oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 18:20:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 423631 kertaa)
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #135 : 28 Toukokuu 2013, 20:16:27 »

Onneksi olkoon!. Mielenkiintoisen näköinen härpätin!
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #136 : 28 Toukokuu 2013, 21:12:02 »

juu ongelma on, kun asetuksen ja óhjeen sisältö eivät ole saman sisältöiset.

Lisäksi voi tulla jälkiverotus, riippuen koska mopo verotettu. Moottoripyörän autovero kun menee kuutiotilavuuden mukaan ja alkuperäinen ja muutetu tilavuus ovat eri verokannassa.
tallennettu
MicaL
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #137 : 29 Toukokuu 2013, 08:13:41 »

Joo kerrottiin myös, että verottajalta voi tulla lappu, mutta epätodennäköistä koska summa olisi kohtuu pieni. Kaksi vuotta sitten tullatessa koko pyörän käyväksi arvoksi arvioitiin noin 160 euroa josta veroa maksettavaksi tuli 36 euroa 22% verokannalla. Nyt verokanta nousi 24 prosenttiin joten pitäisi maksaa lisää noin 3 euroa. Saa nähdä tuleeko maksulappua Hymyilee
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #138 : 29 Toukokuu 2013, 20:47:27 »

Juu näin se menee, mutta hyvä tietää ja  pitää muistaa, jos muutoksia tekee. Varsinkin uudempaan mopoon jossa verot suuremmat.

Toisaalta, jos muutos muuten onnistuu, niin jonkun satasen verolappu on pieni murhe.
tallennettu
spora
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #139 : 07 Kesäkuu 2013, 21:23:07 »

Onnistuuko muutoskatsastus uuteen (vm. 2013) sportster ironiin 883 -> 1200, jos laittaa linkissä olevan muutos kitin?

http://www.moto-seinajoki.fi/screamin39-eagle-sportster-1200-stage-conversion-p-396532.html

Tuo stage 1 air cleaner kit on lienee sellainen jota ei vakio 1200:ssa ole? Joten se pitänee jättää pois ja käyttää vakio ilmansuodatinta.

Pitääkö tehdä muita muutoksia esim. toisiovälitys, kun taitaa olla eri pikku ja isossa sportsterissa?

Täytyykö olla jotain vastaavuus- tai päästötodistuksia? Saako niitä jostain liikkeestä tai maahantuojalta?



tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #140 : 01 Heinäkuu 2013, 14:17:08 »

Tuollaisen konversion lailliseksi saattamisessa noin uudessa pyörässä on niin iso byrokraattinen jumppa että pakko kysyä - miksi vaivautua? Ei kukaan pysty päällepäin sanomaan onko se 883 vai 1200. Vaikka nyt ei saisi laittomuuksiin ketään yllyttää niin itse pistäisin osat kiinni ja ajaisin tyytyväisenä auringonlaskuun.
tallennettu
hermannihiiri
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #141 : 05 Huhtikuu 2014, 22:56:14 »

Ymmärsinkö nyt oikein että kun pyörä on vm.93 ja sen ahtaa niin konttorilla mitataan vaan päästöt? Siis kun muutoskatsastaa..
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #142 : 06 Huhtikuu 2014, 12:37:23 »

Katsastuskonttorilta kyselin myös mitä pyrokratiaa tarvitaan mekaanisesti ahdetun -82-mallisen pyörän katsastamiseksi lailliseen liikenteeseen niin neuvoksi sain että tehomittauspaperi täytyy olla josta selviää että max teho ei ole noussut liikaa. Muita vaatimuksia eivät siihen osanneet sanoa.
tallennettu
hermannihiiri
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #143 : 06 Huhtikuu 2014, 16:45:43 »

Joo se teholappu on kylläkin pakko olla. mietin vaa että ei tarvii sitä kuuluisaa päästölappua jota ei oikeestaan saa suomessa...
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #144 : 06 Huhtikuu 2014, 17:21:17 »

Euronormeista:

Euro1       97/24/EY   Voimaantulo koskee 17.6.1999 alkaen uusia tyyppejä, 17.6.2003 kaikkia käyttöönotettuja
Euro2   2002/51/EY (A-rajat)   Voimaantulo koskee 1.4.2003 alkaen uusia tyyppejä, 1.7.2004 kaikkia käyttöönotettuja (näistä enduro- ja trialpyörille annettu 1 vuosi lisäaikaa)
Euro3   2002/51/EY (B-rajat)   Voimaantulo koskee 1.1.2006 alkaen uusia tyyppejä, 1.1.2007 kaikkia käyttöönotettuja (paitsi alle 5000 kappaleen myyntierään kuuluvaa 1.1.2008 alkaen)      

Päästönormit määrittelevät melko tarkkaan mitä moottoripyörälle voi laillisesti tehdä moottorin virityksen osalta.

Tuosta E3-normista "armahdettiin" japanilaisia pyöriä "kun ylivuotisia on niin paljon myyntivarastossa".

Noita ennen oli voimassa kansallisia määräyksiä mutta niistä en ole ottanut selvää.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #145 : 06 Huhtikuu 2014, 20:00:23 »

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

01.01.1990
tai sen jälkeen tyyppikatsastetun
moottoripyörämallin tuli pakokaasupäästöjen osalta olla hyväksytty E-säännön 40/01 tai vastaavan myöhemmän mukaisesti
ANA 19 §, (912/1988)

01.01.1991
tai sen jälkeen käyttöön otetun moottoripyörän tulee täyttää E-säännön 40/01 tai vastaavan myöhemmän vaatimukset; ANA 19 §, (706/1990)

01.01.1993
tai sen jälkeen käyttöön otetun:
kokonaismassaltaan enintään 400 kg L5-luokan ajoneuvon tulee täyttää E 40/01 vaatimukset.
Muuttotavarana tullatun, perintönä tai testamentilla saadun ja tulli- tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun moottoripyörän tuli täyttää pakokaasupäästöjä koskeneet rajoitukset, jotka olivat Suomessa voimassa moottoripyörän ensimmäisenä käyttöönottovuonna. ARVA 112 § (1256/1992)

Ja sitten nuo aiemmin mainitut myöhemmät vaatimukset. Aiempia en tuosta ainakaan äkkiseltään löytänyt. Päästöjen kohdalta siis. Ne alkavat sivulta 104.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #146 : 07 Huhtikuu 2014, 07:09:49 »

Ymmärsinkö nyt oikein että kun pyörä on vm.93 ja sen ahtaa niin konttorilla mitataan vaan päästöt? Siis kun muutoskatsastaa..

1993 käyttöönotetun pyörän muutoskatsastuksessa konttorilla mitataan päästöt ja meteli. Lisäksi konttori tarkastaa, että dynolapussa ei lue liikaa woimaa.

Ks. kopterilaki 16 § 4-6 momentti: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
tallennettu

Antti M.
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #147 : 12 Elokuu 2014, 15:18:51 »

Olenko ymmärtänyt oikein, että turbottamisesta ei tulisi prosentteja(muutakuin pakoputkiston muutos)? Ja jos muuttaisi samalla ruiskuksi niin ei siitäkään prosentit kasvaisi? Pyörän vm.-91
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #148 : 12 Elokuu 2014, 19:53:05 »

Olenko ymmärtänyt oikein, että turbottamisesta ei tulisi prosentteja(muutakuin pakoputkiston muutos)? Ja jos muuttaisi samalla ruiskuksi niin ei siitäkään prosentit kasvaisi? Pyörän vm.-91

Kaasutinta / ruiskua ei ole jyvitetty, ei prosentteja. Turbon kanssa lähinnä lisätään osia, ei poisteta. Muutos jyvitettävien osien osalta  rajoittuu rökäriin. Olet siis oikeassa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
camshaft6
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #149 : 23 Maaliskuu 2015, 09:22:11 »

Moro,onko tästä jotain konkreettista tietoa,jota voin katsurille näyttää.
"On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus"."

Mulla on euro1 pyörä,mutta käyttöönotto(maaliskuu -99) on ennen euro1 normin voimaan tuloa.

Tarkoitus olisi hyväksyttää ilman e leimaa olevat vaimentimet
tallennettu
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto