oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 17:46:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 423592 kertaa)
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #105 : 01 Kesäkuu 2010, 06:54:38 »

Kuvajalle suuri kiitos linkistä, eiköhän tuo saa katsurin tajuamaan että se on palveluammatti Virnistää

Nyt tarttis lähtee tuliin hakemaan kaksi uutta omavalmistetta, ettei menis liian helpoksi Järkyttynyt
tallennettu
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #106 : 01 Kesäkuu 2010, 17:50:40 »

Tuon finlexin linkin lähetettyäni tuli Inssiltä positiivista palautetta, ja kävi kutsu uusiin mittauksiin niikun pitääkin Cool

Laitoin linkin myös Mäkilälle Iskee silmää
tallennettu
Imohtep
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #107 : 14 Lokakuu 2010, 21:07:26 »

Empä nyt ehtinyt koko ketjua lukea, jos on jo keskusteltu aiheesta, mutta muistin juuri jutun, mistä piti jo aikoja sitten tänne kirjoittaa...

Keväällä katsastin tuontikatsastuksessa Suzuki GSX 1400 pyörää ja tuli juttua äänenvaimentimista.

Katsuri kertoi, että kopterilain jälkeen olisi tullut muutos, että enää ei tarvita E-hyväksyntää, jos on olemassa putken valmistajan todistus
putken sopivuudesta ko. pyörään...

Syynä, että Ameriikan pyöriin ei olisi löytynyt tarpeeksi E-hyväksyttyjä putkia ja laki olisi näin syrjinyt niitä.

Minähän en mitään tiedä, mutta jos näin on, niin hyvä kai.
tallennettu
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #108 : 14 Lokakuu 2010, 21:32:06 »

Tuon finlexin linkin lähetettyäni tuli Inssiltä positiivista palautetta, ja kävi kutsu uusiin mittauksiin niikun pitääkin Cool

Laitoin linkin myös Mäkilälle Iskee silmää

Joo eli tosiaan pyörä läpäisi testin, 100dba

ja tuota tuo Mäkilä ei oo yllättäen vastaillut mitään sähköpostiinsa ,on varmaan kironnut tuota uutta lakia, ja puree hammasta, kun netin takia mielivalta hupenee Iskee silmää
tallennettu
Juise
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« Vastaus #109 : 10 Tammikuu 2012, 12:00:22 »

Pakko kysyä vielä tuosta pakoputkiasiasta kun ei jummarra vaikka miten lukee.. (tai ehkä ymmärtää muttei halua uskoa)

Mopo olisi siis Yamaha XVS 1100 Drag Star vuosimallia 2000. Tietääkseni ensimmäinen vuosimalli oli 99 mallimerkinnällä Yamaha XVS 1100.

Olenko ymmärtänyt oikein jos tulkitsen pykäliä ja arvaan että kyseinen kapistus olisi tyyppihyväksytty -> pakoputkistoon kelpaavat vain e hyväksytyt palikat vaikka kattia ei laitoksessa ole?

3. Melutason rajoittaminen

A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).
- Mikä on e merkintäpakon voimaantulo päivämäärä?

Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Valvonta-arvo on pyöräkohtainen. Se on tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattu staattisella testillä pyörästä, joka on läpäissyt ohiajomittauksen.



Hirvee sekamelskahan toi päästösääntely on. APU II-raportissa ehdotettiin vähän yksinkertaisempaa mallia, muttei sellaisenaan kelvannut. Nyt sitten arvotaan, että paljonko se peli oikein on. Elämme erityisen jännittäviä aikoja ensi kesän teknisissä tienvarsitarkastuksissa... Virnistää

Yksinkertainen peukalosääntö: jos pyörässä on alkuperäisenä katti, pelataan e-hyväksytyillä palikoilla. Jos kattia ei ole, päästöt ja melut mitataan konttuurilla. Mistä tietää, onko siinä kattia vai ei? Ei aavistustakaan. Mun pyörissä ei ole, eikä tule. Ikinä moista kapistusta nähnytkään... Iskee silmää

Eli yksinkertaisuudessaan, olenko suossa vai saanko rakentaa oman putken joka alittaa meluarvot? Kaupan olevissa putkissa kun kovin harvoissa tuntuu olevan mitään e merkintää kun pääosin ovat amerikkalaista tavaraa...

Throw me a bone here..
tallennettu
Juise
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« Vastaus #110 : 10 Tammikuu 2012, 12:14:57 »

Ja kas. tarpeeksi kun selaa niin vastaan itse itselleni Hymyilee leveästi

http://www.epressi.com/tiedote/autot-ja-moottoripyorat/kolmannes-moottoripyorista-liian-meluisia.html

"Moottoripyörien meluvaatimukset

Moottoripyörien meluja koskevat vaatimukset lyhyesti:

• pakoputken muutos pitää muutoskatsastaa, jos vaihdettava äänenvaimennin ei ole kyseiseen ajoneuvoon tyyppihyväksytty

• pakokaasupäästöiltään Euro2 ja uudempiin moottoripyöriin (yleisesti vuodesta 2004 alkaen käyttöönotettuihin) saa vaihtaa ainoastaan kyseiseen malliin tyyppihyväksytyn äänenvaimentimen

• 0,5 m etäisyydeltä pakoputken päästä ja puolella huipputehon kierrosluvusta mitattuna moottoripyörän melu saa olla enintään:

- valmistajankilven arvo +5 dB

- EY-tyyppihyväksymättömissä vuonna 1992 käyttöönotetuissa ja uudemmissa 103 dB

- ennen vuotta 1992 käyttöönotetuissa 106 dB"

Voikohan tähän tietoon sitten luottaa? Eli euro 1 päästöluokkaan menevä 00 drag star kelpaa vaikka omavlamisteputkella kunhan konttorilla menee päästöistä ja melusta läpi?
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu 2012, 12:51:19 kirjoittanut Juise » tallennettu
Juise
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« Vastaus #111 : 16 Tammikuu 2012, 22:26:46 »

Tuohon ylle lainaamassani trafin tiedotteessa ja 1. sivun pykälä selosteessa on ristiriita tuon melu kohdan osalta.

Yllä sanotaan että:
"Moottoripyörien meluja koskevat vaatimukset lyhyesti:

• pakoputken muutos pitää muutoskatsastaa, jos vaihdettava äänenvaimennin ei ole kyseiseen ajoneuvoon tyyppihyväksytty

• pakokaasupäästöiltään Euro2 ja uudempiin moottoripyöriin (yleisesti vuodesta 2004 alkaen käyttöönotettuihin) saa vaihtaa ainoastaan kyseiseen malliin tyyppihyväksytyn äänenvaimentimen
"

Kun taas ensimmäisessä postissa mainitaan vain yksiselitteisesti että:

"3. Melutason rajoittaminen

A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa)
"

Eli tässäkohtaa on asiaankuuluvaa kysyä että mitä tarkoittaa tyyppihyväksynnän täysimääräinen voimaantulo?

Jos moottoripyörässä vuosimallia 00 on tyyppikilpi joka alkaa e1-92 niin onko se silloin tyyppihyväksytty (mun ymmärryksen mukaan joo)? ja mitä tuo tyyppihyväksynnän täysimääräisyys siis tarkoittaa?

Otanko konttorille mukaan tuon Trafin tiedotteen ja homma toimii vai?

Ja onko tässä taikasana nyt tuon vaihtamisen kanssa se että jos palikka ei ole e hyväksytty, niin sitten se pitää muutoskatsastaa? vai auttaako sekään?

Paljo kysymyksiä mutta kun ei ole byrokraatti ni tarvii viksummilta apuja.
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu 2012, 22:33:55 kirjoittanut Juise » tallennettu
Juise
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« Vastaus #112 : 09 Helmikuu 2012, 09:03:14 »

Trafille lähetetty tiedustelu ei tuottanut vastausta viikossa, joten otin ja soitin tarkastusinsinööri Tuomas Peltokankaalle TraFiin, joka ystävällisesti avasi asiaa ja kertoi että Euro 1 päästöisen moottoripyörän pakojärjestelmän saa tehdä itse, kunhan se läpäisee muutoskatsastuksessa vaaditut melut ja päästöt.

Eli tämän osalta tuossa etusivulla olevassa lakitekstissä kohta 3, jossa mainitaan tyyppihyväksytyn pyörän meluista, on avattuna seuraavaa:
Jos äänenvaimennin ei ole hyväksytty, niin Euro 1 tasoisessa pyörässä se pitää muutoskatsastaa ja Euro 2 tasoisessa on laiton.

Tämä tieto tulisi löytyä myös katsastuskonttorilta rakennemuutos ohjeesta §14 ja §16
tallennettu
AAS
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #113 : 21 Huhtikuu 2012, 22:16:02 »

Etsiskelen epätoivoisesti direktiiviä jossa nuo desibelirajat on mainittu. Johonkin direktiiviin tämä kai perustuu?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #114 : 21 Huhtikuu 2012, 23:09:38 »

Noi meikäläiset raja-arvot tulee kopterilaista. Paikallaan mittaukselle direktiivit eivät tunne raja-arvoja.
tallennettu

urBo
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #115 : 22 Huhtikuu 2012, 00:25:57 »

Tuo tyyppihyväksyntädirektiivi koskee uusia tyyppejä 17.6.1999 alkaen ja kaikkia käyttöönotettuja 17.6.2003 alkaen.


Edit: virheellinen tieto korjattu.


Mitä varsinaisesti tarkoittaa tuo uusia tyyppejä kun gen1 hayabusaa on valmistettu vuosina 99-07 joten täytyyhän tuon gen ykkösen olla tyyppihyväksytty jo ennen tuota 17.6.1999 ja sitten kun jos on käyttöönotettu ennen 17.6.2003 niin onko tienvarsimittauksissa siis 103db se raja eikä 95db vaikka tyyppikilvessä niin lukee? Vai tyyppihyväksytäänkö jokaiselle vuodelle aina erikseen vaikka pyörän korimalli säilyisi samana tässä tapauksessa tuonne vuoteen -07 asti?
tallennettu
iiöö
Newbie
*
Viestejä: 1



« Vastaus #116 : 26 Huhtikuu 2012, 06:55:34 »

Trafille lähetetty tiedustelu ei tuottanut vastausta viikossa, joten otin ja soitin tarkastusinsinööri Tuomas Peltokankaalle TraFiin, joka ystävällisesti avasi asiaa ja kertoi että Euro 1 päästöisen moottoripyörän pakojärjestelmän saa tehdä itse, kunhan se läpäisee muutoskatsastuksessa vaaditut melut ja päästöt.

Eli tämän osalta tuossa etusivulla olevassa lakitekstissä kohta 3, jossa mainitaan tyyppihyväksytyn pyörän meluista, on avattuna seuraavaa:
Jos äänenvaimennin ei ole hyväksytty, niin Euro 1 tasoisessa pyörässä se pitää muutoskatsastaa ja Euro 2 tasoisessa on laiton.

Tämä tieto tulisi löytyä myös katsastuskonttorilta rakennemuutos ohjeesta §14 ja §16
Joko on katsastus onnistunut? Mikä on melun raja-arvo Euro 1 -tasoisessa pyörässä, jossa on e-hyväksymätön äänenvaimennin: 103 dB vai valmistajan kilpi + 5 dB?


tallennettu

GSF-R 1200 K1
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #117 : 27 Huhtikuu 2012, 05:09:43 »

mittausarvo ohjeen mukaan mitattuna kolmen peräkkäisen mittauksen jotka ovat 2db sisällä korkein arvo.

Raja-arvo on valmistajan kilven arvo +5db, mutta ei kuitenkaan yli asetuksen salliman 103db, eli asetus voi tulla vastaan jos kilvellä esim 100db.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #118 : 27 Huhtikuu 2012, 08:04:22 »

Raja-arvo on valmistajan kilven arvo +5db, mutta ei kuitenkaan yli asetuksen salliman 103db, eli asetus voi tulla vastaan jos kilvellä esim 100db.

Juuri näin - paikallaan mittauksessa. Euro 1-tason laitteeseen voi kuitenkin muutoskatsastuksessa hyväksyä muunkin kuin e-hyväksytyn pakoputken edellyttäen, että pyörä läpäisee konttorin päästömittauksen sekä ohiajotestin. Ohiajotestin raja-arvo on 80 + 5 dB(A). Jos siitä pääsee läpi, tehdään paikallaan mittaus uudelleen ja raja-arvoksi merkitään se mikä putkesta sattuu tulemaan. Se voi olla korkeampikin kuin 103 dB(A), tosin en pidä sitä kovin todennäköisenä...
tallennettu

turboman
Jr. Member
**
Viestejä: 17


WWW
« Vastaus #119 : 02 Toukokuu 2012, 12:15:10 »

Tuossa topiikin alkutekstissä on päästömittauksesta seuraavaa :

B. Moottoripyörät, joissa ei ole katalysaattoria

Muiden kuin tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien pakokaasupäästöt mitataan katsastuskonttorilla. Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla. Ennen 1.1.1991 käyttöönotetuilla moottoripyörillä ei ole alunperinkään ollut päästövaatimuksia, joten niissä mittausta ei tarvita lainkaan. Aikavälillä 1.1.1991 -  16.6.1999 käyttöönotettujen moottoripyörien raja-arvot ovat CO 4,5 % ja HC 1000 ppm. 17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien, joissa ei vielä ole katalysaattoria, raja-arvot ovat CO 3,5 % ja HC 600 ppm.

Nyt kuitenkin konttorilla vaativat mittauksen esim. 1986 ensirekisteröidylle Huh??


Finlexistä löytyi vain seuraava:

a) Käytönaikainen pakokaasupäästötaso ei saa, moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa 1/3 moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta, ylittää:

ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön ennen 17.6.1999 CO arvoa 4,5 % ja HC arvoa 1000 ppm 
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön 17.6.1999 tai sen jälkeen CO arvoa 3,5 % ja HC arvoa 600 ppm 


 Onkohan tuo ennen 1.1.1991 käyttöönotettujen pyörien päästömittaus lipsahtanut vahingossa tuohon lakiin ??
 
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto