oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 16:07:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 424411 kertaa)
Creature
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #60 : 04 Helmikuu 2010, 23:56:29 »

Etsii, etsii, vaan ei oikein meinaa, osaa, ymmärrä löytää 100% varmuutta asiaan.

Yksinkertaisimmillaan kysymys pakoputkiston valmistamisesta kokonaan itse. Lähinnä syyniin taitaa tulla kysymys äänenvaimentimesta. Mihin vuosimalliin (käyttöönottoajankohta ilmeisesti ainoastaan huomioidaan) asti tämä on laillista ns jokamiehen metodeilla. Siis päästö- ja äänimittauksilla konttorilla ilman mitään E-hyväksyntöjä. Näistähän on kyse?

Jos "veikkailen", että rajan 1.1.1991 jälkeen homma menee jokseenkin vaikeaksi niin olenko itse vaikeasti metsässä? Katsastuskonttoripäällikön muistan joskus maininneen mulle vuoden 1990 olevan oleellinen raja. Ehkä hieman ontuvasti ilmaistu jos tarkoitti juurikin tuota 1.1.1991.

Rakenteluhan se mielessä ja tarvitaan varmuutta ratkaisuun, minkä ikäiseen aihioon uskaltaa sijoittaa. Mieleistä pyörää valmistettu vuodesta 1987 ainakin pitkälle 1990-luvulle.


Antakaa tyhmälle viisautta.

Onnittelut Ja kiitokset viimeaikojen saavutuksista.

EDIT: Juu, sori, löysinhän sitä tietoa kun vähän yritin - amatööri. Saa toki kommentoida jos edeltävä vuosilukuasia on jotenkin väärin päätelty.
« Viimeksi muokattu: 05 Helmikuu 2010, 12:01:23 kirjoittanut Creature » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #61 : 08 Helmikuu 2010, 15:27:10 »

Metsässä olet ja syvällä. Tyyppihyväksymättömään ja katittomaan pyörään saa tehdä putket vaikka naapurin syöksytorvista kunhan päästöjä ja meteliä koskevat vaatimukset täyttyy.

Seuraava teksti kopioitu tämän ketjun ensimmäisestä viestistä eli ei se tieto sen pidemmällä ollut:

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone
B. Moottoripyörät, joissa ei ole katalysaattoria

Muiden kuin tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien pakokaasupäästöt mitataan katsastuskonttorilla. Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla. Ennen 1.1.1991 käyttöönotetuilla moottoripyörillä ei ole alunperinkään ollut päästövaatimuksia, joten niissä mittausta ei tarvita lainkaan. Aikavälillä 1.1.1991 - 16.6.1999 käyttöönotettujen moottoripyörien raja-arvot ovat CO 4,5 % ja HC 1000 ppm. 17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien, joissa ei vielä ole katalysaattoria, raja-arvot ovat CO 3,5 % ja HC 600 ppm.

...

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:


•Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
•1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):


•Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
•1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
•1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

tallennettu
Creature
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #62 : 08 Helmikuu 2010, 21:49:41 »

Joo, sisälukutaito...

Siellähän se pvm. Vaan eipä paljon asioita vaikeuta.
tallennettu
kopteri.jusa
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #63 : 04 Huhtikuu 2010, 10:47:16 »

Morjens,
mopo -88 Sportti muutoskatsastettu 2007 jäykkäperäiseksi  Cool, Tästä kumarrus ja kiitos MMAF Virnistää. Vaihdettujen osien määrä 2007 23%.

Lainattua:"Hemuli"
Tyyppihyväksymättömään pyörään saa tehdä putket vaikka naapurin syöksytorvista kunhan meteliä koskevat vaatimukset täyttyy.

Lainattua:"Tuusulan T-Bone"
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A).
Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni.
Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan.
Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Nyt on  taas muutoskatsastus edessä vaimentimien yms muutosten vuoksi Virnistää. Vaimentimet on omavalmisteet rosterista huiluineen  Iskee silmää.
Mopossa ei ole kierroslukumittaria.

Kysymys 1; Miten konttorilla asioidessani em. johdosta tiedän ja katsastaja näyttää toteen " Mittauksen aikana moottorin kierrosluku vastaa 1/2 maksimitehon kierrosluvusta " kun mopossani ei ole kierroslukumittaria Nolostunut?

Kysymys 2; Voin ehkä Pyörittää silmiään etukäteen ostaa desibelimittarin, etten olisi pelkän mutu tiedon pohjalta menossa muutoskatsastukseen.
Osaako joku teistä kertoa mistä, millaisen, em. käyttökelpoisen ja kohtuuhintaisen desibelimittarin voisi hankkia Iskee silmää.

T:Hämeestä




« Viimeksi muokattu: 04 Huhtikuu 2010, 11:34:22 kirjoittanut kopteri.jusa » tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #64 : 04 Huhtikuu 2010, 17:58:10 »

Moro,
Voit tilata dB-mittarin vaikka täältä:
http://www.thomann.de/fi/digital_sound_8922_level_meter.htm

Ei sitten ole todellakaan "pro"-tasoa, mutta antaa kyllä suuntaa melutasoista. Eikä ole kallis.
Pitää sitten tietää miten mitataan ja millaisilla mittarin asetuksilla...

Jos sitten haluaa parempia mittareita, niin vaikka täältä:
http://fi.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=1002138+500008

-SanttuS-
tallennettu
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #65 : 05 Huhtikuu 2010, 17:32:06 »

Dnepreissä on sivuvena kone ja koneen vaihto mietityttää. Massaa piisaa koska on kyse L4 eli sivuvaunu laitteesta. Pieni lisäteho olisi tarpeen.

LTJ mallimerkinta: K750M
Vuosimalli: 1967

Koneen tehotiedot: 26.00 HP (19.0 kW)) @ 4900 RPM
Iskutilavuus: 746 cm
Omamassa 325kg ja kokonaismassa 585kg

Siinä luulossa olen että teho saa tuplaantua tällaisissa tapauksissa ja iskutilavuuden rajoittaminen on näissä tapauksessa mennyttä aikaa.

Onko näin?

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #66 : 06 Huhtikuu 2010, 08:55:17 »

Siinä luulossa olen että teho saa tuplaantua tällaisissa tapauksissa ja iskutilavuuden rajoittaminen on näissä tapauksessa mennyttä aikaa.

Tämä on totta, pykälä sorvattiin nimenomaan tällaisia tapauksia ajatellen.Voit tuplata tehon ja iskutuilavuuden. Ja se teho lasketaan mallisarjan tehokkaimmata mallista. Onko tuota Uralia rakenneltu esim. armeijalle tehokkaampana versiona?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #67 : 06 Huhtikuu 2010, 21:48:01 »

Pyörässä on lättäpää kone joka on 750 mutta papereissa konttorilla tilavuudeksi on arvottu 650. Liekö ollu vaikea päivä konttorilla, AKEn kone arponu väärin tai maahantuoja keksiny ilmoitaa pienemän koneen vakuutusmaksujen alennus toivossa. Nämä 650 koneet on kaikki "moderneja" kansiventtiili koneita jossa on tehoa hiukan päälle 30 HP, eli sillä saisi 2 x ~30 HP = max ~60 HP pannun laittaa. Sivuvena, joka on BMWn kopio Saksan kultaiselta 30-luvulta, sallisi 2 x 26 HP = max 52HP koneeen. Neukkupyöriä on tehty eri malleina ja ainoa isompi vedenjakaja on ollut tämä kansiventtiili koneiden saapuminen 60-luvulla. Mutta mallisarja kikkailuun ei olisi tarvetta omalla kohdalla.

Natsi pokserit (mikä nyt haaveissa kajastaa) on semmosia että niitä on 1200cm - 1600cm välillä koko valikoima talleissa ja varastoissa ihmisillä ylimääräisinä. Osiakin löytyy hyvin. Ja niissä kaikissa jää vakiona tehot alle 52 HP minkä nykyinen sivuvena rajaa. Ainostaan 1600 olis yli tuplakokoinen alkuperäiseen, vaikka teho paino suhde tämänkin sallisi.

Missä tämä iskutilavuuden tuplaus maksimi on mainittu? Olihan se yli puolet iskutilavuutta lisää aika paksua mutta jos laki sallii niin mieli tekis  Iskee silmää
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #68 : 07 Huhtikuu 2010, 07:30:59 »

Kyllä sen iskutilavuuden voi kasvattaa, mutta siitä tarvitaan mittauspöytäkirja tehoista, koska teho/painosuhde rajaa sitä jossain tapauksissa.

Muihinkin laitteisiin voi joutua muutoksia tekemään, riippuen tapauksesta.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #69 : 07 Huhtikuu 2010, 07:40:35 »

Kyllä sen iskutilavuuden voi kasvattaa, mutta siitä tarvitaan mittauspöytäkirja tehoista, koska teho/painosuhde rajaa sitä jossain tapauksissa.

Ei välttämättä tarvita mittauspöytäkirjaa, tosin joskus se voi olla hyödyllinen.
16 § Moottorin  muutokset

c) iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvattamisen katsotaan lisäävän moottorin tehoa samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai puristussuhde kasvaa, jollei tehosta esitetä muuta selvitystä;
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #70 : 07 Huhtikuu 2010, 10:07:20 »

^Jos tossa tapauksessa teho ei kasva enempää kuin kaksinkertaiseksi, iskutilavuus voi olla ihan mitä vain. Tällöin pitää tuoda dynolappu muuttuneesta tehosta.

Ilman dynolappua pärjää, jos muutetaan pelkästään iskutilavuutta ja/tai puristussuhdetta ja nämä yhteenlaskettuna eivät kasva yli kaksinkertaisiksi verrattuna alkuperäiseen.
tallennettu

eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #71 : 07 Huhtikuu 2010, 22:01:01 »

Ensisijainen idea on käyttää 1600 volkkarin boxeria vaikka siinä tilavuutta tulee yli puolet lisää. Niissä on tehtaan mukaan 50 HP tehoa. Käytetään vakio kansia, nokkaa, mäntiä ja kaasaria (taikka vastaavan kokoista muuta mehumaijaa). Eli moottori tiedetään mikä se on eikä sitä viritetä, kunhan pannaan kuntoon. Nixmanni on penkittäny näitä tehtaalla tuskassa vuosikaudet, joten ei sieltä rempan jälkeen enempää tehoa tule ku uutenakaan vakio palikoita käytettäessä. Näinpä tehorajaan jäisi edelleen 10 HP kaula kansiventtiili koneeseen vertailtaessa ja menee se pikkasen alle sivuvenanki 52 HP rajan.

Eli ei tässä rakettia olla hakemassa, kunhan kyyti vaan vähän rivakoituis. Vaihteisto ja muu voimansiirto jää ennalleen joten "liika teho" kostautuis joka tapauksessa voimansiirron puolella. Vois moottorin penkittääkkin mutta pikku budjetilla olen liikkeellä. Siksi tää vakiokone skenario kiinostaa ja loppu ratkeaa konttorilla.

Ja kiitos. Asia tuli selväksi näiltä osin. Jostaki projektit aina aloitetaan ja tää alkoi tästä.
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #72 : 15 Huhtikuu 2010, 15:12:54 »

Käympä minäkin täällä kerjäämässä oikolukuapua;

Pyörä on vuosimallia 1997 ja tarkoitus olis laittaa rosteriputket huiluilla.
Huiluihin kunnolla villaa ja putken päälle thermo tec-teippiä, jotta tulee nätti.

Riittääkö katsurisedän päästö ja melumittaukset, vai kaivataanko vielä muuta?
Mitä luulette, kannattaako lähteä konttorille kuuntelemaan vai jätänkö suosiolla väliin?

Kiitoksia!
tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #73 : 16 Huhtikuu 2010, 23:04:34 »

Mopossa ei ole kierroslukumittaria.

Kysymys 1; Miten konttorilla asioidessani em. johdosta tiedän ja katsastaja näyttää toteen " Mittauksen aikana moottorin kierrosluku vastaa 1/2 maksimitehon kierrosluvusta " kun mopossani ei ole kierroslukumittaria Nolostunut?

T:Hämeestä

1.kohtaan kukaan ei ollut kommentoinut, itsekään en voi tyhjentävästi vastata muutoin kuin lainaamalla lakitekstiä
Lainaus käyttäjältä:  Finlex/APU2
14 §
Käytönaikaisen melun mittaus
5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.

Tavattauani tarkemmin 14 § kohtaa, niin huomasin mielenkiintoisen kohdan tekstistä
"1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta."
Ymmärränkö kohdan oikein, jos pyörästä on dynolappu niin maksimitehopiikin kierrosmäärä puolitettuna on se rpm jolla db mittaus suoritetaan?
Ja vastaavasti päästöt mitataan 16 § mukaan 1/3  moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta
Mites dynottamattomissa pyörissä määritellään tuo suurimman tehon pyörintänopeus? Max teho ei välttämättä ole max kierrokset
kun kyykyissä ja customeissa käppyrät on melko paljon erinlaiset. (10000rpm vs 5000rpm)
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu 2010, 00:49:04 kirjoittanut -Teme- » tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #74 : 17 Huhtikuu 2010, 07:06:46 »

Mites dynottamattomissa pyörissä määritellään tuo suurimman tehon pyörintänopeus? Max teho ei välttämättä ole max kierrokset
kun kyykyissä ja customeissa käppyrät on melko paljon erinlaiset. (10000rpm vs 5000rpm)

Tietoa ei ole, mutta arvailen. Monestihan ne tuolla konttorilla uskoo valmistajaa. Esim. tulevaa verotusta ajatellen, co2 päästöt autoistahan mitataan rekisteriotteesta. Uusille pyörille valmistaja ilmottaa millä kierrosluvulla max teho saavutetaan. Mutta, miten se kierrosnopeus mitataan ilman kierroslukumittaria?  Ei kuitenkaan korvakuulolta: "oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella."
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto