Kenellä on Suomen tehokkain moottoripyörä - kuka on kovin virittäjä? Bomber Magazine Powerking Challenge 2010 -kilpailussa haastetaan kovimmat prätkät ja niiden rakentajat hevosvoimien mittelöön!Tehonmittaussuoritukset ajetaan kahdessa eri kategoriassa:
- Vapaastihengittävät
- Turboahdetut ja ilokaasutetut
Haastekilpailussa hyväksyttävät tulokset suoritetaan Dynostar -dynamometrissä Samin Autopajalla Espoossa aikavälillä 1.2. - 1.10.2010. Moottoritehonmittaukset suorittaa Dynostar-asiantuntija Sami Vittaniemi.
Mittaus tapahtuu moottoripyörän takarenkaalta. Mittaustulos suhteutetaan mittaushetken olosuhteisiin käyttäen din standardin mukaista korjauskerrointa. Jotta tulokset ovat vertailukelposia, mittaustulokseen lisätään erikseen mitattu tehohävikki jolla kompensoidaan välitysten, takarenkaan rakenteen ja ilmanpaineen erot eri pyörien välillä.
Mittaustapahtumassa käytetään tehokkaammissa pyörissä lisäkuormaa jonka dyno automaattisesti kompensoi tulokseen. Kaikkien pyörien teho mitataan samalla menetelmällä varmistaen tulosten vertailukelpoisuus.
Näin mitataan ja etsitään Suomen tehokkainta,ei sitä kenellä on kevyin vanne tai parhaat stunttivälitykset...
Lisäksi sähköisen lisäkuorman käyttömahdollisuus antaa oikeampia tuloksia tehokkaammille pyörille kuin mitä normaalilla pelkällä rummun kiihtyvyyteen perustuvalla mittauksella voidaan päästä.
Osallistuminen ja ennakkoilmoittautuminen kisaan vain sähköpostilla: sami.vittaniemi(at)kolumbus.fi. Mittauksia suoritetaan virka-aikana 10:00-19:00 tai erikseen sovittuna aikana. Osallistumismaksu 40€/mittaus. Kisahinta ja osallistuminen Bomber Power Challenge -kilpailuun sitoo kilpailijat siihen, että kaikki tulokset, tehokäyrät ja pyörän tekniset tiedot julkaistaan (halutessa nimimerkillä) mahdollisesti
www.bomber.fi foorumilla ja Bomber Magazine-lehdessä. Voittajapyörät esitellään Bomber Magazinessa kisan päätyttyä numerossa 6/2010 ja Top Ten -tuloksia seurataan kauden aikana.
Turvallisuus ja pyörältä vaadittavat ominaisuudet:
- Sallitut polttoaineet: bensiini ja E85.
- Kilpailuajoneuvon tulee olla varustettu kiinteästi asennetulla ja ketjulinjan yläpuolen kokonaan suojaavalla asianmukaisella, mielellään metallisella ketjusuojalla. Ketjuliitoksien tulee olla ammattimaisesti tehtyjä.
- Takakatteen tai vastaavan suojan on ylitettävä taka-akselin kohdalta maasta pystysuoraan vedetty linja.
- Takarenkaan oltava hyväkuntoinen DOT-rengas, jotta se kestää penkityksen.
- Maksimi akseliväli mielellään alle: 1950 mm.
- Kaikki pyörän rakenteelliset muutokset pitää olla huolellisesti tehtyjä, eivätkä saa vaarantaa mittaushenkilökuntaa. Mikäli käytössä on imuilman vesiruiskujärjestelmä, on jäähdytykseen sallittua käyttää vain vettä, metanoli tms. käyttö kielletty turvallisuussyistä.
- Pyörien tekniikka ja yleiskunto käydään läpi ennen penkitystä ja kaikki vaaralliseksi todetut kohdat on joko korjattava tai muutettava ennen suoritusta. Testaajalla on oikeus keskeyttää tehonmittaus mikäli turvallisuus- tai muut tekjät sitä vaativat.
- Moottoripyörällä on pystyttävä myös ajamaan normaalisti ja turvallisesti, mutta sen ei tarvitse olla rekisteröity.
Epäselvissä tapauksissa esim. tehonmittausolosuhteiden erotessa merkittävästi, kilpailun järjestelytoimikunta tekee perustellut päätökset. Tehonmittaus maksetaan joko paikanpäällä tai etukäteen ilmoittautumisen yhteydessä. Keskeytyneestä mittauksesta ei maksua palauteta. Kilpailun järjestäjä, penkityksen suorittava henkilökunta tai muut osalliset tahot eivät ole vastuussa mistään pyörälle mahdollisesti koituvista vahingoista, konerikoista tms, eivätkä myöskään tyhjää suutaan piesseiden henkisistä nöyryytyksistä.
Molempien luokkien voittajat palkitaan seuraavanlaisesti:- Bombhead –takki jossa rinnassa brodeerattuna hieno ja arvostettu ”Bomber Magazine Power Challenge 2010 winner” –logo
- 250 € arvoinen lahjakortti Dragrace.fi nettikauppaan
- Continental Conti Road Attack 2 –huippurenkaat
[/list]