oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 23:05:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sähköpyöriin komponentteja  (Luettu 141812 kertaa)
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #15 : 14 Tammikuu 2010, 23:31:51 »

voisithan noita hajatelmia kasata johonkin pakettiin, josta sitten löytyisi helpommin kaikki olennainen "suodatettuna" Iskee silmää
aina löytyy kuitenkin meitä hulluja jotka pyörittelevät projektisuunnitelmia mielen perukoilla, ja kokemusperäistä tietoa ei tältä alalta tässä maassa taida olla kovin paljon yleisesti saatavilla.

itse itseni tiivistäen: kokoa ajatuksia yksiin kansiin niin ainakin mä lupaan lukea Hymyilee

Joo koka vaan nimittäin tuo yllättäenkin OCCeen kokoama siemenskopteri sytytti ajatuksen kipinän ainakin täällä...
mitäpä jos sitä kokeilis tota sähkökäyttöstä omavalmistetta....

nyt pitäis vaan kasailla semmonen osanippu että talous pysyis kasassa ja silti siitä ei tulisi mitään sähköscootteria  Virnistää

tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #16 : 15 Tammikuu 2010, 07:44:56 »

itse itseni tiivistäen: kokoa ajatuksia yksiin kansiin niin ainakin mä lupaan lukea Hymyilee

Taitaa olla väärässä threadissa mut jos av:ta vaikka hymyttäis 13012010038.mp4 jonka nauhoottelin tossa tallilla just toissapäivänä. kävelin mopoa ympäri ja osoittelin sormella ja höpötin tyhymiä.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #17 : 15 Tammikuu 2010, 14:59:30 »

mielenkiintoista. ei sillä että ymmärtäisin (sähköt on se vaikein juttu mulle normiprätkässäkin). toi piuhamäärä on kyl vaikee piilottaa vaikka siroon hippitsopperiin, mut ajat muuttuu ja kyllä se aika toivottavasti nähdään kun tähän perustuvat laitteet yleistyy. pakko mikä pakko. hienoa edelläkäyntiä!
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #18 : 15 Tammikuu 2010, 15:11:49 »

mielenkiintoista. ei sillä että ymmärtäisin (sähköt on se vaikein juttu mulle normiprätkässäkin). toi piuhamäärä on kyl vaikee piilottaa vaikka siroon hippitsopperiin, mut ajat muuttuu ja kyllä se aika toivottavasti nähdään kun tähän perustuvat laitteet yleistyy. pakko mikä pakko. hienoa edelläkäyntiä!

kiitos,

on hyvä huomata se että tuo on "se eka" eikä komponenttien sijoitteluun ja mitoitukseen ole käytetty montaa iteraatiokierrosta.

Pari ajatusta kuitenkin ....

- kontrolleri muuttaa lämmöksi noin 5% energiasta. Se on iso määrä energiaa -> kontrollerin jäähdytys on oleellinen asia. Tuossa Cagivassa kontrolleri on melkein huonoimmassa mahdollisessa paikassa jäähdytyksen kannalta.

- virtaa menee paljon ja matalilla jännitteillä -> syytä olla paksut piuhat, ohuet kuumenevat kovin -> ei ole ollenkaan liioittelua vetää 50mm2 sähköletkut kontrollerin ja moottorin väliin. Lisäksi, yhden piuhan laittaminen on helpompaa kuin "kolmen rinnakkaisen" kuten nyt tuli tehtyä.

- kunnon työkalut on iloinen asia (esimerkiksi piuhojen tekeminen on ... mahdotonta ilman kunnon pihtejä)

Ajatuksia tietenkin herää mm. jarrutusenergian talteenotosta; auttaisiko kondensaattori, olisiko hyvä laittaa portaaton säätö talteenotolle, ... Miten rajusti akkuja voi kuormittaa etteivät ne sula, pitäisikö akkujen lämpötilaa seurata ja niin päin pois, loputtomiin.

Saatan tehdä lisääkin videoklippejä, jos en muuta tekemistä keksi.
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #19 : 16 Tammikuu 2010, 16:58:20 »

Joo tota aloin tässä nyt tekemään suunnitelmaa, eli heräsi monta kysymystä heti alkuunsa
kun en tiedä sähköstä juuri mitään
eli:

- onko siis mahdollista että siinä olisi kytkin ja vaihteet kuten tavallisestikkin?
- ja ilmeisesti jos nyt jussin viestistä ymmärsin niin tuo 72volttia olisi sellainen kunnollinen systeemi?
- minkäkokoista tavallista konetta tuo 72volttia noin suunnilleen vastaisi noin tehoissa, nopeudessa jne?
- jos mulla olis joku vanha pyörän raato jossa kuitenkin paperit ja muuttaisin sen emotoksi niin mites noi rosentit menee eli 28%ko?, koska muilla suunnnittelemani muutoksilla omavalmisteeksi menee jokatapauksessa
- ja vaikuttaako noi nyt sitten tehot jne myös niinkuin vaihtaisin isomman polttomoottorin?

Kiitos ja on tää mahtava palsta

pikkuchopperi ideastani ollaan jo tultu tähän
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #20 : 16 Tammikuu 2010, 23:21:03 »

- onko siis mahdollista että siinä olisi kytkin ja vaihteet kuten tavallisestikkin?

Tottakai. Minä korvasin bensatankin, kaasuttimen, moottorin, vaihteiston akuilla, kontrollerilla ja ... moottorilla. Kytkimen ja vaihteiston jätin pois "turhana".

Mikään ei kuitenkaan estä jättämästä vaihteistoa ja kytkintä "paikalleen".

Tuo pyörä, mistä me teimme, on kuitenkin rakennettu siten että moottori ja vaihteisto on yhtä kappaletta (samaa lohkoa) joten rälläkkä olisi soinut jonkin aikaa jos vaihteiston olisi halunnut pitää ...

Monissa "isommissa" pyörissä on moottori ja vaihteisto ihan eri palikat; Guzzi ja BMW nyt tulevat ensimmäisinä mieleen, samoin Ural ... ja kai jossain kehitysmaissa on joskus yritetty myös tehdä motskareita joissa moottori ja vaihteisto on erillään ("ensiöveto" yhdistää moottorin vaihteistoon, "toisioveto" yhdistää vaihteiston takapyörään). Jos korvaa vain moottorin, voi ensiövetoa pyörittää sähköllä ja pääsee nauttimaan kytkimen ja vaihteiston iloista (painoa, tehon hukkaa lämmöksi) ja ehkä noista jotain hyötyäkin on.

Lainaus
- ja ilmeisesti jos nyt jussin viestistä ymmärsin niin tuo 72volttia olisi sellainen kunnollinen systeemi?

Kyllähän nopean ja reippaan motskarin voi tehdä vaikka 12 voltin pohjalta, mutta se "ei ole hyvä ajatus". Itselleni on hiukka hämärää ... en osaa suoraan yhdellä lauseella sano miksi korkea jännite on parempi. Näin toki on, mutta miksi ... viisaammat saavat täydentää Hymyilee

Muistutan etten tiedä ns. hevon vittua a) sähkötekniikasta b) moottoripyörätekniikasta c) paljoa mistään muustakaan mutta d) en ole antanut sen häiritä.

Lainaus
- minkäkokoista tavallista konetta tuo 72volttia noin suunnilleen vastaisi noin tehoissa, nopeudessa jne?

Kysymys on väärä.

Oikeampi kysymys ... tai sinnepäin voisi olla "Minkä tehoisia moottoreita on jotka tykkäävät 72 voltin jännitteestä". Mutta tämäkin on vain osatotuus, sillä moottoreita on tasa- ja vaihtojännitteellä toimivia, ja kontrolleri sisältää palikoita jotka tekevät temppuja sähkölle...

Eli fuck the voltage, puhutaan wateista. Vähän sama kuin että on ihan sama miten paljon moottori kiertää; oleellista on paljonko siinä on hevosvoimia (watteja) ja millainen sen vääntökäyrä on.

Cagivassani on noin 6 kilowattia, joka on noin 9 hevosvoimaa eli hemmetin vähän.

30 hevosvoimaa olisi jo ihan  kiva, eli "noin 20 kilowatin sähkömoottori" olisi sinne päin.

Lainaus
- jos mulla olis joku vanha pyörän raato jossa kuitenkin paperit ja muuttaisin sen emotoksi niin mites noi rosentit menee eli 28%ko?, koska muilla suunnnittelemani muutoksilla omavalmisteeksi menee jokatapauksessa

Taulukoitten mukaan. Muista että osan poisto (bensatankki, pakoputket, ...) vastaa sen muuttamista eli prosentit palaa.

Lainaus
- ja vaikuttaako noi nyt sitten tehot jne myös niinkuin vaihtaisin isomman polttomoottorin?

Teho on teho. Ei se riipu siitä millä se tehdään. Olisin kuitenkin hiukka yllättynyt jos tehojen ylärajat olisivat ongelma Hymyilee
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #21 : 16 Tammikuu 2010, 23:38:19 »

Joo niin ajattelinkin eli omavalmisteeksi menee ja paukkuen, no eipä sitten ainakaan päästöistä jää kiinni =)
eli n.20kw moottori olisi hyvä...ok jotain sellaista suunnittelinkin...

no nyt sitten osia mettästämään...

Semmonen nyt vielä tuli mieleen että mitäs toimenpiteitä se nyt sitten vaatii kun tästä tulisi omavalmiste koska eihän siihen jää paljoakaan alkuperäistä muutakuin runko ja sitäkin muokattu niin noinniinku katsastusta varten?
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #22 : 16 Tammikuu 2010, 23:54:03 »

Joo niin ajattelinkin eli omavalmisteeksi menee ja paukkuen, no eipä sitten ainakaan päästöistä jää kiinni =)
eli n.20kw moottori olisi hyvä...ok jotain sellaista suunnittelinkin...

no nyt sitten osia mettästämään...

Semmonen nyt vielä tuli mieleen että mitäs toimenpiteitä se nyt sitten vaatii kun tästä tulisi omavalmiste koska eihän siihen jää paljoakaan alkuperäistä muutakuin runko ja sitäkin muokattu niin noinniinku katsastusta varten?


Yea, 20 kilowatilla liikkuu jo kivasti.

Noin niinkuin muutoin, "onnea matkaan". Omin käsin kun kaulii ja kääntää kasaan vuoden 2010 speksien mukaisen vehkeen, riittää matkassa taatusti jännitettä. Eikun jännitystä. En nyt oikeesti tiedä, mutta saatat päästä hankkimaan muutamankin dokkarin siitä että vehje täyttää nykypäivän normit ... Jarrut, runko, valot, EMC, ... onhan se mahdollista, mutta itse tekisin jotain muuta Hymyilee
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #23 : 17 Tammikuu 2010, 01:18:03 »

jes. tämmöinen proggis on mahdollisuuksien rajoissa. eikun lukemaan foorumilla olevat jutut omavalmisteista, apu2:sta koskevat näin alkuun. ja sitten hommaat jostain enemmän rahaa projektiin, masentamatta enempää voidaan todeta et liikutaan hieman eri luokassa kuin cb 350 chopperissa. ja kaudella 2010 ajaminen on sit jo aika työn takana Hymyilee

mut kenellä riittää kärsivällisyyttä ja luovaa hulluutta yhdistettynä masokistisiin taipumuksiin ja hyviin sosiaalisiin taitoihin, niin vaikea olisi keksiä parempaa harrastetta kuin omavalmistesähköchopperin tekeminen suomessa...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #24 : 17 Tammikuu 2010, 18:00:29 »

Juu ei taida tulla tuotantoon välttämättä vielä tänätaövena mut tietty riippuu osien saamisesta, no löytäis nyt ensin ensi kesäksi jonkinmoisen mopon ihan ajamista varten mutta kiitos kaikille nyt vielä näistä "viisaista" sanoista  Hymyilee leveästi
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #25 : 14 Toukokuu 2010, 09:09:37 »

Nauhoitin sit toisen videopätkän jos jotakuta vielä huvittaa: 02052010042.mp4

tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #26 : 17 Toukokuu 2010, 18:52:44 »

Mielenkiintoista. Kiitos uusista ideoista.

Minkähänlainen selittelysessio pitäisi konttorilla pitää, jos laittaisin dieselaggregaatin sivuvaunuun ja sähkömoottorin pyörittämään sopivan kulmavaihteen kautta kardaania? Ja jollain taajuusmuuttajaratkaisulla "kaasun".

tallennettu

kai se siihen sopii?
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #27 : 04 Kesäkuu 2010, 12:44:13 »

Oikeampi kysymys ... tai sinnepäin voisi olla "Minkä tehoisia moottoreita on jotka tykkäävät 72 voltin jännitteestä". Mutta tämäkin on vain osatotuus, sillä moottoreita on tasa- ja vaihtojännitteellä toimivia, ja kontrolleri sisältää palikoita jotka tekevät temppuja sähkölle...

Täällä on amerikaksi selitetty suunnilleen sama asia: http://www.metricmind.com/qa.htm

epäys:

oma härvelini on siis DC, siinä on mainio regeneraatio, se on monipuolisesti ohjelmoitavissa, se toimii molempiin suuntiin ja ... vaikka mitä. Siltikin: harjallinen ("brush") ratkaisu on huonompi kuin harjaton ja erityisesti tuo kierrosnopeus / tarve vaihteistolle jnpp on täysin totta.
« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu 2010, 12:47:52 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #28 : 11 Kesäkuu 2010, 13:28:03 »


Osaisiko MotoJussi / jne. sähköpropellit kertoa onko muita vastaavia komponenttikauppoja joissa olisi rakentamiseen tarvittava, koko sähkösetti kaupan?


http://www.ev-propulsion.com/ tuli just vastaan.

10kW napamoottori, hetkellisesti 30kW. Nyt jos oisin tekemässä, tekisin tän pohjalta.

Sit jos on kiire, pistää noita kaks Hymyilee 60kW hetkellistä tehoa kiidättää jo huimaan laukkaan Hymyilee
tallennettu
jty
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #29 : 14 Kesäkuu 2010, 14:30:07 »

Ei sillä sähköpyörällä tarvi välttämättä jalkoihin jäädä
http://www.popsci.com/cars/article/2010-06/inside-story-motoczysz-e1pc-worlds-most-advanced-electric-motorcycle
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto