oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 14:49:58 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vituiks meni.  (Luettu 112235 kertaa)
nasse
Newbie
*
Viestejä: 5


« : 06 Maaliskuu 2010, 00:25:00 »

Ei millään pahalla mutta mun mielestä tää uusi laki meni päin vittua. Ymmärrän toki sitä helevetinmoista työmäärää mitä äijät on asian eteen tehnyt, ja kunnioitan sitä suuresti!
Mutta minkä takia tuntuu että koko hommassa on haettu rekisteröimismahdollisuutta jäykkäperäiselle, yli 2m akseliväliselle Harley-Davidson-merkkiselle moottoripyörälle KEHÄ KOLMOSEN SISÄPUOLELLA??? Kyllä täällä meillä maakunnissa moinen on onnistustunut ennenkin vallan mainiosti, kiitos omilla aivoilla ajattelevien katsastusmiesten.
Jos nyt mennään sen mukaan, että MMAF on ainoa taho, joka voi hyväksyä yli 2m akselivälisen pyörän ajettavuuden, jarrut, ym, niin kiitti vaan, tapoitte juuri sopperirakentelun Suomesta! Ettekai te ihan oikeesti luule, että palttiarallaa 5-6 pyörää vuodessa on riittävä määrä? Ehkä pääkaupunkiseudulla mut mites muu Suomi?
Ja sitte vielä yks 500e lisämaksua kaikkien muitten paskamaksujen päälle. Ei saatana. Se on iso raha persaukiselle maakunnan pienipalkkaiselle duunarille.
Ja minkä helvetin takia tää homma on menny niin pilkunnussimiseksi, entisenkin lain puitteissa pysty tekemään vallan mieluisan sopperin vaikka 215cm akselivälillä ja saada sen täysin lain mukaan katsastettua tieliikenteeseen ilman mitään ongelmia.
Elikkäs kysyn vaan, kannattiko? Vastatkaa ne ketkä tietää ja osoittakaa minun olevan väärässä?? Kiitos.
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #1 : 06 Maaliskuu 2010, 12:02:55 »

olen samaa mieltä...ojasta mentiin allikkoon täällä maaseudulla...ennen täällä "jumalan selän takana" pystyi neuvottelemaan herra/henkilö katsastusmaisterin kanssa muutoksista...nyt se ei onnistu...monta pyörää jää kilvettömäksi ensikesäksi,kun pilkkuja käytiin viilaamaan...pyörä pitäisi viedä jonnekkin jollekkin "testeihin" ja maksaa niistä papereista parin kuukauden palkka...onhan se helppoa,kun on millä mällätä...kaikilla ei ole...onneksi poliisin maantie valvonta on täällä "kehä kolmosen" ulkopuolella lähes olematonta,eli jos jossain ratsiassa sattuisi jäämään kiinni,niin sen mahdollisuus on verrattavissa lotto voittoon...ja niin kauan,kun sakoilla selviää,niin se ei ole kallista...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 06 Maaliskuu 2010, 13:08:07 »

Ymmärrän kyllä Nassen mielipidettä mutta toisaalta onko sekään reilua että vain jollain tietyillä konttoreilla saa puhuttua läpi muutoksia jotka ovat erittäin tulkinnanvaraisia? Sen sijaan että nyt on kaikilla yhtäläinen lakiin perustuva oikeus saada muutettua pyöräänsä riippumatta siitä missä päin maata asuu? Ja mitä tulee tuohon chopperipainoitteisuuteen niin ei sekään nyt ihan pidä paikkaansa, se vaan sattuu olemaan näkyvin osa lain uudistuksista. Onhan nyt esim. -91 ja uudempien pyörien omistajilla mahdollisuus saada laitteensa laillisiksi putkien ja moottorien vaihtojen yhteydessä ilman mitään vekslausta.

Tervetuloa tuomaan kehäkolmosen ulkopuolista näkökulmaa MMAF:n toimintaan, ei ole viime aikoina ollut jonoa oven takana - samoin kuin ei kuulunut mitään rakentavia ehdotuksia kun lain rakennusvaiheessa lausuntoja täällä julkaistiin.
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #3 : 06 Maaliskuu 2010, 14:20:18 »

Uusi lakihan on ihan hyvä, se selkeyttää toimintatapoja ja vaatimuksia.

Tietysti se kiristää tavallaan vaatimuksia asemilla jossa on toimittu vanhan lain rajamailla ja nyt kun selvemmät ohjeistukset niin tavallaan säänöt ovat tiukentuneet.

Se, että valmistelu vaiheessa ei rakentavia mielipiteitä löydy johtuu paljolti säännöstekstien hankaluudesta, eli ei ymmärretä mitä niillä haetaan.

Nyt uudet asetukset on voimassa ja vieläkään kaikki eivät ymmärrä niiden sisältöä, vanhoille ne antavat jotain hyvää, mutta niistäkin on tarkkaan säädetty ja uudemmille tyyppihyväksytyille ei juurikaan helpotuksia ole vanhaan nähden.

Rakentajille olisi tärkeä saada se hyväksytty asiantuntija, joka voisi kirjoittaa tarvittavat todistukset.

Asiantuntijan pätevyyden saaminen vaan on aika hankala homma, mahtaakohan MMAF:n sisältä löytyä siihen riittävästi voimavaroja? jos ei niin rakentelu tyssää tai tai jokin muu taho niitä rupee tekemään ja hinta voi olla toinen..

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 06 Maaliskuu 2010, 16:18:41 »

Ei se 2m akselivälin tulkinta ole mihinkään muuttunut tässä lainmuutoksessa. Viime vuosina konttoreilla tuota on yleensä luettu niin, että se 2m on mitattu ketjunsäätövaran lyhyimmästä kohdasta. Omavalmisteitahan tää 2m raja ei ennenkään koskenut. APU1 ja APU2 raporttien myötä tuli faktapohjaisesti ilmeiseksi, että 2m akselväli voidaan liikenneturvallisuutta vaarantamatta ylittää. Uutta lakia ennakoiden joillakin konttoreilla oli jopa siviilirohkeutta hyväksyä näitä 2m pidempiä muutoksia (tosin ei mennyt ihan pykälien mukaan).

Tiedossa on, että konttoreilla hyväksyttyjä pelejä on sitten tien varressa hylätty juuri tällaisin perustein. Epäselvä laki ja arvaamattomat seuraukset eivät ole kenenkään etu, vaikka jollekulle ei (vielä) ongelmia olisikaan tullut. Ja ne yli 240cm akselivälin legendapyörät on tietääkseni omavalmisteita...

Tällainen lakimuutos on aina myös kompromissi ja neuvottelutulos. Kaikkia ei voi miellyttää. Eri intressiryhmiä on paljon ja joskus käy myös niin, että sellainen osapuoli jonka lausunnolla on paljon painoarvoa ei osaakaan sanoa itse asiasta mitään järkiperäistä tai faktoihin perustuvaa. Näiden kanssa sitten pelataan, vaaditaan jotain ja luovutaan jostain muusta.

Ruotsissa on toimiva harrastajien omakustantennepohjalta pyörittämä testaustoiminta josta saimme uskoa siihen, että tällainen on mahdollista tuoda myös Suomeen. Tämä tietty edellyttää valtakunnallisia testausmahdollisuuksia sekä viranomaislogistiikkaa hoitavilta melko paljon työtä. Vastapuolella tämä kuitenkin mahdollisti monta sellaista muutosta joita ei muuten olisi saanut neuvoteltua mukaan.

Harrastajien pyörittämä testaustoiminta, jos se hoidetaan hyvin, avaa tulevaisuudessa myön monta uutta mahdollisuutta joita ei vielä nyt saatu mukaan. Omakustannepohjalla toimiva testaustoiminta, vähäisessäkin määrässä, toimii myös kaupallisten toimijoiden ahneutta rajoittavana tekijänä.



Btw, terkut täältä Daytonan Bike Weekiltä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
nasse
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #5 : 06 Maaliskuu 2010, 23:36:53 »

Ei se 2m akselivälin tulkinta ole mihinkään muuttunut tässä lainmuutoksessa. Viime vuosina konttoreilla tuota on yleensä luettu niin, että se 2m on mitattu ketjunsäätövaran lyhyimmästä kohdasta. Omavalmisteitahan tää 2m raja ei ennenkään koskenut. APU1 ja APU2 raporttien myötä tuli faktapohjaisesti ilmeiseksi, että 2m akselväli voidaan liikenneturvallisuutta vaarantamatta ylittää. Uutta lakia ennakoiden joillakin konttoreilla oli jopa siviilirohkeutta hyväksyä näitä 2m pidempiä muutoksia (tosin ei mennyt ihan pykälien mukaan).

Ei se kyllä ihan noinkaan ole, vanhassa laissa oli tulkinnanvara yli 2m akselivälissä, jos pyörä on kallistusvaraltaan riittävä. Eli se akseliväli oli täysin katsastusmiehen päätettävissä. Viime keväänä kun katsastin edellisen sopperin 215cm akselivälillä, sano katsastusmies, että AKE:lta oli tullut käsky, että 215cm on ehdoton maksimi. Mihin se perustui, ei tiennyt äijä ittekkään, sano vaan että näin on käsketty. Onneks oli just sen mittanen...Vitustako näistä tietää...
« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu 2010, 01:02:40 kirjoittanut Santtu » tallennettu
nasse
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #6 : 06 Maaliskuu 2010, 23:44:36 »

Tervetuloa tuomaan kehäkolmosen ulkopuolista näkökulmaa MMAF:n toimintaan, ei ole viime aikoina ollut jonoa oven takana - samoin kuin ei kuulunut mitään rakentavia ehdotuksia kun lain rakennusvaiheessa lausuntoja täällä julkaistiin.
[/quote]

Hyvät sulle Hemuli, vähän aikaa kun tässä intoilen niin saatan vaikka innostua... Järkyttynyt
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 07 Maaliskuu 2010, 01:07:36 »

Ei se kyllä ihan noinkaan ole, vanhassa laissa oli tulkinnanvara yli 2m akselivälissä, jos pyörä on kallistusvaraltaan riittävä. Eli se akseliväli oli täysin katsastusmiehen päätettävissä. Viime keväänä kun katsastin edellisen sopperin 215cm akselivälillä, sano katsastusmies, että AKE:lta oli tullut käsky, että 215cm on ehdoton maksimi. Mihin se perustui, ei tiennyt äijä ittekkään, sano vaan että näin on käsketty. Onneks oli just sen mittanen...Vitustako näistä tietää...

...eli tää vituiksmäni kommentti koskeekin vain 200-215cm pyöriä? Wanha kopterilaki http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332 ja siellä 3 §, kohta (d) oli siis voimassa 15.4.1992-1.1.2010 ja nyt siis kumottu todellakin salli tuon vähäisissä määrin ylittämisen. Käytännössä homma meni niin, että aina jonnekin 2008 lopun hujakoille asti ei sallittu muuta kuin ketjun säätövaran verran ylitystä. Sitten AKE löyhensi linjaa ja joillakin konttoreilla osattiin itsekin seurata APU2-työtä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #8 : 07 Maaliskuu 2010, 09:35:37 »

Mites tämä jäykkäperäksi muutos nykyään sujuu ? http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0 Jos jarrutesti tarvitaan kaikkiin jäykkäperämuutoksiin, niin se on kyllä askel taaksepäin.
tallennettu
kopteri.jusa
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #9 : 07 Maaliskuu 2010, 16:41:00 »

Morjens,
mopo -88 Sportti muutoskatsastettu 2007 jäykkäperäiseksi  Virnistää, otteessa maininnat: akseliväli 200cm, rengaskoot etu 90/90-19 ja taka 200/60-16. Vaihdettu takahaarukka, jousitus jäykkä, T-kappaleet, teleskoopin sisäputket, vannekehä taka, istuin, etuvalo, takavalo. Vaihdettujen osien määrä 2007 23%.

Oon vaihtanut mopoon talven aikana etuvanteen 21" ja änkkärit on tehty rosterista huiluineen, yksmäntästen- tilalle nelimäntäset jarrut eteen ja taakse. Prossia menee lisää vannekehä etu 4% ( napoja ei vaihdettu nyt eikä viimeiks ) ja änkkäreistä 1%, etu- ja takajarruista 0% eli prossat pitäis olla katsastuksen jälkeen 28%  Cool.

Nyt on  taas muutoskatsastus edessä, ratsataanko koko fillari vai pelkät muutokset? Ilmeisesti koko fillari  Epävarma?

Ja sitten taas tullaan akseliväliin joka on otteessa 200cm, todellisuudessa ketjunkiristysvaralla max 205cm.
Onko moposta tullut todella maagisesti 2-metrin ylittävä "Pitkäkeula"  Iskee silmää
Meneekö katsastuksesta läpi vai onko odotettavissa ongelmia konttorilla 5cm takia  Huh?

Lainaus "Jos nyt mennään sen mukaan, että MMAF on ainoa taho, joka voi hyväksyä yli 2m akselivälisen pyörän ajettavuuden, jarrut".


T:Hämeestä


tallennettu
kallio
Jr. Member
**
Viestejä: 26


« Vastaus #10 : 07 Maaliskuu 2010, 20:38:56 »

Muutama viikko sitten konttorilla juttelin aiheesta kun näytti että mullakin sentit menevän yli tuosta maagisesta 2m rajasta. Vastaus oli että pieni heitto/ylitys sallitaan. Olin ymmärtävinäni että se heitto olisi noin 0-15cm. En tiedä oliko apu2 ohjeistukset luettu kyseisellä konttorilla.
Mutta taitaa olla eroa konttoreissa ja missä moposi katsastat.

Ja tuosta uudesta laista on mun mielestä se hyöty että enää ei tarvitse tienpäällä kinastella säännöistä ja asetuksista, ja kumpi on oikeassa katsastusmies vai mp-poliisi.. (mä ainakin otan kesän ajoihin lakitekstit sivulaukkuun).
« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu 2010, 20:41:36 kirjoittanut kallio » tallennettu
paso
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #11 : 08 Maaliskuu 2010, 15:03:23 »

Vähän asian vierestä; Muutoskatsastin viime kesänä prätkän jäykkäperäksi ja samalla muutkin muutokset. Otteeseen ei tullut kuitenkaan oikeastaan mitään merkintöjä, koska katsuri sanoi jotta kaikki muutostiedot löytyy heidän tietokannasta.
Kannattaisikohan käydä pyytämässä uusi ote jossa kaikki on mainittu?
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #12 : 09 Maaliskuu 2010, 14:36:31 »

Vähän asian vierestä; Muutoskatsastin viime kesänä prätkän jäykkäperäksi ja samalla muutkin muutokset. Otteeseen ei tullut kuitenkaan oikeastaan mitään merkintöjä, koska katsuri sanoi jotta kaikki muutostiedot löytyy heidän tietokannasta.
Kannattaisikohan käydä pyytämässä uusi ote jossa kaikki on mainittu?

Suosittelen, lämpimästi, nimittäin ne tiedot ei näy tien päällä liikkuvilla, sinivalkosilla motoristeilla, olin viimekesänä, kaverin kyydissä kun näin kävi, eli samanlailla muuutoskatsastettu pyörä, eikä tullut merkintöjä muuta kuin muutettu ajoneuvo tjs. lappuihin, poliisihan sitten laittoi kysyen että mitäs on mahdettu muuttaa ja laittoi uusintakatsastukseen ja rapsahti huolelliset rapsut, no onni onnettomuudessa veimme asian käräjille ja katsumies joutui tekemmään kyseiset paperit ja sakoista luovuttiin. Mutta on näitä muitakin tapauksia ja aina ei ole tälläinen tuuri.
tallennettu
paso
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #13 : 09 Maaliskuu 2010, 20:09:41 »

Suosittelen, lämpimästi, nimittäin ne tiedot ei näy tien päällä liikkuvilla, sinivalkosilla motoristeilla, olin viimekesänä, kaverin kyydissä kun näin kävi, eli samanlailla muuutoskatsastettu pyörä, eikä tullut merkintöjä muuta kuin muutettu ajoneuvo tjs. lappuihin, poliisihan sitten laittoi kysyen että mitäs on mahdettu muuttaa ja laittoi uusintakatsastukseen ja rapsahti huolelliset rapsut, no onni onnettomuudessa veimme asian käräjille ja katsumies joutui tekemmään kyseiset paperit ja sakoista luovuttiin. Mutta on näitä muitakin tapauksia ja aina ei ole tälläinen tuuri.


No voi perkele. Huomenna konttorille sitten jotta homma saadaan järjestykseen, eikä ole tulkinnanvaraa muutoksista. 
tallennettu
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #14 : 09 Maaliskuu 2010, 21:49:15 »

Kokonaisuudessaan APU2 on huippu juttu. Onhan se lähes uskomatonta, että täällä sarvikuonojen maassa voi nyt laillisesti rakentaa kunnon pitkäkeulan 2.5 metrin akselivälillä. Ja meikäläisen mieltä lämmittää eritoten rengaskokorajoitusten poistuminen. MMAF rules!! Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto