Lakihan nyt sanoo mitä sanoo. Aina se ei sano mitään erityisen järkevää. Hyvänä esimerkkinä kopterilaki, joka on pääosin puppahuuhaata.
Laki on toisaalta myös paljon muuta kuin yksittäinen vaatimus valmistajan kilvestä. Lakiin kuuluu esimerkiksi iso kasa erilaisia yleisiä periaatteita, joita mm. EY-tuomioistuin ja kotimaiset tuomioistuimet sangen usein soveltavat päätöstensä perusteina.
Tässä asiassa tilanne on se, että valmistajan kilpi on tuhoutunut, eikä uutta saa. Jos katsastuksessa edellytetään sellaista, mitä ei voi saada, on kyseessä muun ohella kohtuuttomuus. Tuomioistuimet ymmärtävät tämän asian hyvin. Ja niin pitäisi ymmärtää hallintoviranomaistenkin, jotta joka asiaa ei tarvitsisi ratkoa tuomioistuimissa, jotka muutenkin ovat jo ylikuormitettuja.
Oikea menettelytapa asian ratkaisemiseksi menee niin, että katsastuksessa otteeseen kirjataan merkintä valmistajan kilven tuhoutumisesta. Tarvittaessa otteeseen voidaan myös merkitä kilven tietoja. Tässä tapauksessa niitä ei kuitenkaan ole syytä "ostaa" maahantuojalta, koska pyörän hyväksymisen kannalta oleelliset tiedot löytyvät rekisteröintitiedoista. Valmistenumero, tyyppihyväksyntänumero ja valmistajan nimi. Ne pitäisi olla otteella jo muutenkin, joten lopputuloksena riittää maininta valmistajan kilven tuhoutumisesta. On myös muistettava, että koko ajoneuvon tyyppihyväksyntä ei vielä tuolloin ollut voimassa.
Yleisemmin voi vielä sanoa, että vaatimus valmistajan kilvestä, johon liittyy oikeusvaikutuksia, ei ole järkevä. Vaatimus pyörään meistetystä valmistenumerosta sen sijaan on, mutta muiden tietojen pitäisi olla rekisteritiedostossa. Ne merkitään rekisteritietoihin ensirekisteröinnin yhteydessä vaatimuksenmukaisuustodistuksen perusteella sekä liitetään ja yksilöidään pyörään valmistenumeron perusteella. Jatkossa riittää sitten rekisteriote ja valmistenumero.
Näinhän se esimerkki passistakin toimii: tiedot ovat passiasiakirjan ohella viranomaisen ylläpitämässä rekisterissä ja ne yksilöidään henkilöön mm. naamataulun muodon perusteella. On myös mahdollista saada uusi passi, jos vanha tuhoutuu...
Kyllä siellä Brysselissä ollaan taas niiiiiiin viisaita...