No niin, AKE osoittaa voimansa.
Vaikka
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisteri-ilmoitukset/Museorekister%C3%B6inti.htm on kerrottu kuinka homma toimii, niin ei se niin taida mennä. Kyseinen fillari on Kanadasta, jossa on hävitetty kaikki ennen 1984 olleet arkistot. Silloin fillari oli vasta 30 kesää nuori.
Tehdastietojen mukaan kyseinen vehje lähti Royal Enfield merkkisenä tehtaalta 24. Helmikuuta 1953 ja oli malliltaan Meteor. kuutiotilavuudeltaan 700cc. Lisähuomautuksena mainitaan, että kappaleessa oli pitkä satula. Kyseinen yksilö oli numeroltaan 7T / 320, kuuluen ensimmäiseen mallisarjaan, valmistenumerosta 350 lähtien moottorin ajoituspuoli oli toisenlainen. Kyseisenä vuonna mallin väri oli metallinhohto ruskea, mutta koska kyseisestä yksilöstä löytyi useista paikoista BS692 "Smoke Gray" sävyä, totesin sen olevan alkuperäinen väri. Samana vuonna valmistettiin tuolla värillä 125cc ja 150cc pyöriä, joissa kirjatietojen mukaan käytettiin tuota väriä.
Allan Hitchcock on ystävällisesti valottanut pyörän historiaa ja suostunut antamaan edellisen omistajan tiedot Kanadasta. Samoin on olemassa kuitti ostosta ja edellisen selvityksen mukaan tehty museolausunto pyörästä, Historia kattaa viimeiset 11 vuotta, pyörälle on tulliselvitys väliaikaisen rekisteröinnin kautta, jossa todettiin liikennekelpoisuus ja vakuutus on olemassa.
Jos joku haluaa dokumentaatiota, niin kaikki on skannattuna.
Katsastuskonttori veti takaisin väliaikaisen rekisteröinnin ja palautti rahat.
Nyt on sellainen olo, että tämä menee vielä KHO:n asti. Yksi museotarkastaja ehdotti paperien etsimistä sopivasta Suomipyörästä, mutta totesin, että tämä tapellaan nyt sitten tästä loppuun asti. Huomenna kun menen A-toimistoon, otan mukaan nauhurin ja kaksi todistajaa, sen jälkeen noudatetaan Hallintolakia, koska katsastusmies käyttää julkisoikeudellista hallintovaltaa ja minä olen äksy kansalainen jolla on oikeus kuulla kuka päättää ja mitä. Varsinkin kun tähän asti eivät ole suostuneet kertomaan sen virkamiehen nimeä, joka AKEssa on antanut ohjeet, että nämä paperit eivät riitä rekisteröintiin.
On se -tanan kumma, että luulis olevan ongelma kun modaat pyörää, mutta vielä kovempi helvetti on kun teet orkkikseks, että voihan PÖKÄLE