oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 13:52:21 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 423536 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #30 : 22 Joulukuu 2009, 14:11:56 »

Tässä vielä selvennöksenä eri EURO-päästösukupolvien voimaantuloajat. T-Bone voisi lisätä nämä ekan viestin sisään:

KansannimiSäädösVoimaantulo Suomessa
Euro 197/24/EYVoimaantulo koskee 17.6.1999 alkaen uusia tyyppejä, 17.6.2003 kaikkia käyttöönotettuja
Euro 22002/51/EY (A-rajat)Voimaantulo koskee 1.4.2003 alkaen uusia tyyppejä, 1.7.2004 kaikkia käyttöönotettuja (näistä enduro- ja trialpyörille annettu 1 vuosi lisäaikaa)
Euro 32002/51/EY (B-rajat)Voimaantulo koskee 1.1.2006 alkaen uusia tyyppejä, 1.1.2007 kaikkia käyttöönotettuja (paitsi alle 5000 kappaleen myyntierään kuuluvaa 1.1.2008 alkaen)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
turboman
Jr. Member
**
Viestejä: 17


WWW
« Vastaus #31 : 22 Joulukuu 2009, 21:01:58 »

Tässä vielä selvennöksenä eri EURO-päästösukupolvien voimaantuloajat. T-Bone voisi lisätä nämä ekan viestin sisään:

KansannimiSäädösVoimaantulo Suomessa
Euro 197/24/EYVoimaantulo koskee 17.6.1999 alkaen uusia tyyppejä, 17.6.2003 kaikkia käyttöönotettuja
Euro 22002/51/EY (A-rajat)Voimaantulo koskee 1.4.2003 alkaen uusia tyyppejä, 1.7.2004 kaikkia käyttöönotettuja (näistä enduro- ja trialpyörille annettu 1 vuosi lisäaikaa)
Euro 32002/51/EY (B-rajat)Voimaantulo koskee 1.1.2006 alkaen uusia tyyppejä, 1.1.2007 kaikkia käyttöönotettuja (paitsi alle 5000 kappaleen myyntierään kuuluvaa 1.1.2008 alkaen)

Näkeekö rekisteriotteesta , mihin Euro luokitukseen pyörä kuuluu. Sekä näkeekö rekisteriotteesta , onko katalysaattorimalli.
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #32 : 23 Joulukuu 2009, 06:54:50 »

Otteelta niitä ei yleensä nää, ainakaan suomen. Saksan otteella voi näkyä jos uudempi pyörä ja sakasta tuotu.

Lisäksi asiaa sekottaa uudentyypin ja käyttöönoton eri aikarajat, eli ainoa joka varmasti voi kertoa pyörän päästötason on valmistajan edustaja.

Lisäksi kannattaa muistaa kun joku noita kuutiotilavuus muutoksia tekeeniin veroja voi tulla maksuun kun verotus mennyt kuutitilavuuden mukaan ja jos pompataan toiseen luokaan niin verottaja muistaa. Tietysti jos käyttövoima muuttuu niin voi olla ettei maksua tule jos menee pienempään luokkaan.

tallennettu
turboman
Jr. Member
**
Viestejä: 17


WWW
« Vastaus #33 : 23 Joulukuu 2009, 11:18:19 »

Jos rekisteriotteen kanssa käy katsastuskonttorilla , niin kai siellä osaavat sanoa mihin EURO-luokitukseen pyörä kuuluu päästömittausta ajatellen? Mutta täytyyhän tuohon olla helpompikin keino , että tuhansien pyöränomistajien ei tarvi turhaan juossa konttorilla. Ainakaan AKEn sivuilta ei löytynyt tähän tietoa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #34 : 23 Joulukuu 2009, 13:10:23 »

Hirvee sekamelskahan toi päästösääntely on. APU II-raportissa ehdotettiin vähän yksinkertaisempaa mallia, muttei sellaisenaan kelvannut. Nyt sitten arvotaan, että paljonko se peli oikein on. Elämme erityisen jännittäviä aikoja ensi kesän teknisissä tienvarsitarkastuksissa... Virnistää

Yksinkertainen peukalosääntö: jos pyörässä on alkuperäisenä katti, pelataan e-hyväksytyillä palikoilla. Jos kattia ei ole, päästöt ja melut mitataan konttuurilla. Mistä tietää, onko siinä kattia vai ei? Ei aavistustakaan. Mun pyörissä ei ole, eikä tule. Ikinä moista kapistusta nähnytkään... Iskee silmää
tallennettu

smuige
Jr. Member
**
Viestejä: 25


WWW
« Vastaus #35 : 06 Tammikuu 2010, 20:41:43 »

Tälläinen kysymys tuolta H-DCF foorumilta tiivistettynä.

Buell 2005, alunperin ei katalysaattoria.
Onko se mahdollista saada muutoskatsastettua turbolle?
Ilmeisesti mennään Euro-2 normien mukaan.

Jos tuota lähtee turbottamaan, niin pitääkö:
a) lisätä katalysaattori? (Vaikka alunperin ei ole ollut. Onko katalysaattori pakollinen Euro-2 normistossa?)
b) turbosarja pitää olla valmistajan tyyppihyväksymä tuohon Buell malliin?
c) pakoputkisto e-tyyppihyväksytty? (ilmeisesti kyllä)
d) muuta?
tallennettu

Keep on Rockin'
Walkka MC vuodesta 1986
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #36 : 06 Tammikuu 2010, 21:27:31 »

Kyllähän sen saa, mutta todistus pitää löytyä niin turbosarjasta ja myös pakoputkesta, jos ei ole alkuperäinen tai korvaava äänenvaimenin.

Molemmat pitää olla hyväksytty nimenomaan kyseiseen pyörämalliin ja vaatimukset pitää näyttää toteen nimeenomaan todistuksilla, katalysaattorin lisääminen ei auta.

Vaatimustasot menee tietysti käyttöönottopäivän tai tyypinpäivän mukaan, mutta niillä i muuta merkitystä kuin todistuksen riittävyyttä kun tarkastetaan.

eihan siinä muuta, kun tehoa ei rajattu ja meluun voi saada sen 5 yksikköä hyvää jos tarpeen.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #37 : 06 Tammikuu 2010, 22:58:43 »

Kattia ei sinänsä vaadita missään normistossa. Kuitenkin EURO 2-tasosta alkaen päästörajat ovat niin tiukkoja, että käytännössä kaikissa EURO 2-pyörissä on jo katti.

Jos on niin, että 2005 Buellissa ei ole alunpitäenkään kattia, niin ainoastaan vaimentimen pitää olla e-hyväksytty kyseiseen Buelliin. Lisäksi pitää toimittaa päästötodistus turbotetusta koneesta. Ellei sellaista saa turbosarjan valmistajalta, se pitää hankkia muualta. Ekokat noita Suomessa on pienessä mittakaavassa värkännyt.

Direktiivin mukainen päästömittaus on hankala juttu siksi, että jokainen ajo maksaa, mutta takeita päästörajojen alittumisesta ei ole. Niinpä homma toimiikin siten, että ajetaan yksi veto, tsekataan tulokset, säädetään, ajetaan toinen veto, tsekataan tulokset jne. Jokainen kierros maksaa ja aiheuttaa duunia.

EURO 2 on kuitenkin helpompi nakki kuin EURO 3. EURO 3-tason tiukkuutta kuvastaa hyvin se, että esimerkiksi S&S:n 113 cid evoluutiokonetta saa myös EURO 3-hyväksyttynä. Tehoa hyväksytyssä versiossa on öpaut 65 heppaa, kun hyväksymättömässä on liki tuplaten...
tallennettu

Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #38 : 08 Tammikuu 2010, 22:44:11 »

Hei selittäkääs eli vääntäkää rautalangasta, jos kuvitellaan että mulla olis nyt vaikka 68 mallin ic 350 ja mä haluaisin heittää siihen toisen moottorin, niin voinko mä laittaa vaikka 85 honda vt 500cc moottorin noinniinku teoreettisesti? taitais tulla triplattua kyllä tehot mut noin teoriassa?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #39 : 09 Tammikuu 2010, 12:04:06 »

Hei selittäkääs eli vääntäkää rautalangasta, jos kuvitellaan että mulla olis nyt vaikka 68 mallin ic 350 ja mä haluaisin heittää siihen toisen moottorin, niin voinko mä laittaa vaikka 85 honda vt 500cc moottorin noinniinku teoreettisesti? taitais tulla triplattua kyllä tehot mut noin teoriassa?

Noinniinku teoreettisesti voit laittaa 1968 käyttöönotettuun pyörään vaikka laivan moottorin, kunhan teho- ja melurajoja noudatetaan. Jos Hondan kone ei täytä tehorajoja, joudut kuristamaan sitä jotenkin.
tallennettu

timo.luoto
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #40 : 11 Tammikuu 2010, 11:20:09 »

Tervehdys

mistä lakitekstistä tai kokoelmasta löytyy ko lainaus?

Kiitos
T.Luoto


Mitä asioita on rajoitettu?

Moottoripyörän moottorin ja pakoputkiston muutokset ovat lähtökohtaisesti sallittuja. Esimerkiksi moottorin kuutiotilavuutta ja puristussuhdetta saa kasvattaa, polttoaineensyöttöä ja virtauksia parantaa, nokka-akselin vaihtaa tai asentaa turbon tai mekaanisen ahtimen. Myös koko moottorin saa vaihtaa. Muutosten hyväksyminen edellyttää kuitenkin, että moottorin tehon kasvulle, pakokaasupäästöille ja melulle asetetut vaatimukset täytetään. Luonnollisesti teholtaan rajoitettujen, esimerkiksi piikkiluokan, moottoripyörien moottorin tehoa ei saa kasvattaa lainkaan.

Vaatimustaso riippuu moottoripyörän käyttöönottoajankohdasta. Uudessa laissa tyyppihyväksyttyjä moottoripyöriä koskevat vaatimukset ovat melun ja pakokaasupäästöjen osalta selvästi vanhempia moottoripyöriä koskevia vaatimuksia tiukempia ja myös menettelytavat vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi ovat tiukempia. Tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003.


1. Moottorin teho

A. Tyyppihyväksytyt Euro 2-tasoiset tai sitä uudemmat moottoripyörät

Tyyppihyväksyttyjen Euro 2-tasoisten (direktiivi 2002/51/EY, voimaan täysimääräisesti 1.7.2004) tai sitä uudempien moottoripyörien moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla, jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla. Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla kyseiseen moottoripyörämalliin hyväksyttyjä ja e-merkittyjä. Tehorajoituksia ei tällöin ole lainkaan!

B. Euro 1-tasoiset ja muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Moottorin teho saa viritystoimenpiteiden seurauksena kasvaa enintään 20 % verrattuna alkuperäiseen tehoon. Vaihtoehtoisesti moottorin teho saa kasvaa enintään kaksinkertaiseksi, jos moottoripyörän omamassan ja viritetyn moottorin tehon suhde ei ylitä 0,30 kW/1 kg.

Riippuu alkuperäisestä teho/painosuhteesta, mikä rajoituksista tulee ensimmäisenä vastaan. Käytännössä sporttipyöriä koskee 20 % sääntö, kun taas custompyöriä koskee teho/painosuhteeseen perustuva rajoitus. Sellaisissa moottoripyörissä (kuten sivuvaunu-Ural), jotka ovat alunperin painavia ja joissa alkuperäinen moottorin teho on pieni, tulee ensimmäisenä vastaan vaatimus siitä, että teho saa enintään kaksinkertaistua.

Tehovaatimusten toteennäyttäminen tapahtuu dynamometristä saadulla mittaustuloksella. Jos tehoa kasvatetaan iskutilavuutta tai puristussuhdetta muuttamalla (tai vaihtamalla suurempi moottori), tehon katsotaan kasvavan samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai puristussuhde kasvaa. Tällöin ei dynamometrimittausta tarvita.


2. Pakokaasupäästöt

A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät, joissa on katalysaattori

Varaosakatalysaattorin tulee olla e-hyväksytty kyseiselle ajoneuvolle. Jos moottoriin tehdään lisäksi muita muutoksia, pakokaasupäästöt on mitattava direktiivissä säädetyllä tavalla joko akkreditoidun tutkimuslaitoksen tai hyväksytyn asiantuntijan toimesta.

Todennäköisesti Suomessakin tullaan jatkossa tekemään moottoripyörien pakokaasupäästömittauksia, ainakin Ekokat on niitä viime vuosina pienessä määrin tehnyt. Hyväksytyn asiantuntijan statuksen hakeminen ei ole mahdottoman raskas prosessi, joten byrokratia tuskin on este mittausvaltuuksien saamiseksi.

Joihinkin moottoripyörämalleihin on saatavilla esimerkiksi turbosarjoja, joille valmistaja antaa vaatimustenmukaisuustodistuksen pakokaasupäästöjen ja melun osalta. Ellei muutossarjalle ole saatavilla vaatimustenmukaisuustodistusta, sellainen on hankittava itse. Käytännössä tämä merkitsee, että katalysaattorin ja äänenvaimentimen on oltava e-merkittyjä ja pakokaasupäästöistä on esitettävä vähintään hyväksytyn asiantuntijan todistus. Lisäksi katsastuskonttorilla mitataan melu kuten jäljempänä esitetään.

B. Moottoripyörät, joissa ei ole katalysaattoria

Muiden kuin tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien pakokaasupäästöt mitataan katsastuskonttorilla. Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla. Ennen 1.1.1991 käyttöönotetuilla moottoripyörillä ei ole alunperinkään ollut päästövaatimuksia, joten niissä mittausta ei tarvita lainkaan. Aikavälillä 1.1.1991 - 16.6.1999 käyttöönotettujen moottoripyörien raja-arvot ovat CO 4,5 % ja HC 1000 ppm. 17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien, joissa ei vielä ole katalysaattoria, raja-arvot ovat CO 3,5 % ja HC 600 ppm.

SMOTO:n ja MMAF:n omien mittausten perusteella tiedämme, että jos moottori on kunnossa ja seossuhde hyvin säädetty, melkein mikä tahansa pyörä läpäisee yllä mainitut raja-arvot. Muun ohella eräs vm. 1947 Harley Knucklehead olisi läpäissyt ne ongelmitta.


3. Melutason rajoittaminen

A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).

Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Valvonta-arvo on pyöräkohtainen. Se on tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattu staattisella testillä pyörästä, joka on läpäissyt ohiajomittauksen.

On epäselvää, mitä tapahtuu sellaisessa tilanteessa, jossa tarvikeäänenvaimennin on asianmukaisesti hyväksytty ja E-merkitty, mutta katsastuskonttorilla (tai tienvarressa) mitattu melutaso ylittää valvonta-arvon enemmän kuin 5 dB(A). Periaatteessa näin ei pitäisi tapahtua, mutta omien mittaustemme perusteella tuo 5 dB(A) toleranssi voi joutua koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla.

B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:

  • Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
  • 1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

  • Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
  • 1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
  • 1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".


Muutoskatsastusvelvollisuus

Jos moottorin teho ei kasva enempää kuin 10 %, moottorin muutoksia ei tarvitse muutoskatsastaa.

Jos moottoripyörään vaihdetaan siihen tarkoitettu E-merkitty varaosakatalysaattori tai äänenvaimennin, sitä ei yksinään tarvitse muutoskatsastaa. Jos samalla tehdään muita muutoksia, joiden seurauksena teho kasvaa enemmän kuin 10 %, on muutokset katsastettava.

Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.


Sovellettavat lainkohdat

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 3 ja 16 §

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista liite 2 kohdat 28 ja 37
tallennettu

Last hero out
------------
    Peace
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #41 : 11 Tammikuu 2010, 11:52:10 »

Tuossahan nuo lainauksen viimeisillä riveillä sanotaan! Ei vissiin löydy vielä finlexistä, mutta säädöskokoelmassa nuo kyllä ovat.
tallennettu

MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #42 : 13 Tammikuu 2010, 22:29:49 »

Olenko sokea, vai erittäin onnellinen? Nimittäin en löydä millään mainintaa kuutiotilavuuden kasvattamisesta (tai siis sen rajoittamisesta). Eli onko wanha max. 25% tilavuuden kasvattamisesta enää voimassa, vai laitetaanko isosti poraten?
tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #43 : 13 Tammikuu 2010, 23:29:29 »

 
Olenko sokea, vai erittäin onnellinen? Nimittäin en löydä millään mainintaa kuutiotilavuuden kasvattamisesta (tai siis sen rajoittamisesta). Eli onko wanha max. 25% tilavuuden kasvattamisesta enää voimassa, vai laitetaanko isosti poraten?
näin olen antanut itseni ymmärtää, että kuutiotilavuuden kasvatusta ei ole rajattu, mutta tehon kasvattaminen on. Jos ei ole aikomusta käyttää dynossa niin kuutiotilavuutta voi kasvattaa 20% koska kuutiotilavuuden kasvattaminen rinnastetaan samassa suhteessa tehojen kasvuun.
Toisaalta jos dynottaa laitteen niin pikku sportsteriin voi periaatteessa iskeä 160cid myllyn kunhan tehot ei nouse yli 20% tai enintään 100% kunhan 0,3kW/kg sääntö toteutuu
Rautiksen teho ja paino 47,4kW/214kg tehot voi nousta periaatteessa 94,8kW asti, mutta teho-painosuhde antaa kasvattaa vain 64,2kW asti eli 25,7%  


Lainaus
B. Euro 1-tasoiset ja muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Moottorin teho saa viritystoimenpiteiden seurauksena kasvaa enintään 20 % verrattuna alkuperäiseen tehoon. Vaihtoehtoisesti moottorin teho saa kasvaa enintään kaksinkertaiseksi, jos moottoripyörän omamassan ja viritetyn moottorin tehon suhde ei ylitä 0,30 kW/1 kg.
 
...joku paremmin ymmärtänyt voi korjata
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #44 : 14 Tammikuu 2010, 11:49:10 »

^Periaatteessa juurikin noin. Kuutiotilavuuden kasvattamista ei lähtökohtaisesti ole rajoitettu. Todistelua helpottamaan laissa on lisäksi sääntö, että tehon katsotaan kasvavan kuutiotilavuuden kasvun mukaisessa suhteessa. Amerikanraudassa tällä tavoin saadaan usein aika isokin kone muutoskatsastettua (tietenkin päästö- ja melurajojen puitteissa), ja ilman dynolappua kasvaneesta tehosta.
tallennettu

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto