oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 17:39:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 423578 kertaa)
Dante
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #90 : 21 Toukokuu 2010, 10:21:32 »

Muiden kuin tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien pakokaasupäästöt mitataan katsastuskonttorilla. Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla. Ennen 1.1.1991 käyttöönotetuilla moottoripyörillä ei ole alunperinkään ollut päästövaatimuksia, joten niissä mittausta ei tarvita lainkaan. Aikavälillä 1.1.1991 - 16.6.1999 käyttöönotettujen moottoripyörien raja-arvot ovat CO 4,5 % ja HC 1000 ppm. 17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien, joissa ei vielä ole katalysaattoria, raja-arvot ovat CO 3,5 % ja HC 600 ppm.

Miten tuo päästömittaus tapahtuu? Eli römpötteleekö kone tyhjäkäyntiä vai väännetäänkö siihen tietyt kiekat?

Mitataanko päästöt joka tapauksessa jos on jo olemassa mittauslappu, jossakinhan päästöt pitää varmaan kuitenkin mittiloida hehtaarilleen ennen katsastusta..
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #91 : 21 Toukokuu 2010, 14:54:31 »

Miten tuo päästömittaus tapahtuu? Eli römpötteleekö kone tyhjäkäyntiä vai väännetäänkö siihen tietyt kiekat?


Varmaan riippuu konttorista. Joillekkin kelpaa se muualla teetetty päästömittaus ja toiset haluaa asian vielä tarkistaa. Niin ja riippuu varmaan myös muutoksista.

Tai sitten kuten omalla kohdalla. Pyörä oli vm. 97 ja vain putket vaihdettu, katsuri totesi, että kyllä tuo kuitenkin sen täyttää. Eli mitattiin päästöt "nenällä"...  Iskee silmää

En jaksa nyt selata, mutta muistista heittäisin päästömittauksen kierrosluvuksi 1/3 maksimi tehojen kierroksista. Saatan valehdellakkin, joten tarkista jos kiinnostaa.
tallennettu
Chito
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #92 : 22 Toukokuu 2010, 13:53:45 »

En jaksa nyt selata, mutta muistista heittäisin päästömittauksen kierrosluvuksi 1/3 maksimi tehojen kierroksista. Saatan valehdellakkin, joten tarkista jos kiinnostaa.

Et valehtele, kopterilaki 16 §:

Lainaus
5. Ajoneuvon katsotaan 4 momentissa mainittujen muutosten jälkeen täyttävän sen ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset, jos ajoneuvo muutoskatsastuksessa täyttää vähintään seuraavat pakokaasupäästöjä ja melua koskevat vaatimukset:

a) Käytönaikainen pakokaasupäästötaso ei saa, moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa 1/3 moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta, ylittää:
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön ennen 17.6.1999    CO arvoa 4,5 % ja HC arvoa 1000 ppm
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön 17.6.1999 tai sen jälkeen    CO arvoa 3,5 % ja HC arvoa 600 ppm
tallennettu

XS-2  -72
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #93 : 31 Toukokuu 2010, 10:08:11 »

desibeleistä vielä...
en tiedä oliko näistä desibeleistä tarkempää tietoa?
omassa leima ainoastaan äänistä kiinni ja vaativat 85 desibeliä paikaltaan mitattuna?

Annoin inssille uudesta kopterilaista kyseisen pätkän:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0

tuosta linkista teksti alla.

B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:

    * Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
    * 1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)


Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

    * Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
    * 1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
    * 1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)


Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".


ja Inssi kysyi "korkeammalta taholta näin:

Moi Janne , Oletko vielä tänään töissä ?

Voitko pikaisesti kommentoida tuota alla olevaa tekstiä !

lähinnä ihmetyttää tuo raja arvo 103 dB mistä tämä tieto juontaa juurensa ?

yst terv Aulis #########.

 
ja vastaus näin:

Kyllä olen.

No nämä raja-arvothan on repäisty asetukseen ihan hatusta. Ei näillä ole mitään järkeviä perusteita.

Koko asetuksen tekstikin vaikuttaa olevan peräisin artikkelin kirjoittajan käsistä.

Sen verran ollaan varautumassa mittauksiin, että kierrosnopeusmittareita ollaan hankkimassa joillekin asemille. Olisiko teillä käyttöä?


 

T. Janne Mäkilä
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #94 : 31 Toukokuu 2010, 10:32:07 »

Terveisiä vaan Janne Mäkilälle, tältä osin asetuksen teksti ei ole tuon artikkelin kirjoittajan kynästä. Se on Esplanaadin generaattorista...

Raja-arvot desibeleille voi lukea sieltä asetuksesta, kunhan jaksaa sitä tarpeeksi kauan plärätä. 85 dB(A) paikallaan mitattuna on katsurin väärinymmärrystä, ei mene niin. 85 dB(A) on ohiajotestin raja-arvo uudemmilla laitteilla. Sekin on muuten kirjoitettu uuteen lakiin 80 + 3 + 1 + 1 dB(A), paitsi että vähän vielä monimutkaisemmin.

Stetsonista ovat muuten raja-arvot direktiiveissäkin. Paikallaan mittauksen raja-arvot 106 ja 103 dB(A) perustuvat korrelaatioon direktiivin ohiajotestin raja-arvojen ja paikallaan mittauksen kesken. Korrelaatio ei kuitenkaan ole kovin tarkka, joten kyse on tässäkin kompromissista. Stetson-Harrison-perusteiset raja-arvot on muunnettu toiselle mittausmenetelmälle Stetson-Harrison-menetelmällä...
tallennettu

vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #95 : 31 Toukokuu 2010, 11:08:02 »

Mikä hauskinta , soitin juuri äsken mäkilälle ja selitin asian ym... kova poika oli myötäilemään ja joo-o kyllä joo o
ymmärsi asian mutta ei ottanut kantaa suuntaan eikä toiseen, on kuulemma jotkut ohjeet trafissa tehty tai ollaaan tekemässä mutta missä vaiheessa on kontoreilla mene ja tiedä!?
Mulla pyörässä nyt jostain softailista luultavasti otetut vakioputket joilla pääsin 101:n desibeliin johon se tippui juurikin 104 desibelista kun oli vaan huilut omissa putkissa.
ja kun konemelu tyhjäkäynnillä on jo 100 DB
on 85db mahdoton toteuttaa paikaltaan mitattuna Vihainen
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #96 : 31 Toukokuu 2010, 11:20:44 »

Olikos siellä muuten mitään rundikelloa käytössä, kun mittasitte? Ei meinaan oo mitään virkaa koko mittauksella, ellei tarkka kierrosluku ole tiedossa...
tallennettu

vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #97 : 31 Toukokuu 2010, 11:28:10 »

Ei ollut rundikelloa...
Toisaalta ei ole myöskään tietoa huipputehon kierroksistakaan?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #98 : 31 Toukokuu 2010, 11:39:26 »

No sitten noilla tuloksilla ei tee mitn.
tallennettu

vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #99 : 31 Toukokuu 2010, 13:38:00 »

On ne kuitenkin suuntaa antavia, ei ne kierrokset varsinaisesti ääntä muuta ,äänet on tietyllä kierrosalueella mitä on.
se on sit helppo ottaa varvimittari mukaan ja mitata uudestaan. tai hommatkoon ite Virnistää
pointti on kuitenkin se ,että inssi menee vanhoilla säännöillä niinkauan kuin se saa uudet, ja niikauan kun a-katsastuksella on "korkeassa" asemassa virkamiehiä jotka vastustaa kaikkea ,uusia ohjeita tarvii odottaa.
tai sit vaihdan konttoria ,koska niissä on eroja!
mutta en vielä Inssi lupas katella porsaanreikiä Iskee silmää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #100 : 31 Toukokuu 2010, 14:26:25 »

100 rpm = 1 dB(A) siinä paukkurautojen mittausalueen nurkilla (pelistä riippuen 2500-3000 rpm). Korvakuulolta vetäsee helposti ainakin 500 rpm liikaa, jolloin tulos on suurinpiirtein 5 dB(A) pielessä.

Mitähän vitun vanhoja sääntöjä sulle on konttorilla syötetty? Voimassa olevia lakeja sielä pitää noudattaa, eikä mitään "vanhoja sääntöjä" tai "tulossa olevia ohjeita".
tallennettu

Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #101 : 31 Toukokuu 2010, 15:15:06 »

100 rpm = 1 dB(A) siinä paukkurautojen mittausalueen nurkilla (pelistä riippuen 2500-3000 rpm). Korvakuulolta vetäsee helposti ainakin 500 rpm liikaa, jolloin tulos on suurinpiirtein 5 dB(A) pielessä.

Mitähän vitun vanhoja sääntöjä sulle on konttorilla syötetty? Voimassa olevia lakeja sielä pitää noudattaa, eikä mitään "vanhoja sääntöjä" tai "tulossa olevia ohjeita".

Pitää hyvinkin paikkansa tuo korvan valehtelu.
Kun käytin oman härvelini metelöimässä arvailimme ensin katsurin kanssa korvakuulolta kierroksia, kun muuten oli hankala saada mittauksen vaatimukset täytettyä heijastusten ja muiden osalta. Tämän "tarkan" mitailun (tulos 103dB!) jälkeen tarkistimme vielä sisätiloissa (kierrokset sytystulpalta), jolloin totesimme kierrätäneeme melkein tuplat liikaa... No eipä nuo 103 otteessa ainakaan haittaa.

Ja kyllä ne kyseisellä konttorilla olivat jo asiasta kuulleet, vähän jouduimme kuitenkin pykäliä hakemaan ja tukeutumaan Kopteri-lehden kirjailuihin.
tallennettu
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #102 : 31 Toukokuu 2010, 15:20:45 »

Jokatapauksessa näillä mennään, 96db on nyt papereissa ilman kierroslukua mut käytännössä "virallinen".
sanoin et laita se nyt muistiin kun täytyy palauttaa nää orggis putket Hymyilee
No raportoin jatkosta et miten käy....
en tiedä löytyykö tämä jo lakitekstinä jostain ,kun ei uskonut kopterin painettua sanaa Järkyttynyt
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #103 : 31 Toukokuu 2010, 20:10:27 »

en tiedä löytyykö tämä jo lakitekstinä jostain ,kun ei uskonut kopterin painettua sanaa Järkyttynyt

Eikös se löydy?
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #104 : 01 Kesäkuu 2010, 05:53:28 »

Kyllähän ne moottorin käyntinopeudet vaikuttaa paljon melun määrään.

Melkein kaikki pyörät menee rajoista yli, jos kieroksia on liikaa ja mittauksessa niitä tulee helposti annettua likaa, eli 1000 1/min ylitys mittausnopeudessa nostaa jo melua niin että mennään rajoista yli.

Siksi moottorin käyntinopeus on tiedettävä ja mitattava.

Myös mittaustulosten hajonta on aika suuri, jos korvakuulolta kahvaa kääntää.
 
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto