Oon lukenu parista muusta foorumista kauheeta polemiikkia ja avautumista tästä uudesta laista, lähinnä pakoputkien dB osalta.
.
Olen samaa lukenut muutamalta taululta. Hiukan se keskustelu ehkä huvittaakin varsinkin kun nyt saatu lakimuutos on suurelta osin melko merkittävä helpotus vielä tämän kuun voimassaolevaan pykälistöön nähden. Nyt siis itketään kun asiat joita ennen ei voinut tehdä tai joita satunnaisesti katsottiin sormien läpi tulee siis oikeasti mahdolliseksi. Kaikkia ei voi miellyttää, eikä varsinkaan niitä jotka eivät vaivaudu selvitteleen taustoja.
Toki on totta että tätä meteliasiaa ei saatu niin hyväksi kuin olisi tarpeen, aika kuitenkin näyttää käytännön tulkinnan ja tarpeet lisämuutoksille.
Osassa avautumisposteissa spekuloitiin jopa miten alkuper.putket menettää vaimennuskykyään ikääntyessään niin joutuu ostamaan uudet tms.
.
Tämä pitää paikkansa. tältäkin taululta löytyy paljon tietoa. Asiaa on myös tutkittu järjestelmällisesti, ulkomailla. Katso
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=819.0Itselle kuitenkin on jäänyt käsitys Suomen lainsäädännöstä, että katsastus ja/tai tyyppihyväksynnän ajankohdan aikana vaikuttaneen lain aikana tyypitetty ja/tai muutoskatsastettu laite on lainvoimeinen myös myöhemmin voimaantulleen lain aikana
.
Juuri näin. Tekninen vaatimustaso määräytyyn käyttöönottopäivän mukaan. Esimerkiksi erilaisia päästö- ja meluvaatimustasoja on pelkästään 1999 jälkeen tullut yli 15kpl.