oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 14:32:43 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vituiks meni.  (Luettu 112214 kertaa)
rampo63
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #45 : 30 Toukokuu 2010, 09:41:07 »

Motoristit piipittää laillisuuden perään,,,kyllä on mallillaan prkl
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #46 : 31 Toukokuu 2010, 10:23:25 »

Motoristeista ja piipityksestä en tiiä, mutta onhan tämä paketti altis kritiikille. Mun mielestä kylläkin eri syistä kuin mitä tässä ketjussa on huudeltu, mutta silti: tästä voi ihan perustellusti sanoa että vituiks meni. Mitenkö niin? Noh:

Omavalmistehommat eivät ole järkevin kuluin katsastettavissa - kiitos ministeriön päästövedätyksen. Se oli sellainen konnankoukku, joka vituttaa vieläkin. Lainsäädännön tavoitteiden kannalta omavalmisteiden tiukka päästövaatimus on täysin turha, mutta eipä lainsäätäjä tuota enempää vaivautunutkaan perustelemaan. Siitä mistä ei voida puhua, on vaiettava...

Jäykkäperämuutokset vaativat jarrutestin. Tämäkin koira on haudattuna Esplanaadille. Ja tämäkin testi on täysin tarpeeton. Liikenneturvallisuuden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

Laki on monin paikoin käsittämättömän sekava ja monimutkainen. Jotain tästä ehkä kertoo se, että TraFi:ssa on yritetty jo monta kuukautta sorvata tulkintaohjeita uudesta laista. Ei ole helppoa se. Katsastajat puolestaan ymmärtävät lain kuka mitenkin. Ja meikäläisenkin pitäisi yrittää neuvoa harrastajia tämän sotkun keskellä.

Esimerkkinä nyt vaikka toi moottorin ja pakoputkien muuttaminen. Oon niitä pykäliä tavannut monta kuukautta, mutten vieläkään ole varma, mitä niissä tarkoitetaan minkäkin pyörän osalta. Jos joku harrastaja ei niitä ymmärrä, ei häntä todellakaan voi syyttää mistään.

Laissa on tehty "muka kompromisseja", jotka eivät loppujen lopuksi palvele ketään. Esimerkkinä vaikka toi takavalon sivukiinnitys. Lain sanamuodon mukaan se on lähtökohtaisesti sallittu, mutta ottaen huomioon kaikki asiaa koskevat säännökset ja vaatimukset, lain mukainen asennus onkin useimmiten mahdotonta. Lisäksi lain perustelumuistiossa sivuasennus kielletään vilkullisissa pyörissä. Haloo? Ei perusteluilla säädetä, laissa säädetään!

Arvatenkin lainsäätäjä on ilmoittanut, että tätä lakia ei muutamaan vuoteen uudestaan avata, joten näillä mennään toistaiseksi. No, sehän motivoi tällaista vapaaehtoisporukkaa opastamaan harrastajia ja tutkimaan asioita paremman lainsäädännön aikaansaamiseksi.

Mulla olis mielessä joitakin hyvän lainsäädännön laatimisen prosessuaalisia ja organisatorisia uudistusehdotuksia. Jätän ne kuitenkin lukijoiden arvattaviksi.

Mielenterveyden kannalta on ehkä hyvä muistaa, että kaikenlaista saa lain mukaan leimattua, kunhan vain osaa hakea laista sopivat pykälät. Oon monesti miettinyt, että pystyn itse täysin laillisesti katsastamaan oikeastaan ihan minkänäköisen pyörän tahansa - kunhan lähdetään liikkeelle puhtaalta pöydältä. Ja olen näin tehnytkin. Ei ole päästövaatimuksia (eikä paljon muitakaan vaatimuksia).

Homman pointti ei varmaan kuitenkaan tarttis olla se, että saadakseen pyörän rekisteröityä pitää olla oikeustieteellinen koulutus. Siinäpä miettimistä sinne Espalle.
tallennettu

Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #47 : 11 Kesäkuu 2010, 16:02:08 »

Äh... viestini ei tullut jostain syystä perille... Kirjoitin siis että olen aloitteva "harrastaja" ja haluais saada helpolla ja halvalla pitkän keulan (ja laillisesti). Pyörä on Yamaha Drag Star 1100. Oon katsellut AME:n sarjaa. Heillä olis kuulemma CE-merkinnät 14 ja 18 asteen kulmapaloille ja putkiin 8 tuumaan asti. Mutta eivät osanneet sanoa akseliväliä ja että jos menee yli sen kahden metrin ja joutuu väistökokeeseen niin taipuuko siihen. Onko jotain tapaa selvittää tarkasti? suunnilleen oon photoshopin kanssa kokeillut ja se on  just siinä kahdessa metrissä 14 asteen paloilla. Konttorille soittelin ja kyselin asioita niin sanoivat että kannattaa pitäytyä CE merkityissä sarjoissa hitsailujen sijaan koska muuten menee kuulemma tosi kalliisiin testeihin? Ei osannut sanoa kuka testejä tekee mutta puhui röntgenkuvauksista ja muusta? Teillä on varmaan kokemuksia tästä katsastuspuolesta että onko homma kuinka kallista ja kuinka vaikea on saada näitä läpi? Ja meneeköhän tollaisen sarjan kanssa sit ihan heittämällä? Tuleeks toi keulakulma myös ihan ynnäämällä alkuperäinen kulma ja sit tää sarjan kulma? Jos saamani tiedot pitää kutinsa niin Drag Starin rake on 35 astetta ja jos siihen ynnää 14 niin se olis 49 eli menee vissiin sen takia kuitenkin väistökokeeseen? Onkohan silti helpompi (ja halvempi testien takia) saada läpi kun hitsailtu? Ja käyttöönottopäivä on 5.3.2001 jos se asiaan vaikuttaa
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu 2010, 16:28:20 kirjoittanut Juge » tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #48 : 11 Kesäkuu 2010, 16:45:17 »

jos menee yli kahden metrin tai pumppukeula loivemmaks kun 47 astetta niin samat jarrutestit + väistökokeet on edessä, oli sit hitsailtu tai eì. ja mitään röntgeneitä ei hitseistä tarvitse ottaa, vapaamuotoinen hitsaustodistus riittää. jos ei riitä niin suunta sellaiselle konttorille jossa riittää.
osa konttoreista/insseistä haluais että runkomuutokset tekee luokkahitsari, konerempat ammattimekaanikko, maalaukset automaalaamo ja ajamisen ammattikuski. harrastaja voinee keskittyä katseluun. näissä kun aletaan joustaa ja taivutaan ihmeellisiin vaatimuksiin, niin ei se jatkossa ainakaan helpotu.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
arvo
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #49 : 11 Kesäkuu 2010, 19:08:28 »

kuulin konttorilta että KAIKKI runkomuutokset,vaikka jäis alle 2 metrin ja 47 asteen tai säilyis iskarit tarttis nää jarrutestit.Olikos insinöörillä väärä mielipide?
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #50 : 11 Kesäkuu 2010, 19:54:58 »

kuulin konttorilta että KAIKKI runkomuutokset,vaikka jäis alle 2 metrin ja 47 asteen tai säilyis iskarit tarttis nää jarrutestit.Olikos insinöörillä väärä mielipide?

Oletko ihan tosissasi,että joku inssi on esittänyt vakavasti tollasen mielipiteen Huh  Järkyttynyt
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #51 : 11 Kesäkuu 2010, 22:19:21 »

kuulin konttorilta että KAIKKI runkomuutokset,vaikka jäis alle 2 metrin ja 47 asteen tai säilyis iskarit tarttis nää jarrutestit.Olikos insinöörillä väärä mielipide?

Mielipiteet ovat kuin persreikiä. Lain mukaan asia ei kuitenkaan ole noin.
tallennettu

Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #52 : 12 Kesäkuu 2010, 10:44:44 »

pystyykö tota keulakulmaa ja akseliväliä selvittämään laskemalla etukäteen? Onks se väistökoe tälläisellä maltillisella muutoksella edes ongelma? Eli ymmärsinkö oikein että ei tuu mitään kalliimpia testejä hitsailujen takia? Meneekö ne yhtä helposti läpi kun rakennussarjat?
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #53 : 12 Kesäkuu 2010, 12:21:33 »

gooklettamalla keulakulmalaskuri niin saatmittailtua mieleisesi. Tarkistuksen voipi tehdä vaikka halvoillakin dikitaalivatupasseilla asteen 100 osan tarkkuudella. Myy rautakaupat.................
tallennettu
Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #54 : 12 Kesäkuu 2010, 17:07:42 »

Okei. Vatupassi olis helppo jos homman tekis jälkikäteen mutta kun haluaisin varmistaa homman etukäteen. Laskurin löysin... mutta mistäpä tuollainen määrä tietoa. Ei lienee tule kovin tarkkaa tulosta tule jos itse mittailee? Onko jotain hyviä saitteja josta löytyisi alkuperäisiä mittoja? Rake on monien saittejen ja löytämäni korjausopaan mukaan 33 astetta (ei 35 niinkuin aikaisemmin löytämäni saitti kertoi) eli 14 asteen käännön kanssa olis just se 47 eli ei tarvis testeihin mennä jos pituus pysyy aisoissa.
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #55 : 13 Kesäkuu 2010, 09:21:43 »

T-kappaleiden offsetti on tietty ongelma, ne kun vaihtelee muutamasta millistä useisiin sentteihin. Esim itsellä yhdet 28mm toiset 39mm kolmannet 58mm että näin. Keulan jos ostat kokonaisena niin 3-5 asteiset T-kappaleet +10-+12 yläputket ja sitten runkoa mitoittamaan jigissä sen mukaan.
tallennettu
Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #56 : 13 Kesäkuu 2010, 10:55:52 »

Mulla oli tarkoitus asentaa se AME:n sarja joka muuttaa kulman runkoon koskematta. Siksi Haluisikin selvittää homman etukäteen ettei mee reisille. Eli sarjalla tulevan akselivälin selvittäminen olis nyt itseasiassa se ongelman ydin. Ei varmaan oo monimutkainen laskutoimitus kun tietää miten se tehdään?
tallennettu
janne63
Newbie
*
Viestejä: 3



WWW
« Vastaus #57 : 13 Kesäkuu 2010, 11:56:33 »

Amen sarjan kanssa ei ole ollut ongelmia ainakaan ennen.Oulussa leimattu useita.Intikassa on vakio asteita muistaakseni 36 ja Amen 14 asteen palikat kelvanneet.
tallennettu
Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #58 : 14 Kesäkuu 2010, 17:39:36 »

toihan tekis 50 astetta? Onko menneen väistökokeen kautta? Eikun eihän sitä ennen edes ollut vaan raja piti olla tiukka 47 ennen?
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #59 : 14 Kesäkuu 2010, 20:13:15 »

noi amen paketit on menny läpi kun niissä on tüv-hyväksynnät. konttorilla ei oo osattu lakia niin on luotettu hyväksyntiin. pykälien mukaan moisia ei olis pitänyt saada leimattua tässä maassa... sinänsä ihan asiallista toimintaa, vaikkakin laitonta Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto