Niin se 20% rajaa sitä tilavuuden nousua, eli 20% tilavuutta voi nostaa, jos ei tehonmittaus todistusta ole.
Toinen vaihtoehto on hankkia todistus jossa teho on noussut sen max 20%, jolloin moottorin tilavuudella ei ole merkitystä.
Siihen sitten lisäksi kasvanutta huippunopeutta vastaavat muutokset, melu ja päästömittaukset.
Tämä ei pidä täysin paikkaansa. Iskutilavuutta voi nostaa jopa 100 prosenttia, kunhan tehoa, päästöjä ja melua koskevat vaatimukset täytetään. Pitää muistaa, että 20 % sääntö ei ole ainoa tehon kasvattamista rajoittava laskutapa: alkuperäisinä painavien ja tehottomien pyörien tehon kasvua rajaa teho/painosuhde 0,3 kW/1 kg (jolloin maksimi on kuitenkin 100 % ja se rajoittaa iskutilavuuden kasvua, ellei muuta todistusta kasvaneesta tehosta esitetä).
Iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvua koskeva sääntö on todistustaakkasääntö, jonka mukaan tehon katsotaan kasvavan iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvun mukaisessa suhteessa, ellei muuta selvitystä esitetä. Tämä tarkoittaa, että iskutilavuuden kasvaessa niin paljon, että iskutilavuuden kasvun mukaisessa suhteessa teho kasvaisi raja-arvojen yli, vaaditaan erillinen selvitys tehosta. Muussa tapauksessa tehonmittaustodistusta ei tarvita. Tämän tiedän, koska olin itse sorvaamassa kyseistä sääntöä lakiin. Tietenkin on mahdollista, että TraFi tai joku muu tulkitsee asiaa toisin, mutta näin se oli joka tapauksessa tarkoitettu.
Huippunopeus ei myöskään yleensä vaadi mitään erityistoimenpiteitä. Sitä ei ensinnäkään ole rajoitettu muuta kuin mopoissa. Elleivät välityssuhteet tai moottorin maksimikierrokset merkittävästi kasva, ei myöskään huippunopeus kasva merkittävästi.
Teoriassa voitaisiin ajatella uutta jarrutestiä, jos huippunopeus kasvaa merkittävästi. Se kuitenkin tehdään direktiivinkin mukaan enintään nopeudesta 160 km/h. Jos Hajabusa kulkee alkuperäisenä 320 km/h ja turbotettuna 330 km/h, voi kysyä, miksi sille pitäisi tehdä uusi jarrutesti nopeudesta 160 km/h?
Tehorajat ovat olemassa sitä varten, että niiden puitteissa mitään muita rakenteellisia muutoksia ei tarvita kuin ehkä joissain harvinaisissa poikkeustapauksissa, esimerkkinä vaikkapa sivuvaunu-Uralin huippunopeuden kasvu 80 km/h -> 200 km/h...