oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 18:00:50 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 423607 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #120 : 02 Toukokuu 2012, 12:42:49 »

Ajoneuvo hyväksytään liikenteeseen joko kopterilain 2 luvun mukaisilla vaatimuksilla tai käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla, kummat nyt sattuvatkin olemaan edullisempia. Koska 1986 ei ollut prätkille olemassakaan päästövaatimuksia, on konttorin setä menetellyt väärin. Sopiva lainkohta löytyy esimerkiksi kopterilain 2 §:n 1 momentista.
tallennettu

turboman
Jr. Member
**
Viestejä: 17


WWW
« Vastaus #121 : 02 Toukokuu 2012, 17:24:48 »

Rovaniemen A-katsastuksen avulla olimme yhteydessä Trafiin ja pitivät siellä kymmenen minuutin neuvottelun paäästömittauksesta. Tulivat siihen tulokseen , että ennen 1.1.1991 rekisteröidyistä ei tarvitse mitata päästöjä, vaikkei siitä olekaan mainintaa päästömittausohjeissa. Tähän käytäntöön päädyttiin siksi , että moottoripyörissä ei ole ollut ennen 1.1.1991 päästövaatimuksia.
tallennettu
workingmen
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #122 : 11 Toukokuu 2012, 17:53:20 »

tänään Trafilta tarkistettua tietoa euro 1 tasoisen äänenmittauksesta...


Rakennemuutosasetus 16§ 4mom nojalla pakoputkistoa saa muokata euro 1 ja vanhemmissa vapaasti tehonkasvattamistarkoituksissa, kun 5mom (konttorin paikallaan mittaus) vaatimukset täyttyvät.
tallennettu
night.
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #123 : 14 Toukokuu 2012, 17:01:31 »

Lainaus käyttäjältä: MINÄ


Hei,
Kysymykseni koskee moottoripyörän muutoskatsastusta ja tällä hetkellä kuumana käyvää keskustelua MP:den melumittauksia.
 
Laki on hieman epäselvä ja jättää aika paljon tulkinnanvaraa, eikä edes katsastuskonttoreilla osata vastata seuraaviin kysymyksiin.
 
Itselläni on vuonna 2003 rekisteröity moottoripyörä (Kawasaki zx-6r), joka on käyttöönotettu ja rekisteröity ennen lakimuutoksen täysmääräiseksi tulemista. Itse en oikein pysy perillä onko kyseessä euro1- vai euro2-tasoinen moottoripyörä ja tarvitseeko ks. pyörässä olla e-hyväksytty äänenvaimennin ja mitkä on pyörän maksimi desibelit??
 
Toinen kysymykseni koskee mittaustapaa, jolla DB:lit mitataan. Laissa annetaan myös toinen mittaustapa, eli nk. ohiajomittaus. Tähän asti useassa katsastuskonttorissa asioineena ei yksikään ole niitä kykynevä tekemään ja Tuusulan autokatsastuksessa paikan omistaja sanoi, että vain Trafi suorittaa näitä ohiajomittauksia. Onko teillä tiedossa katsastuskonttoreita, missä ohiajomittauksia tehtäisiin kun siitä on erikseen maininta melua säätelevässä laissa?

Lainaus käyttäjältä: TRAFI 1

Hei,
 
Tässä taas tällainen tapaus, joka ei ole saanut asemalta neuvoa. Ohjataanko hänetkin takaisin?
 
 
Lainaus käyttäjältä: TRAFI 2
Hei,
 
Viestissä puhutaan erilaisista lakimuutoksista ja melulaista. Asiasta ei säädetä lain tasolla ollenkaan. Moottoripyörien pakoputkimuutoksista säädetään LVM:n asetuksella http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
Kyseinen asetus koskee kaikkia moottoripyöriä, kun niihin tehdään muutoksia iästä riippumatta.
Käyttöönottoajankohdan perusteella moottoripyöräsi voi olla Euro 1 tai Euro 2 tasoa. Kyseisen tiedon saat pyörän valmistajalta.
 
Hyvin harvoilla katsastustoimipaikoilla on käytössään riittävän iso tila ohiajomittauksen tekemiseen. Jos välttämättä haluaa kyseisen mittauksen, voi sitä tiedustella esim. Testmill Pentanovalta.
 
Trafi tai AKE ei ole koskaan suorittanut itse mittauksia ajoneuvoille.
 
 

Positiivista toimintaa trafilta, vastaus muutaman tunnin viiveellä  Pusu Mutta eipä vieläkään tullut selvyyttä asiaan... Jos, en nyt ihan väärin ymmärrä edellistä, niin maahantuoja on ainoa taho, joka tietää onko MP euro 1 vai 2 tasoinen?? Oma pyörä on rekisteröity 30052003 eli ennen "säädöksen" täysimääräiseksi tulemista. Ja _hyvin harvoilla katsastustoimipaikoilla on käytössä_ toissijaiseen mittaustapaan tarvittavat puitteet, mitkähän nämä harvat katsastuskonttorit nyt sitten mahtavat olla?
tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #124 : 13 Elokuu 2012, 13:27:46 »

Mites vuoden 2002 Fatboy, joka on uitettu USAsta ( ehkä Saksan tai Hollannin kautta? ) ja jonka rungossa on vain runkonumero. Ei siis eurooppalaista tyyppihyväksyntänumeroa. Selvä jenkkipeli siis. Rungossa on lisäksi kaksi tarraa ( FMVSS + jonkinlainen tarra desibeleistä ja kierroksista ). Ei katalysaattoria ( tämä tieto Sumekolta ).
Rekisteriotteessa, joka on kirjoitettu Suomessa keväällä 2006 on merkitty TUV-Nordin vastaavuustodistuksen ja Frankfurtilaisen HD-edustajan papereiden ( CoC ? ) perusteella tyyppihyväksyntänumeroksi:
e4*92/61*0002*02

Trafin teknisessä neuvonnassa sanottiin että pyörä ei ole tyyppihyväksytty, joten e-leimallisia pakoputkia ei tarvita. Päästötaso olisi euro1 ja melumittaus konttorilla.
Samaan johtopäätökseen tuli Sumekon edustaja.
Rekisteröintikatsastuksen suorittaneen katsastuskonttorin esimies ei uskalla sanoa juuta eikä jaata pakoputkien e-leimallisuudesta. Ei myöskään osaa sanoa varmasti, miksi rekisteriotteeseen on merkitty tyyppihyväksyntänumero - ilmeisesti kopioitu suoraan Saksalaisesta tositteesta.
 
Kysymykset siis kuuluvat:
Tarvitsenko äänenvaimentimet, joissa on e-leima?
Jos en tarvitse e-leimallisia putkia ja poliisit änkyttävät tyyppihyväksyntänumerosta, mitä yllämainittu tyyppihyväksyntänumero tarkoittaa?
Onko tyyppihyväksyntänumero rekisteriotteessa virheellinen ja voinko vaatia sen poistamista?

Kiitos.

« Viimeksi muokattu: 13 Elokuu 2012, 13:41:05 kirjoittanut JST-FXR85 » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #125 : 13 Elokuu 2012, 21:15:20 »

1. Tarvitsenko äänenvaimentimet, joissa on e-leima?
2. Jos en tarvitse e-leimallisia putkia ja poliisit änkyttävät tyyppihyväksyntänumerosta, mitä yllämainittu tyyppihyväksyntänumero tarkoittaa?
3. Onko tyyppihyväksyntänumero rekisteriotteessa virheellinen ja voinko vaatia sen poistamista?

1. Et.
2. Ei mitään. Sekoittaa tosin fiksummankin poliisin pään.
3. On ja kyllä voit. Virhe on tapahtunut ja virheen tehneen konttorin tulisi oikaista virheensä korvauksetta. Toinen juttu on sitten se, millaisella määrällä rautalankaa tämän saa väännettyä konttorilla.
tallennettu

turboman
Jr. Member
**
Viestejä: 17


WWW
« Vastaus #126 : 04 Lokakuu 2012, 14:53:49 »

Trafilla tuntuu olevan välillä hukassa tieto , onko pyörä ensirekisteröity Suomeen EURO1 vai EURO2 normin mukaan. Silloin kehoittavat ottamaan asiasta selvää viralliselta maahantuojalta.
Minusta maahantuojalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, jos pyörä on "uitettu" Suomeen ja rekisteröity. Ja voihan olla pyöriä ,joilla ei edes ole Suomessa maahantuojaa.
Onkohan Trafilla jonkinlainen puutteelisuus pyörien ensirekisteröinnin yhteydessä. Joistakin pyöristä löytyy kaikki tiedot ja toisista taas ei .
Ja välillä tulee vastaan sellaisia käytettynä tuotuja pyöriä , joiden tehoksi on ensirekisteröinnissä merkitty sellainen lukema , jollaisia ei ainakaan uutena Suomessa rekisteröitynä ole ollut.
tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #127 : 05 Lokakuu 2012, 08:17:37 »

Noissa rekisterioteasioissa joudun painimaan duunin puolesta jonkun verran. Uskomattoman paljon on heittoa rekisteriotteiden tiedoissa täysin samanlaisten autojen kohdalla. Eli mallimerkintä voi olla erilainen, kilowatit heittelee jne. Yritä siinä sitten päätellä mikä auto on kyseessä kun asiakkaille on toitotettu, että autosta ei tarvitse tietää kuin rek.nro. kyllä sillä tieto löytyy...

No joo, eli hommahan menee niin, että se konttorin täti joka rekisteröi vekottimen ei naputtele kaikkia tietoja, vaan kopioi teidot jostain toisesta vehkeestä. Ja virheet toistuu...
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #128 : 06 Lokakuu 2012, 07:44:58 »

Konttorin täti ei naputtele rekisteröinnissä mitään teknisiä tietoja, vaan ainostaan muutta ajoneuvon rekisteri tilaa ja lisää uuteen käyttöönottopäivän.
Muuten kaikki tiedot on ennakkoilmoituksen tai katsastajan tekemiä, eli ovat järjestelmässä valmiina.

Euro 1 ja 2 raja on hieman hankala, mutta valmistaja pystyy sen selvittämään. Katsastajakin voi sen jossain tapauksissa selvittää.
Kaikista pyöristä ei Trafilla voi olla tietoja, koska pyöriä tehdään eri alueille eri vaatimuksille, se mikä kelpaa toisessa maassa ei välttämättä kelpaa toiselle ja lisäksi on maakohtaisi poikkeuksia ollut eri vuosina.

Jenkki tuonti pyörään ei tietenkään pidä laittaa rekisteritietoihin hyväksyntä numeroa, vaan se jätetään tyhjäsi ja sitä käsitellään muutoksessa kuten ei tyyppihyksyttyä käsitellään.
tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #129 : 08 Lokakuu 2012, 07:28:28 »

Konttorin täti ei naputtele rekisteröinnissä mitään teknisiä tietoja, vaan ainostaan muutta ajoneuvon rekisteri tilaa ja lisää uuteen käyttöönottopäivän.
Muuten kaikki tiedot on ennakkoilmoituksen tai katsastajan tekemiä, eli ovat järjestelmässä valmiina.


ihan sama onks se konttorin täti vai se katsastajasetä... Joka tapauksessa järjestelmässä virheitä on ja ne toistuu, jatkuvasti.... Virnistää


edit, lainaus kuntoon
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu 2012, 07:37:12 kirjoittanut Jack » tallennettu
turboman
Jr. Member
**
Viestejä: 17


WWW
« Vastaus #130 : 10 Lokakuu 2012, 07:42:24 »

Lainaus aikaisemmista teksteistä:

Kansannimi   Säädös   Voimaantulo Suomessa

Euro 1   97/24/EY   Voimaantulo koskee 17.6.1999 alkaen uusia tyyppejä, 17.6.2003 kaikkia käyttöönotettuja
Euro 2   2002/51/EY (A-rajat)   Voimaantulo koskee 1.4.2003 alkaen uusia tyyppejä, 1.7.2004 kaikkia käyttöönotettuja (näistä enduro- ja trialpyörille annettu 1 vuosi lisäaikaa)


1. Jos pyörä on rekisteröity ennen 1.4.2003 , niin se ei voi olla EURO2 pyörä ?
2. Välillä 1.4.2003-1.7.2004 voi olla joko EURO1 tai EURO2 pyörä ?

Tämän "harmaan ajan" pyörästä sitten pitäisi ilmeisesti selvittää, onko tyyppihyväksyntä direktiivin 2002/51/EY  mukainen. Ja tätä tietoa ei tunnu löytyvän keltään.
tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #131 : 11 Lokakuu 2012, 18:29:50 »

Kai maahantuojan kautta tuo tieto pitäisi valmistusnumeron avulla selvitä. Jos maahantuoja haluaa sen selvittää...
tallennettu
MicaL
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #132 : 27 Toukokuu 2013, 22:19:54 »

Terve
Nyt tuli vähän lunta tupaan. Viime syksynä tiedustelin alustavasti konttorilta moottorinvaihtoa ja sanottiin että ei pitäisi olla estettä, onnistuu tuolla teho/paino pykälällä kun on niin vähän tehoja ja paljon painoa.
Pyörä on Dnepr MT-10-36 vm 1976 ja moottori alunperin rekisteriotteen mukaan 650 kuutioinen ja 24 kW. Talvella vaihdoin kuplan 1300 kuutioisen ja 29 kW:n moottorin  ja tänään menin leimalle. Oli uusi kaveri ja sanoi, että tuo teho/painosuhde koskee vain alkuperäisen moottorin virittämistä eikä voida käyttää kun moottori on vaihtunut. Eli nyt koneenvaihdon jälkeen saikin tehot nousta enää 20 prosenttia. No, sitten laskivat konttorilla, että 20 prosenttia lisää 24 kilowattiin tekee 28,8 kW. Kuplan koneessa tehoja 29 kW, joten tehoja liikaa 0,2 kW eikä leimaa voida antaa. Eikä 28,8 voida pyöristää 29:ään.

Eli onko niin, että tuo 0,3kW/kg sääntö koskeekin vain pyörän alkuperäistä moottoria? Kaveri näytti tekstin jostain vuoden 2010 kirjasta, ei jäänyt edes kirjan nimi mieleen ensishokissa.

Nooh, tuli ainakin kiva pihamopo Hymyilee
https://lh5.googleusercontent.com/-jkIPYNIQAcw/UZ-3MfAFCkI/AAAAAAAAAns/7Pptw99xrL4/w653-h367-no/Ffab56.JPG
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #133 : 28 Toukokuu 2013, 07:16:52 »

Jahas, löytyi yksi bugi lisää kopterilaista. Alun pitäen tuo oli tarkoitettu niin, että 20 % TAI teho/painosuhde 0,3 kW/1kg, kuitenkin enintään 100 %, riippumatta siitä, onko kyseessä alkuperäisen koneen virittäminen tai moottorinvaihto.

Lain sanamuodossa se on kuitenkin näin:

Lainaus
vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi, jos moottoripyörän moottorin tehon ja omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi kuin 0,30 kW/1 kg

Toisin sanoen lain sanamuodon mukaisesti katsuri on tuota tulkinnut.

Laintulkinnan näkökulmasta erikoiseksi asian tekee se, että ei tätä kukaan ole tietääkseni aikaisemmin tällä tavalla tulkinnut. Harrikoihin on leimattu iso kasa S&S:n tai Ultiman vaihtokoneita ihan samaa sääntöä soveltaen. Tästä kantsis ehkä pyytää TraFi:lta tulkintaa.

tallennettu

MicaL
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #134 : 28 Toukokuu 2013, 16:37:29 »

Huh, kaikki muuttui hovissa. Soitin Trafiin ja sieltä sain selvennyksen. Pykälän alussa sanotaan, että pyörän tehoja voidaan nostaa esim. vaihtamalla moottori. Myohemmät viittaukset pyörän alkuperäiseen moottoriin tarkoittavat vain sitä mihin nousseita tehoja verrataan. Huonosti selitin, mutta hieman epäselvä oli pykäläkin. Eli takaisin konttorille ja hyvässä hengessä uusi tulkinta, pyörään leima ja kaikki taas kunnossa. Uuden oikean tulkinnan mukaan tehot olisivat saaneet nousta maksimissaan 24 kilowatista 48 kilowattiin, nyt otteeseen tuli kuplan alkuperäiset 29 kilowattia. 

tallennettu
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto