oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 12:46:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 423488 kertaa)
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #75 : 17 Huhtikuu 2010, 09:38:51 »

Mutta, miten se kierrosnopeus mitataan ilman kierroslukumittaria?  Ei kuitenkaan korvakuulolta: "oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella."
Eilen en muistanu, mutta nyt tuli just mieleen, itselläkin on tuohon työkalu. Ajoituslamppu, pihtiliitin tulpanjohtoon ja mittarista katsotaan rpm
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #76 : 17 Huhtikuu 2010, 20:15:34 »

Eilen en muistanu, mutta nyt tuli just mieleen, itselläkin on tuohon työkalu. Ajoituslamppu, pihtiliitin tulpanjohtoon ja mittarista katsotaan rpm

No, selvishän sekin.

Enää kaipaisin vastausta tuohon kysymykseeni:

Käympä minäkin täällä kerjäämässä oikolukuapua;

Pyörä on vuosimallia 1997 ja tarkoitus olis laittaa rosteriputket huiluilla.
Huiluihin kunnolla villaa ja putken päälle thermo tec-teippiä, jotta tulee nätti.

Riittääkö katsurisedän päästö ja melumittaukset, vai kaivataanko vielä muuta?
Mitä luulette, kannattaako lähteä konttorille kuuntelemaan vai jätänkö suosiolla väliin?

Kiitoksia!
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #77 : 17 Huhtikuu 2010, 22:39:06 »

Tuon ikäisessä riittää konttorilla tapahtuva mittaus.
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #78 : 18 Huhtikuu 2010, 09:00:43 »

Tuon ikäisessä riittää konttorilla tapahtuva mittaus.

Kiitoksia!
tallennettu
Dante
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #79 : 27 Huhtikuu 2010, 08:27:16 »

Muutoskatsastusvelvollisuus

Jos moottorin teho ei kasva enempää kuin 10 %, moottorin muutoksia ei tarvitse muutoskatsastaa.

Jos moottoripyörään vaihdetaan siihen tarkoitettu E-merkitty varaosakatalysaattori tai äänenvaimennin, sitä ei yksinään tarvitse muutoskatsastaa. Jos samalla tehdään muita muutoksia, joiden seurauksena teho kasvaa enemmän kuin 10 %, on muutokset katsastettava.

Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.


Pohdiskelin tuota ylläolevaa. Jos mopoon asentaa turbon, ja ei kasvata tehoja enempää kuin 10 %, tarviiko vehjettä muutoskatsastaa? Näin pieni tehonlisäyshän voisi kuitenkin olla järkevää, jos saisi pikkuturbolla huomattavasti enemmän potkua alakierroksilla.

Turbon kanssa kuitenkin pakosarjan joutuu muuttamaan radikaalisti alkuperäisestä, eli iskeekö silloin voimaan tuo kohta "Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava"?

Ja oliko vielä niin että jos vaikka täysin vakiopyörässä vaihtaa äänenvaimentimet omavalmisteisiin, pyörä pitäisi muutoskatsastaa?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #80 : 27 Huhtikuu 2010, 13:37:05 »

^Jos käyttää e-hyväksyttyä varaosakattia ja äänenvaimenninta, eikä teho turbottamisen seurauksena nouse yli 10 %, ei tarvitse muutoskatsastaa. Voi tosin olla tien päällä selittämistä... Virnistää

Itse tehdyt vaimentimet pitää muutoskatsastaa. Tai hakea niille e-hyväksyntä... Järkyttynyt
tallennettu

Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #81 : 28 Huhtikuu 2010, 14:04:09 »

Nyt on varattu konttorille aika melun ja päästöjen mittaukseen.
Maanantaina kokeillaan miten homma sujuu. Konttorillakin olivat kiinnostuneita kokeilemaan. Aikovat hommata db-mittariin patterit jotta päästään mittaamaan.
tallennettu
Dante
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #82 : 29 Huhtikuu 2010, 08:00:27 »

Olikos sitä muuten speksattu että minkälainen sen dynolapun pitää olla? Eli onko oltava joku jollain tapaa "hyväksytty" penkki, vai kelpaako mikä tahansa lappu tehoista ja paineista?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #83 : 29 Huhtikuu 2010, 08:27:53 »

Ei tarvitse olla mikään "hyväksytty" laitos - onneksi...
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #84 : 03 Toukokuu 2010, 11:39:37 »

Nyt on varattu konttorille aika melun ja päästöjen mittaukseen.
Maanantaina kokeillaan miten homma sujuu. Konttorillakin olivat kiinnostuneita kokeilemaan. Aikovat hommata db-mittariin patterit jotta päästään mittaamaan.

Nyt on putket katsasteltu. Konttorilla asiointi oli miellyttävää ja asiallista. Katsuri pyrki siihen, että molemmat ovat tyytyväisiä. Ei meinannut netistä löytyä helposti tietoa proseduurista, joten katsuri otti kopion mukanani olleesta Kopteri-lehdestä!
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #85 : 03 Toukokuu 2010, 12:38:20 »

Jahas, Kopteri-lehden status on jo sangen korkea... Virnistää

Netistäkin prosedyyrit kyllä löytyvät. Mittaustapa on kuvattu uudessa laissa ja tarkemmin vielä direktiiveissä, linkki sinne löytyy mm. tältä palstalta tuolta "Linkkejä muualle"-osiosta. Direktiivien lukeminen on vaan suhteellisen vittumaista puuhaa, toisin kuin Kopteri-lehden...
tallennettu

Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #86 : 03 Toukokuu 2010, 14:14:42 »


Jahas, Kopteri-lehden status on jo sangen korkea... Virnistää

Netistäkin prosedyyrit kyllä löytyvät. Mittaustapa on kuvattu uudessa laissa ja tarkemmin vielä direktiiveissä, linkki sinne löytyy mm. tältä palstalta tuolta "Linkkejä muualle"-osiosta. Direktiivien lukeminen on vaan suhteellisen vittumaista puuhaa, toisin kuin Kopteri-lehden...

Pitää paikkansa melunmittauksen osalta. Se on aika tyhjentävästi pykälöissä selostettu. Ongelmana olikin löytää pykälät joissa kerrotaan ohiajotestistä. Ei tarvinut siihen tällä kertaa mennä, staattinen mittaus riitti. Toinen ongelma oli määrittää pyörän  "1/2 maksimitehon kierrosluvusta ". Heitin katsurille oman arvioni kierrosluvusta ja sillä mentiin. Tosin mittauksen jälkeen löydettiin ilmeisesti kyseinen tieto rungostakin, enkä ollut paljoa valehdellut.

Lienee se ohiajotesti jotain vanhempaa perua, vai?
tallennettu
vollero
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #87 : 03 Toukokuu 2010, 20:58:03 »

Pyörä on yamaha vuosimallia 2007 ja siihen on vaihdettu Akrapovic kokoputkisto, jonka vaimennin on E-hyväksytty.
Saakohan tätä putkistoa merkattua hyväksytysti otteeseen vai kannattaako unohtaa koko juttu.
Pyörän tyyppikilpeen on merkattu 5500rpm/95db ja siitä on mitattu kyseisellä putkistolla 5500rpm/96db.
Mittaustapa oli staattinen, joten äänien puolesta homma on ok.

Pyörässä on ollut tehtaan jäljiltä katalysaattori, joten sen suhteen menee hankalaksi.
Tuon putkiston valmistajalla on siihen sopiva katalysaattori, mutta se ei taida olla e-hyväksytty tälle kyseiselle ajoneuvolle. Valmistajalle on laitettu kysely sen katin hyväksynnöistä, mutta vielä ei ole vastausta tullut.
Mikäli se katti ei ole e-hyväksytty tälle kyseiselle ajoneuvolle, niin onko muuta keinoa saada tuota leimattua?

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #88 : 03 Toukokuu 2010, 22:18:37 »

Mikäli se katti ei ole e-hyväksytty tälle kyseiselle ajoneuvolle, niin onko muuta keinoa saada tuota leimattua?



Ei.

Tai siis on, jos löydät sellaisen katin, jonka hyväksyntä pätee kyseiselle ajoneuvolle kyseisillä putkilla. Näin ainakin olen itse asian ymmärtänyt.
« Viimeksi muokattu: 03 Toukokuu 2010, 22:21:46 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

vollero
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #89 : 03 Toukokuu 2010, 22:46:19 »

Ei.

Tai siis on, jos löydät sellaisen katin, jonka hyväksyntä pätee kyseiselle ajoneuvolle kyseisillä putkilla. Näin ainakin olen itse asian ymmärtänyt.

Kiitos tiedosta.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto