oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 04:05:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa  (Luettu 120922 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #15 : 15 Helmikuu 2010, 15:06:05 »

Tuo mainitsemasi 15 % lasketaan renkaan halkaisijan muutoksesta. Toki vanteen halkaisijan muutos pitää katsastaa, mutta se ei sinällään vaikuta jarrutehoon.
tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #16 : 15 Helmikuu 2010, 15:20:22 »

Ööh. Ympyrän halkaisija on ympyrän halkaisija. Se puolestaan on yhtä suuri kuin kaksi kertaa ympyrän säde.

Monet rengasvalmistajat ilmoittavat renkaan halkaisijan, esimerkiksi Avon. Sen voi myös mitata, esimerkiksi niin, että mittaa etäisyyden akselin keskeltä suoraan alaspäin tienpintaan ja kertoo tuloksen kahdella. Renkaan ilmanpaineesta riippuen tulos tosin vaihtelee hiukkasen...
tallennettu

Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #17 : 02 Marraskuu 2010, 10:01:11 »

Pitääkö siis aina katsastaa, jos vanteen halkaisija muuttuu vrt 19" - 21"? Tuleeko silloin myös ns. koko katsastus eli koko pyörä tsekataan? Vaikka kaikki muu olisikin teoriassa otteessa? Mitä tapahtuu, jos tien päällä polliisi tarttuu asiaan, eli otteessa 19" ja keulilla 21" vanne? Kaatuuko maailma? Jos otteessa on, että kaikki kerran vaihdettu, pitääåkö juosta konttorilla osia vaihdellessa. Siis jos osa on hieman eri kuin otteessa, vaikka olisikin ilmoitettu että vaihdettu...?

Kiitos
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #18 : 02 Marraskuu 2010, 14:15:10 »

Pitääkö siis aina katsastaa, jos vanteen halkaisija muuttuu vrt 19" - 21"? Tuleeko silloin myös ns. koko katsastus eli koko pyörä tsekataan? Vaikka kaikki muu olisikin teoriassa otteessa?

Asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 1078/2009 ja 3 § sekä tietty 'Milloin moottoripyörä pitää muutoskatsastaa?' jonka toki jo luit?

Mitä tapahtuu, jos tien päällä polliisi tarttuu asiaan, eli otteessa 19" ja keulilla 21" vanne? Kaatuuko maailma?

Todennäköisesti sakkoa, kilpi pois ja määräys muutoskatsastukseen. Mahdollisesti myös ajokieltoa alkaen heti siitä paikalta. Pyörä ei saa kilpiin kuin vanhalla renkaalla tai muutoskatsastaen uudella renkaalla.

Jos otteessa on, että kaikki kerran vaihdettu, pitääåkö juosta konttorilla osia vaihdellessa. Siis jos osa on hieman eri kuin otteessa, vaikka olisikin ilmoitettu että vaihdettu...?

Lukaise nyt aluksi tuo 'Milloin moottoripyörä pitää muutoskatsastaa?'...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #19 : 03 Marraskuu 2010, 10:18:46 »

Jep,

Luettu aikaisemminkin... alkaa oleen lakimuutoksista vaan pihalla kuin lumiukko... ja kyrpiintyny


FTW & FEU

Ja koittakaa jaksaa te jotka koitatte jaksaa...
« Viimeksi muokattu: 03 Marraskuu 2010, 10:26:11 kirjoittanut Choppers_Forever » tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #20 : 05 Marraskuu 2010, 15:45:22 »

Eihän tuossa ole EU:n tai minkään muun myötä mitään muutosta tullut, korkeintaan helpotuksia.

Ja mitä tulee "koko pyörän tsekkaamiseen" - ajattelepa asiaa näin. Käyt konttorilla pyörällä joka on laiton ja inssi merkkaa vain muuttuneen rengaskoon otteeseen. Hyvillä mielin ajelet kotiinpäin ja kulman takana odottavaan ratsiaan - poliisi katsoo pyörän olevan määräysten vastainen mutta olethan juuri käynyt konttorilla? Katsastusmiehellä on velvollisuus puuttua huomaamiinsa epäkohtiin vaikka et juuri niiden takia konttorilla olisikaan käymässä.
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #21 : 09 Marraskuu 2010, 11:30:39 »

Joopa niin ja joo,

Niinhän se menee, ainakin täällä stadin suunnalla. Saa se silti vituttaa. Mua vituttaa koko helvetin systeemi tällä hetkellä.
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #22 : 18 Marraskuu 2010, 16:13:24 »

sointinpa toissapäivä uteliaisuuttani konttorille näistä rengas-vanne muutoksista ja nuori katsastus setä ei siis itseäni ainakaan vanhempi  Huh ite ikää 31vee. aikamme siinä jutusteltuani tulin hiljaa itsekseni siihen lopputulokseen että taisin ite tietää enemmän (ja mitähän palstaa saamme tästä kiittää Virnistää) kuin tämä katsastava herra, hän ihmetteli suureen äänen tuota vanteiden muutosrosenttia, ja oli sitä mieltä: "että eiköhän siihen joku ratkaisu löydetä ei siittä noin paljoa voi ottaa"  ihmettelen ja kysyn että miten?!?
no anyway tuon olis taas voinu ottaa kirjallisena =) oliskin ollu suomen ainoa koko vanteen vaihto jossa pikku rosentit
pinnat siis vaihtuu koko aluihin, kunhan vaan rojektissa sais pysyy suunnitelmassa pysymään noi kokonaisrosentit eiomavalmisteen puolella =)
nälkähän kasvaa tunnetusti syödessä
tallennettu
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #23 : 23 Marraskuu 2010, 16:08:46 »

Kysymys. Eli etuvanne ei ennen saanut olla takavannetta pienempi - mutta nytko saa?

Sillä kysyn kun nyt tulee 18" vanne eteen 19" tilalle ja taakse on tarkoitus jäädä 19" orkkis.

Miettiny että mikä tossa on. Onko sääntö A. etujätön takia (ohjausgeometrian muuttuu tehtaan jäljiltä), B. viran puolesta vai onko tässä oikeasti C. joku rekaiden kaarrekäyttäytymiseen liittyvä fysiikan laki mikä paljastuu käsien loppumisena kesksen mutkan?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #24 : 23 Marraskuu 2010, 21:05:15 »

Nykyään saa olla. Ei aavistustakaan, miksi ennen ei saanut. Kunhan geometria on kunnossa, rengaskoot saavat periaatteessa olla mitä vain.
tallennettu

eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #25 : 23 Marraskuu 2010, 22:40:34 »

Nykyään saa olla. Ei aavistustakaan, miksi ennen ei saanut. Kunhan geometria on kunnossa, rengaskoot saavat periaatteessa olla mitä vain.
Hieno homma. Pysyy lättäpäässä matkavauhti parempana  Hymyilee leveästi

tallennettu
KvL
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #26 : 21 Maaliskuu 2011, 19:41:30 »

oliskin ollu suomen ainoa koko vanteen vaihto jossa pikku rosentit
pinnat siis vaihtuu koko aluihin, kunhan vaan rojektissa sais pysyy suunnitelmassa pysymään noi kokonaisrosentit eiomavalmisteen puolella =)
nälkähän kasvaa tunnetusti syödessä

Mites tämän asian kanssa, pyörää voisin käyttää konttorilla, mutta jos mulla lähtee 16% siitä että pinnat on vaihtuneet valuihin, kusessa ollaan. Ei siis mitään vannekoon muutoksia, ihan 16-tuumaiset vaan toisiin, otteessa on siis jo 16" eessä-takana.
Eli mites tämän kanssa?
tallennettu
cfh
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #27 : 01 Huhtikuu 2011, 11:45:28 »

Mites rengasleveydet? Puhutaan nyt 10-20mm leveämmästä kuin alkuperäinen. Tarvitseeko katsastaa? Autoissahan ainakin oli 30mm varaa muuttaa rengasleveyttä.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #28 : 01 Huhtikuu 2011, 12:12:49 »

Renkaan leveyttä saa muuttaa ilman muutoskatsastusvelvollisuutta jos rengas asennetaan alkuperäiselle vanteelle ja rengas on hyväksytty asennettavaksi ko. levyiselle kehälle.

Eli suomeksi - siinä vaiheessa kun joudut vaihtamaan vanteen/kehän niin konttori kutsuu.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #29 : 01 Huhtikuu 2011, 12:14:47 »

Tohon Lurjuksen kysymykseen, näin ne pykälät vaan menee - jos vaihdat osan, siitä menee prossat. Kaikkein tarkimmin luettuna se tarkoittaa myös sitä että prossat paikkuu vaikka vaihdat sen osan täysin samanlaiseen, korjausrakentaminen kun ei ole vielä(kään) prosenttivapaata. Kuka urpo sitten käy vapaaehtoisesti merkkauttamassa tällaista otteeseen on kokonaan toinen juttu...

Toki jos vaihdat vanteet niin, että rengaskoot pysyvät samoina kuin otteessa niin tuskin kukaan niihin tien päällä puuttuu. Mutta lain kirjaimen mukaan muutos pitäisi käydä katsastuttamassa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto