Jahas, täällähän on ollut vilkasta, kun olin hetken toisaalla...
Ja minkä helvetin takia tää homma on menny niin pilkunnussimiseksi, entisenkin lain puitteissa pysty tekemään vallan mieluisan sopperin vaikka 215cm akselivälillä ja saada sen täysin lain mukaan katsastettua tieliikenteeseen ilman mitään ongelmia.
Tämä harhaluulo on sangen yleinen, mutta harhaluulo se on silti. Totta, vanhassa laissa oli pieni pelivara, mutta 215 akseliväliin saakka se ei taittunut. Se, että laite on katsastettu, ei valitettavasti tarkoita, että se olisi laillinen. Mitä tulee keulakulmaan, yli 47 astetta oli aikaisemman lain mukaan yksiselitteisesti laiton. Jos joku katsuri ei ole astemittaa ennen käyttänyt, se ei tee pelistä laillista.
Outlaw-vehkeillä on vedetty, eikä siinä mitään, kukin tavallaan. Tulee vaan mieleen kysyä, että miksi sinne konttorille ylipäänsä piti mennä, kun homma oli pelkkää puljaamista? Olis nekin rahat voinut vaikka pistää bensaan ja ajaa vaan. Ihan yhtä laitonta sekin on, maakunnasta riippumatta.
Jos nyt mennään sen mukaan, että MMAF on ainoa taho, joka voi hyväksyä yli 2m akselivälisen pyörän ajettavuuden, jarrut, ym, niin kiitti vaan, tapoitte juuri sopperirakentelun Suomesta! Elikkäs kysyn vaan, kannattiko? Vastatkaa ne ketkä tietää ja osoittakaa minun olevan väärässä?? Kiitos.
Aluksi yritettiin kehitellä sellaisia sääntöjä, joiden mukaan erillistä testiä ei olisi tarvittu. Se ei kuitenkaan ollut mahdollista hyvin monesta eri syystä, esimerkiksi ohjattavuuteen liittyviä muuttujia on aivan liian monta ja ne vaikuttavat myös toinen toisiinsa. Myöskään jarrujen toiminnan laskennallinen osoittaminen on käytännössä mahdotonta: emme tiedä esimerkiksi todellisia kitkakertoimia emmekä sitä, miten vekotin jarrutuksen aikana käyttäytyy, vaikka laskelma osoittaisikin niinsanotusti positiivista tulosta.
Ruotsissa SFRO on ainoa taho, joka voi hyväksyä sopperin jarrut sun muut. Mun käsittääkseni tämä ei ole tappanut sopperinrakentelua Ruotsissa. Eikä se tee sitä täälläkään, on noita testattavia jonossa jo jokunen. Ilmaisia lounaita ei vieläkään ole, mutta jos nyt ylipäänsä saadaan testilupa AKE:sta, niin yritetään selvitä mahdollisimman pienin kustannuksin. Mut oikeesti: jos on fyrkkaa rakentaa sopperi, niin mä en suostu uskomaan, että muutama satanen testikuluihin vie ketään konkurssiin.
Kaikkea ei voi saada. Eritoten täydellistä rakentelun vapautta ei tässä maassa voi saada. Sille ei MMAF voi mitään. Edes sitä, mikä olisi realistista ja järkevää, ei kaikilta osin saatu. Parhaamme kuitenkin yritettiin. Taistelu jatkuu, uudella miehityksellä.
P.S. Mua hiukan häiritsee, että tästä sopperihommasta rutina alkoi vasta nyt kun uusi laki on jo voimassa. Kaikki - siis todellakin kaikki - tähän asiaan liittyvä tieto oli kuitenkin saatavilla jo pari vuotta aikaisemmin monestakin eri paikasta, esimerkiksi täältä taululta, MMAF:n jäsenkirjeistä, Kopteri-lehdestä. Miksi avautuminen vasta nyt?