oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 07:41:37 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: APU II ja melumittaukset  (Luettu 110868 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« : 16 Joulukuu 2009, 01:48:56 »

Loud pipes save lives?

Tää meluasia aiheuttanee monille epävarmuutta - olletikin kun ministeriö siitä niin väkevästi tiedotti. Ennen kuin kerkiän kirjoittaa moottorin muutoksista laajemmalti, laitetaan tähän hiukan perusasioita uudesta kopterilaista.

Lähtökohta on, että pakoputkiston saa edelleenkin vaihtaa. Riippuu kuitenkin pyörän käyttöönottoajankohdasta ja kuutiotilavuudesta, millä edellytyksillä muutetun pakoputkiston saa leimasta läpi. Sangen monimutkaisesti kirjoitetun lain sisällön voisi yrittää tiivistää seuraavasti.


1. EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät

EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston. EY-tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Uuden lain mukaan mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valmistajan kilpeen merkitty arvo.

Omien mittaustemme mukaan tämä 5 dB(A) toleranssi joutuu koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla, joten otaksun, että tästä tulee paljon sanomista.


2. Muut kuin EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät

A. Kaksi mittaustapaa

Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

B. Raja-arvot

Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)

1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Ohiajotesti

Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)

1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)

1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)


Mitä tästä seuraa?

Kaikenlaista kivaa, kuten poliisin suorittamia tienvarsimittauksia ja sakkoja. EY-tyyppihyväksyttyjen pyörien pakoputkia ei voi muuttaa niin, että pyörä kuulostaisi moottoripyörältä. Tämä ei kuitenkaan sinänsä ole uuden lain mukanaan tuoma kiusa, sillä ei EY-tyyppihyväksyttyjen prätkien melutason kasvattaminen ennenkään ollut sallittua.

Sen sijaan muiden kuin EY-tyyppihyväksyttyjen prätkien osalta tilanne paranee uuden lain myötä jonkin verran. Jotkut tarvikeputket täyttävät jo staattisen testin raja-arvon 106 dB(A). Uudempia koskevan raja-arvon 103 dB(A) osalta sen sijaan tekee tiukkaa - MMAF:n mittauksissa jo moottorin mekaaniset äänet tuottivat 102 dB(A)...

Ohiajotestissä + 5 dB(A) lievennys aikaisempaan nähden tuntuu vieläkin enemmän. Erityisesti ennen 1992 käyttöönotetuissa pyörissä raja-arvon 91 dB(A) sisälle pitäisi mahtua jo aika moni tarvikeputki. Täsmällisempää arviota en osaa toistaiseksi tehdä - tosin selvää on, että suorilla putkilla ei selvitä mistään uuden lain melurajoista. Ensi kesän jälkeen olemme viisaampia - ehkä.
tallennettu

raimo-raato
Jr. Member
**
Viestejä: 12



« Vastaus #1 : 16 Joulukuu 2009, 19:13:36 »

No kyselläämpä tähänkin kohtaan viisaammilta mua askarruttaneesta asiasta. Että kuinkas noi tosi vanhat joilla alunperin melurajat olleet foneja tai sit vaan vaadittu jonkinlainen tehokas äänenvaimennus? Niillekin noi 'ennen 1992' -rajat mikäli ei saa uskoteltua että putket on alkuperäiset?
tallennettu
raimo-raato
Jr. Member
**
Viestejä: 12



« Vastaus #2 : 16 Joulukuu 2009, 19:19:07 »

No kyselläämpä tähänkin kohtaan viisaammilta mua askarruttaneesta asiasta. Että kuinkas noi tosi vanhat joilla alunperin melurajat olleet foneja tai sit vaan vaadittu jonkinlainen tehokas äänenvaimennus? Niillekin noi 'ennen 1992' -rajat mikäli ei saa uskoteltua että putket on alkuperäiset?

Edit: Vastaus löytyikin täältä http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #3 : 18 Joulukuu 2009, 13:15:20 »

On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".

AAAAhhh... tätä onnea Hymyilee
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
pas2
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #4 : 18 Joulukuu 2009, 14:06:38 »

On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".

AAAAhhh... tätä onnea Hymyilee

Ennen 1.12.1957 valmistettuja moottoripyöriä sen sijaan voi katsastusmies arvioida aistinvaraisin perustein...
tallennettu
HattiWatti
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #5 : 18 Joulukuu 2009, 17:56:38 »

Aikaisemmin oli sääntönä 17.6.2003 tai tämän jälkeen käyttöönotetut pyörät eli tyyppihyväksyntä koski myös 17.6.2003 käyttöönotettuja pyöriä. Onko nyt niin että 17.6.2003 JÄLKEEN käyttöönotetut pyörät tarvitsevat tyyppihyväksynnän. Tämä kiinnostaa siksi, että esim. Ruotsissa ( myös muissa eu-maissa ) rekisteröitiin suuri määrä pyöriä juuri 17.6.2003 etteivät tarvitsisi tyyppihyväksyntää. Näiden maiden säännöissä on jälkeen maininta, Suomessa ylimäräinen tai sana, jonka ansiosta ko. päivä sisältyy myös tyyppihyväksynnän piiriin. Asian tiimoilta olen tapellut ja vääntänyt kättä katsastusviranomaisten ja AKEn kanssa. Pyörän sain katsastettua, piti kuitenkin kulkea papereitten kanssa useammalla konttorilla ennen kuin tärppäsi.
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #6 : 05 Tammikuu 2010, 08:35:08 »

Alla olevan Yle-uutisen mukaan katsastushemppa nostaa korostetusti esille staattisen mittauksen, ja pitää sitä suurena parannuksena menetelmävalikoimassa, vaikkakin myöntää myös testin suorittamisen haasteet. Samalla on toki nuuhkaistu bisnekset. Mutta pointti: Mitenkähän hyvin pre2003-pyörien omistajille tulee tarjolle mahdollisuuksia ohiajomittaukseen? Katsastushemppakin viestii ohiajomittauksen vaikeudesta tai mahdottomuudesta konttuuriolosuhteissa.

Mielestäni valtiovallalla on pykäliä säätäessään velvollisuus huolehtia siitä, että niiden noudattaminen on kansalaiselle ylipäätään mahdollista, mutta lisäksi kohtuullisin vaivoin sekä kustannuksin ja ottaen huomioon ajokautemme kalenterilliset ominaisuudet. Kohtuusnäkökulmasta katsottuna on otettava huomioon myös maantieteellinen tasa-arvo.

Jään odottamaan valtiovallan ilmoitusta siitä, missä ohiajomittauksen voi suorittaa em. reunaehdoin.

Juupe

--------------
Mökäputket halutaan kuriin
http://yle.fi/alueet/lahti/2010/01/mokaputket_halutaan_kuriin_1346971.html

Moottoripyörien ja mopojen melurajat ovat kiristyneet. Vuodenvaihteessa voimaanastuneen uuden asetuksen odotetaan vähentävän laittomien, äänekkäiden pakoputkien asentamista ja lisäävän muutoskatsastuksia.

Uusi asetus helpottaa selvästi melumittauksia, sillä toisin kuin aiemmin, mittauksen saa tehdä paikallaan olevasta ajoneuvosta, pakoputken päästä.

- Vanhan direktiivin mukaisesti piti mitata ohiajomelua, joka vaatii käytännössä ison alueen missä pyörällä voi ajaa lujaa. Nyt kun mitataan ns. käytönaikaista melua, se voidaan tehdä katsastuskonttorin piha-asvaltilla, kertoo Lahden A-Katsastusasemien päällikkö Esko Kemppi.

Mutkikas uudistus

Melu mitataan moottoripyörän maksitehon puolivälistä. Eli jos moottoripyörän huipputeho saavutetaan 5000r/min kierroksilla, mittaus tulee tehdä 2500 kierroksen kohdalla. Mittalaite tulee olla puolen metrin päässä pakoputkesta, 45 asteen kulmassa.

Uusi asetus sisältää useita raja-arvoja, jotka vaihtelevat mm. ajoneuvon vuosimallin ja kuutiotilavuuden mukaan. Lisäksi mahdollinen EU-tyyppihyväksyntä merkintä vaikuttaa sallittuihin desibeleihin. Uudistus onkin suuri haaste viranomaisille.

- Katsastusmiehen pitää opiskella ja liki erikoistua, että mittaus tapahtuu oikein ja pykälien mukaisesti, toteaa Kemppi.

Matalat raja-arvot?

Kempin mukaan uudet kiristyneet meluarvot eivät ole kuitenkaan mahdottomia saavuttaa, vaikka moottoripyörään olisikin vaihdettu ns. tehoputki. Esimerkiksi vuoden -92 jälkeen rekisteröidyn, tuhatkuutioisen moottoripyörän suurin sallittu ääni on 106 desibeliä maksimitehon puolivälissä.

- Jos kuulolaitetta suositellaan jo 85 desibelissä, niin en usko, että monikaan mopo tai moottoripyörä ei suoriutuisi mittauksesta puhtain paperein.

Katsastus on vapaaehtoinen, mutta liian äänekäs pyörä voidaan katsoa poliisin toimesta laittomaksi ja pyörä määrätään muutoskatsastukseen. Kun kaksipyöräisen äänet on mitattu ja todettu laillisiksi, se merkitään ajoneuvon rekisteriotteeseen.

- Suosittelen jokaiselle pakoputken vaihtaneelle motoristille piipahdusta katsastuskonttorille. Kun asiat on kunnossa, niin eipähän tarvitse väitellä ratsiassa poliisin kanssa on putki laiton vai laillinen, Kemppi toteaa.

YLE Lahti
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 05 Tammikuu 2010, 13:18:44 »

Uusi systeemi on siitä hyvä, että suurin osa harrastajista selviää staattisen mittauksen raja-arvoilla. Ohiajotestiä tarvitsevat vain nämä meitin vanhanaikaiset paukkuraudat - joita nyt on iät ja ajat muutenkin syrjitty. MMAF hakee myös melumittauksiin valtuuksia, mutta ei meilläkään resursseja ole kuin muutaman kymmenen pyörän mittaukseen vuodessa. Pitkäkeulojen testauksissa myös melumittaus hoituu "siinä sivussa".
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 05 Tammikuu 2010, 21:32:22 »


Mielenkiintoinen väite valtakunnallisilta uutisilta - itse olen koko ajan ollut siinä luulossa että ne päin vastoin löystyivät Iskee silmää...
tallennettu
Tapsa
Newbie
*
Viestejä: 4



« Vastaus #9 : 09 Elokuu 2011, 21:42:08 »

A. Kaksi mittaustapaa

Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

B. Raja-arvot

Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)

1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Ohiajotesti

Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)

1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)

1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Onkos tämä asia muuttunut kun kaveri toissa viikolla kävi muutoskatsastamassa VS1400 Intruder vm-88, ja muuten meni hyvin muutokset paitsi melua oli liikaa.
Lähinnä mittaustapa arveluttaa.
Katsastusmies näytti paperia ja kertoi mittaustavan juuri muuttuneen?
Eli DB-mittari puolen metrin päässä pakoputken päistä ja kierrokset 90% täysistä kierroksista? Onko tämä tosiaan nykyään näin?
tallennettu

Mieluummin jalat edellä kuin pää edellä.
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #10 : 10 Elokuu 2011, 09:12:56 »

 Järkyttynyt  No ei kai sentään! Kyllä nyt on tainnut olla arvailua mukana.
tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #11 : 10 Elokuu 2011, 11:09:59 »

mikä laki lienee muuttunut, mutta ajoneuvolaki (1090/2002) 14§ ei mun mielestä ole muuttunut mihinkään sitten sen voimaantulon.
0,5m etäisyys oli oikein, mutta oliko muuten asettelu oikein?
Lainaus
14 §
Käytönaikaisen melun mittaus


1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.

3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.

4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.

5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.
« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu 2011, 20:44:19 kirjoittanut -Teme- » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 10 Elokuu 2011, 11:19:44 »

^Juuri noin. Laki ei ole tältä osin muuttunut.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 11 Elokuu 2011, 08:39:20 »

Katsastusinssit sekoilee taas tän Trafin hienon ja selkeän Virnistää "tulkintaohjeen" kanssa. Siellä nääs sanotaan:

Lainaus käyttäjältä: TraFi
Mittaustapahtumassa tulee suorittaa vähintään kolme peräkkäistä mittausta. Mittaustulos on
kolmesta peräkkäisestä mittauksesta saatu suurin meluarvo. Mittaustulosten keskinäinen ero
saa olla enentään 2dB. Mittaustulokset tulee kirjata liitteen 1 mukaiseen mittauspöytäkirjaan.
Jos ajoneuvon suurimman tehon kierrosluvusta ei ole luotettavaa tietoa voidaan suurimman
tehon kierroslukuna pitää 90% moottorin suurimmasta kierrosluvusta.

Tulkintaohjeessa kun ei puhuta mitään siitä varsinaisesta mittauskierrosluvusta - siitä syystä että sehän lukee laissa. Laiskat katsurit sitten eivät lakikirjaan koske vaan tekevät johtopäätöksensä pelkästään menettelyohjeen perusteella. Aika hurjaa touhua on kun pyörää ryntäytetään vapaalla tappiin asti...
« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu 2011, 08:44:25 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« Vastaus #14 : 11 Elokuu 2011, 11:20:41 »

Tästä muuten ihan muutama käytännön vinkki, näitä kun on tullut mittailtua aika paljon, niin on tullut huomattua tiettyjä kikkoja, joilla melutasoa saa mittauksessa alemmas.

Jos on epäilystä siitä, että melurajat saattavat paukkua, ota ainakin seuraavat huomioon:

1. Käytä pyörä kunnolla lämpimäksi ennen mittausta. Lämmin pyörä on lähes poikkeuksetta hiljaisempi.
2. 3m etäisyys akustisista esteistä ei ole mitään. vielä tuoltakin etäisyydeltä tulee varmasti kaikuja, jotka vaikuttavat mittaustulokseen. Varmista, että pyörän takana on varmasti paljon tasaista tyhjää tilaa.
3. Mittaa melut sateella. Desibelit putoaa märällä kelillä yllättävän paljon.
4. Jos pyörässä on kuivakytkin (Ducati tms), pistä vaihde päälle ja luistata kytkintä mittauksen ajan. Ei pääse helinät häiritsemään.
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto