

Virnistää

tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #8 : 21 Joulukuu 2009, 19:54:36 »

hienoa Virnistää
tallennettu
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #9 : 25 Joulukuu 2009, 23:04:06 »

Ei ole. Kielto poistettiin.

Voi vihta.  Hymyilee Hymyilee leveästi Virnistää  Oottete kovia jätkiä!
tallennettu
paso
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #10 : 26 Joulukuu 2009, 18:41:54 »

Voi vihtahousu. Männä suvena eka muutoskatsastusyritys tyrehtyi juuri tuohon typerään etu/ taka kokoero pykälään, taksin kotio ja tuumaa suurempi kehä samaan napaan ja jopa kelpas. Jopa ois nyt helppoa..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 26 Joulukuu 2009, 19:45:01 »

Voi vihta.  Hymyilee Hymyilee leveästi Virnistää  Oottete kovia jätkiä!

Ollaan me. Poikkeuksellisen kovia.
tallennettu

makela68
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #12 : 15 Helmikuu 2010, 14:42:07 »

Omassa shovelissa etuvanne muuttuu 16"->21", eli kasvua yli 15%,jolloin jarrutustehoa pitää lisätä. Katsuri sanoi jarrutustehon lisätarpeesta,että jos jossain toisessa pyörässä(HD) tehdasuutena on 21" etuvanteessa vastaava jarrumäntien lukumäärä on sama kuin omassa,homma on sillä selvä. Eli mikä malli vois olla vastaava kun kyseessä on springerkeula vai onko niitä ollutkaan ja mistä löydän tiedot kyseisen pyörän jarrujärjestelmästä?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 15 Helmikuu 2010, 14:50:42 »

Oletko ottanut huomioon, että kyse on renkaan eikä vanteen halkaisijan muutoksesta?
tallennettu

makela68
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #14 : 15 Helmikuu 2010, 14:57:37 »

Eli vannekoon muutos ei vaikuta millään lailla, vaan pelkän renkaan?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto