- onko siis mahdollista että siinä olisi kytkin ja vaihteet kuten tavallisestikkin?
Tottakai. Minä korvasin bensatankin, kaasuttimen, moottorin, vaihteiston akuilla, kontrollerilla ja ... moottorilla. Kytkimen ja vaihteiston jätin pois "turhana".
Mikään ei kuitenkaan estä jättämästä vaihteistoa ja kytkintä "paikalleen".
Tuo pyörä, mistä me teimme, on kuitenkin rakennettu siten että moottori ja vaihteisto on yhtä kappaletta (samaa lohkoa) joten rälläkkä olisi soinut jonkin aikaa jos vaihteiston olisi halunnut pitää ...
Monissa "isommissa" pyörissä on moottori ja vaihteisto ihan eri palikat; Guzzi ja BMW nyt tulevat ensimmäisinä mieleen, samoin Ural ... ja kai jossain kehitysmaissa on joskus yritetty myös tehdä motskareita joissa moottori ja vaihteisto on erillään ("ensiöveto" yhdistää moottorin vaihteistoon, "toisioveto" yhdistää vaihteiston takapyörään). Jos korvaa vain moottorin, voi ensiövetoa pyörittää sähköllä ja pääsee nauttimaan kytkimen ja vaihteiston iloista (painoa, tehon hukkaa lämmöksi) ja ehkä noista jotain hyötyäkin on.
- ja ilmeisesti jos nyt jussin viestistä ymmärsin niin tuo 72volttia olisi sellainen kunnollinen systeemi?
Kyllähän nopean ja reippaan motskarin voi tehdä vaikka 12 voltin pohjalta, mutta se "ei ole hyvä ajatus". Itselleni on hiukka hämärää ... en osaa suoraan yhdellä lauseella sano miksi korkea jännite on parempi. Näin toki on, mutta miksi ... viisaammat saavat täydentää
Muistutan etten tiedä ns. hevon vittua a) sähkötekniikasta b) moottoripyörätekniikasta c) paljoa mistään muustakaan mutta d) en ole antanut sen häiritä.
- minkäkokoista tavallista konetta tuo 72volttia noin suunnilleen vastaisi noin tehoissa, nopeudessa jne?
Kysymys on väärä.
Oikeampi kysymys ... tai sinnepäin voisi olla "Minkä tehoisia moottoreita on jotka tykkäävät 72 voltin jännitteestä". Mutta tämäkin on vain osatotuus, sillä moottoreita on tasa- ja vaihtojännitteellä toimivia, ja kontrolleri sisältää palikoita jotka tekevät temppuja sähkölle...
Eli fuck the voltage, puhutaan wateista. Vähän sama kuin että on ihan sama miten paljon moottori kiertää; oleellista on paljonko siinä on hevosvoimia (watteja) ja millainen sen vääntökäyrä on.
Cagivassani on noin 6 kilowattia, joka on noin 9 hevosvoimaa eli hemmetin vähän.
30 hevosvoimaa olisi jo ihan kiva, eli "noin 20 kilowatin sähkömoottori" olisi sinne päin.
- jos mulla olis joku vanha pyörän raato jossa kuitenkin paperit ja muuttaisin sen emotoksi niin mites noi rosentit menee eli 28%ko?, koska muilla suunnnittelemani muutoksilla omavalmisteeksi menee jokatapauksessa
Taulukoitten mukaan. Muista että osan poisto (bensatankki, pakoputket, ...) vastaa sen muuttamista eli prosentit palaa.
- ja vaikuttaako noi nyt sitten tehot jne myös niinkuin vaihtaisin isomman polttomoottorin?
Teho on teho. Ei se riipu siitä millä se tehdään. Olisin kuitenkin hiukka yllättynyt jos tehojen ylärajat olisivat ongelma