oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 04:19:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Konttoreille lainvastaisia odotusohjeita tulkintaohjeiden odottamiseksi?  (Luettu 37444 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Administrator
*****
Viestejä: 235


« : 17 Helmikuu 2010, 14:16:13 »


Olemme kiertotietä saaneet kuulla huhun, jonka mukaan konttoreita olisi pyydetty pidättäytymään 1.1.2010 voimaan tulleiden pykälien mukaan tehtävistä muutoskatsastuksista kunnes Trafi (omaa sukuaan AKE) on ohjeistanut miten pykäliä tulisi tulkita käytännössä. Näinhän asia ei tietenkään voi olla.

Voimassaolevaa lakia on tulkittava riippumatta siitä, onko joku osapuoli ehtinyt ohjeistamaan yksityiskohtia. Tämän lisäksi kyseisen lainmuutoksen valmisteluvaiheessa on jo syntynyt poikkeuksellisen suuri määrä taustamateriaalia (mm. APU2-loppuraportti kommentteineen) sekä perusteluja joiden pitäisi auttaa hankalimpienkin tulkintaongelmien kanssa.

Olisi mukava kuulla onko tässä huhussa mitään perää vai onko kyseessä nimenomaan vain ilkeä huhu. Laita kommenttia jos olet joutunut mainitunlaisen kohtelun uhriksi.
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu 2010, 14:18:58 kirjoittanut MMAF Puheenjohtaja » tallennettu
pas2
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #1 : 19 Helmikuu 2010, 11:59:53 »

Moottoripyörän muutoskatsastuksiin ei ole vielä hyväksytty yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa.
Laissa taasen vaaditaan hyväksytyn asiantuntijan paperit erinäisistä muutoksista (kiitos iiiihanan "kopterilain").

Katsurin pitää siis oikein toimiakseen hylätä pyörät, joita on muuteltu siten, että tarvittaisiin hyväksytyn asiantuntijan lausunto.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 19 Helmikuu 2010, 12:50:05 »

Jeps. Aikaisemmin kyseisiä muutoksia ei tosin saanut muutoskatsastettua ollenkaan...

Hyväksytty asiantuntija on uusi juttu laissa. Ottaa aikansa, ennen kuin sellaisia on käytettävissä.
tallennettu

pas2
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #3 : 19 Helmikuu 2010, 13:01:10 »

Jeps. Aikaisemmin kyseisiä muutoksia ei tosin saanut muutoskatsastettua ollenkaan...

Mistä yli 2000mm akselivälit ovat löytäneet tiensä erinäisten pyörien otteisiin?
Vanhassa laissa oli sanottu, että max. 2m akselivälistä voidaan vähissä määrin poiketa mikäli kallistusvaraa on huomioitu suuremmaksi. Eli oikeat, hienot sopperit korotetulla eturungolla (pitkän keulan johdosta) on saanut aiemmin hyväksyttyä ilman hyväksytyn asiantuntijan (kallista ja vaikeasti hankittavaa) lausuntoa. Niinikään vannemuutokset ovat olleet "mahdollisia" aiemmin.
Asiastahan on toki turha enää rypistää kun tavara on jo lahkeessa.

PS. Ns. persjalkaismallisia suomilookkeripyöriä ei tarttis ympäristöperusteiden varjolla lainkaan hyväksyä (=susirumia nää matalat pitkäkeulat).
tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #4 : 19 Helmikuu 2010, 19:56:19 »

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 20 Helmikuu 2010, 12:04:12 »

Mistä yli 2000mm akselivälit ovat löytäneet tiensä erinäisten pyörien otteisiin?
Vanhassa laissa oli sanottu, että max. 2m akselivälistä voidaan vähissä määrin poiketa mikäli kallistusvaraa on huomioitu suuremmaksi. Eli oikeat, hienot sopperit korotetulla eturungolla (pitkän keulan johdosta) on saanut aiemmin hyväksyttyä ilman hyväksytyn asiantuntijan (kallista ja vaikeasti hankittavaa) lausuntoa. Niinikään vannemuutokset ovat olleet "mahdollisia" aiemmin.
Asiastahan on toki turha enää rypistää kun tavara on jo lahkeessa.

PS. Ns. persjalkaismallisia suomilookkeripyöriä ei tarttis ympäristöperusteiden varjolla lainkaan hyväksyä (=susirumia nää matalat pitkäkeulat).

Joopajoo. Sai sinne otteeseen lain mukaan varmaan jopa 205 akselivälin. Jos se nyt oli sitten hienompi kuin 200, olkoon niin.

Tota vannemuutosjuttua en ymmärrä ollenkaan. Niitä sai tehdä ennen ja niin saa tehdä nytkin, tosin vähän aikaisempaa vähemmillä rajoituksilla.

Mielipide persjalkaisista suomilookkeripyöristä on hieno: se on yhtäaikaa innovatiivinen, elegantti ja väärä... Cool
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #6 : 20 Helmikuu 2010, 13:51:01 »

koskeekos tämä odotteluongelma vain niitä +47/200 -pyöriä, vai onko muutoskatsastustoiminta kokonaan seis??
käsittääkseni on ymmärrettävää jos uuden lain sallimat testausta edellyttävät muutokset jäävät katsastamatta kunnes sopiva testaaja on selvillä. sen sijaan vanhojen pykälien mukaisia max 2 metrisiä koskevia pykäliä osataan (vaihtelevalla menestyksellä) konttoreilla tulkita vanhasta muistista???
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
rampo63
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #7 : 20 Helmikuu 2010, 18:57:53 »

Se kieltäytyminen mikä täällä kymessä tapahtu koski katsurin mielestä nimenomaan minkäänlaista muutoskatsastusta,,,notta onko laitonta vai laillista ei vois vähempää kiinnostaa, mutta vittumaista on ainakin,,,koittakaa pärjäillä 
tallennettu
tuppu
Newbie
*
Viestejä: 4



« Vastaus #8 : 20 Helmikuu 2010, 22:44:41 »

Itte kävin pian Tammikuun alus paikallisella a-konttuurilla ja aivan itte sain lukia vieläpä asemapäällikön koneen näytöltä tuon s-postin missä kehotettiin pidättäytymään katsastuksista ennenku tuloo "tarkemmat käytännön ohojeet"voi v....Vielä oli maininta muistaakseni että vanhan lain puolella alootetun muutoskatsastuksen saa vierä loppuun vanhoilla pykälillä?!Eli kyllä toi ihan omakohtaasesti tuli nähtyä toi s-posti..
tallennettu

Ei se määränpää vaan matka..
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #9 : 21 Helmikuu 2010, 10:46:09 »

Kyllä muutoskatsastuksien pitäisi onnistua uusien sääntöjen mukaan, tietysti sellaiset joissa tarvitaan asiantuntijan lausunto ei onnistu tällä hetkellä.

En ole kuullut kyseistä huhua, enkä usko muutenkaan siihen.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #10 : 21 Helmikuu 2010, 12:12:21 »

Ymmärrän hyvin jos odotusohje koskee nimenomaan niitä tapauksia joissa tarvitaan asiantuntijalausunto. Sen sijaan jos kehoitus muutoskatsastuksista pidättäytymiseksi on laajempi ja tarjoitettu kaikille konttoreille ja kaikkia muutoskatsatuksia koskemaan asia on vakava.

Muutaman katsurin ja myös Trafin edustajan kanssa olen tästä keskustellut ja sieltä saadun tiedon perusteella tällaista ohjetta ei ole. Toisaalta, ohjeita ja ohjeistajia on monta eivätkä hommassa ammatiseen mukanakaan olevat aina pysy tahdissa mukana.

aivan itte sain lukia vieläpä asemapäällikön koneen näytöltä tuon s-postin missä kehotettiin pidättäytymään katsastuksista ennenku tuloo "tarkemmat käytännön ohojeet"

Muistatko kuka oli lähettäjänä? Ja millä jakelulla? Laita privaattiviestiä...

Yhdistelin Tuppu:n kirjoituksen tähän samaan ketjuun niin pysyy aihe kasassa ja löytyy jutut haulla joskus tulevaisuudessa..
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
proffa
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #11 : 21 Helmikuu 2010, 13:37:05 »

A-Katsastuksella on oma ohjeistuksensa joka voi poiketa Trafin ohjeista. Voin käydä vanhalla työpaikallani Kaarinassa kysymässä kopiota jos tarpeen.
tallennettu
Vallu
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #12 : 26 Helmikuu 2010, 10:26:43 »

"Hyväksytty asiantuntija"??
Saiskos vähän täsmennystä (en jaksa kahlata asetusta läpi, jos vaikka sieltä...) eli:
- kuka hyväksyy tämän asiantuntijan?
- millaisia taitoja/koulutusta häneltä vaaditaan?
- tuleeko joka konttorille hyväksytty asiantuntija? Vai pitääkö ajaa 600 km päähän hakemaan hylkyä?
- entä kun poliisi repii kilvet, vaikkapa äänien vuoksi, niin minne mennään katsastamaan?

Tilanne on mielestäni hiukan huolestuttava, jos tämän hyväksytyn palkkaaminen jää täysin konttoreiden oman aktiivisuuden varaan. Kohderyhmä on niin pieni, ettei se tuota konttorille mitään ja sen  myötä kiinnostus investointiin taitaa jäädä varsin laimeaksi.

ps. Pas2 totesi: "...susirumia nämä persjalkaismalliset suomilookkeripyörät..." Jaa...No... enpä sano mitään!
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #13 : 26 Helmikuu 2010, 12:02:55 »

Tässä vähän linkkiä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D33BA055-ED88-4EE9-8641-0BDEC4BA6657/0/muistioHyväksytytasiantuntijat20100107.pdf



Eli - Trafi hyväksyy

     - koulutus riippuu mistä osaalueesta antaa lausuntoja

     - Joka konttorille ei tule asiantuntijoita, jotkin asemat voivat jostain osaalueesta antaa lausuntoja.
       , lisäksi hankaluus siinä jos katsastaja antaa lausunon niin hän ei voi muutosta tai rekkiä tehdä.
        siihen tarvitaan toinen mies.

      - jos kilvet lähtee melun takia niin katsastusasemalle niin homma pitäsi onnistua jos on muutos-
        kelpoinen.

Kohderyhmä ei ole pieni, koskee myös tiettyjä uusia ja muutettuja henkilö, kuorma-autoja ja peräkärryjä. Moottoripyörät tietysti on näistä pieni osa.
tallennettu
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #14 : 23 Maaliskuu 2010, 20:21:45 »

 Järkyttynyt -01 mallin omavalmiste ,usasta , leimattu ilman mitään ongelmia.
päästöt mitattiin konttorilla ja läpi meni että heilahti.
tehoja kaipaili ja ilmoitin että menee penkkiin jokatapauksessa ja ilmoitan siten.
100" rev tech.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto