oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 17:04:23 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: eturenkaan muuttaminen  (Luettu 31727 kertaa)
male
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 07 Toukokuu 2007, 19:24:14 »

mitenkä onnistuu katsastus kun olen vaihtanut soveliin 21"eturenkaan 16":sta sanoivat konttorilla että 51mm on liikkumavaraa suuntaan tai toiseen nyt muutos on ulkokehällä 70mm.Onko vastaavia muutoksia tehty onnistuneesti läpi, jos niin millä konstin.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 07 Toukokuu 2007, 22:49:05 »

Konstit on monet ja arvaamattomat. Tarvinnet poikkeusluvan, tai ehkä et. Vaikea arvailla.

Oikeasti tarvitsisit esityksen/laskelman etujätön käytöksestä ko. muutoksessa. Viksu ja asiansa osaava katsastushenkilö tyytyisi siihen. Pykäliä sokeasti seuraava on arvaamaton.

Etujätöstä suppea oppimäärä: http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
male
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #2 : 08 Toukokuu 2007, 06:37:14 »

Katsastaja sanoi että jos vastaavaa mallia on tehty 19" tai 16" eturenkaalla niin katsastuksessa ei olisi ongelmia. Pitäisi löytää dokumenttia tai esitteitä kyseisestä mallista josta ilmenee tekniset mitat.Onko netissä linkkiä josta läytyy en ole itse vielä löytänyt, malli on FXWG vm.1980. 
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 08 Toukokuu 2007, 08:50:41 »

Siis kummin päin: 21 -> 16 vai 16 -> 21?

Ensiksi mainitussa on pieni riski jätön lyhentymisestä liian lyhyeksi. Mutta ei siihen laskelmia tarvita, sen voi mitata. Jos enemmän kuin 5 senttiä, muutos on ok, koska toleranssia nollaan on riittävästi. 7-8 senttiä olisi kyllä parempi silmällä pitäen sitä, että keula sukeltaa jarrutuksissa, jolloin jättö lyhenee.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 09 Toukokuu 2007, 07:45:42 »

HD:ssa on tehtaalta lähtiessä sen verran runsaasti jättöä että eturengaskoon pienentäminen ei vielä vähennä etujättöä liikaa, päinvastoin ajettavuus todennäköisesti paranee. Tosin helppo se on laskeakin.

Onko AKE vetänyt suitsia tiukemmalle kun tuntuu että tänä kesänä on poikkeuksellisen paljon näitä päättömiä katsastustoimituksia? Siinä on pienen ihmisen oikeuskäsitys lujilla kun kymmenen vuotta menee joku juttu läpi ja yht'äkkiä se onkin maailman vaarallisin asia ja vehkeet valtiolle...

Dokumenttia, teknisiä mittoja... huoh... Samalla rungolla on kuitenkin tehty FL-mallia jossa on vakiovarusteena 16" renkaat edessä ja takana. Niissä on vielä lyhyemmät keulatkin ja jyrkempi keulakulma jolloin jättö on vielä pienempi kuin WG:ssä.

Oikeasti tää brezneviläisyys alkaa ottaa kupoliin... Paljon paperia joissa on koreita leimoja niin virkamies on tyytyväinen... Vihainen
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu 2007, 07:47:25 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 09 Toukokuu 2007, 08:11:10 »

Niin toisaalta. Viranomaiset - myös katsastusviranomaiset - tykkäävät papereista, joissa on paljon laskelmia ja leimoja! Ehkä sittenkin voisi tyytyä jätön mittaamisen sijasta esittämään asiasta laskelman geometrisine kaaviokuvineen. Mistähän siihen saisi hyviä leimoja? Näyttää kieltä

Ongelma tässä on se, että katsastusmies ei tiedä, että H-D:n jättö on tehtaan jäljiltä pitkä. Rengasmuutoksen jälkeen sille pitää osoittaa, että jättö on edelleen ok. Se onnistuu helpoimmin mittaamalla, mutta myös laskelmalla.
tallennettu

male
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #6 : 09 Toukokuu 2007, 18:49:30 »

eturengas muuttuu 21":stä 16" . Jos vain löytyisi dokumenttia että on olemassa rinnakkaismallia 19":n tai 16":n eturenkaalla niin katsastus onnistuisi.Muuten tuntuu olevan mahoton tehtävä, raja on se 51mm. Ei tässä ole hyötyä esittää jätöistä laskelmia.Muutoksia tehdään nykyään enduropuolella supermotoiksi siinä myös rengaskoot muuttuu huomattavasti.   
tallennettu
karmolis
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #7 : 05 Heinäkuu 2007, 07:45:38 »

Mulla olis tarkoitus muuttaa 17" vanne 21" vastaavaan. Periaatteessa onnistuu siinä mielessä, että ns. samaa pyörää on valmistettu molemmilla vaihtoehdoilla, eroa on sitten jousituksessa. Eli toisessa on USD-keula ja toisessa perinteinen. Ainoa "oikea" ero on siis vannekehät, navatkin on molemmissa samat.

No, tietenkin mun pitää kuulemma vaihtaa se keulakin jotta onnistuu muutoskatsastus siksi toiseksi malliksi, eikä riitä se, että molempien keulojen ominaisuudet ovat muuten täsmälleen samat (joustovarat, vaimennus, jousien jäykkyys, jne jne). Ja omassa kun on tuo USD mikä sopii omiin käyttötarkoituksiin paremmin... Ehkä ainoa oikotie olisi jos pystyisi perustelemaan tuon jämerämmän (liukuputkien halkaisija paksumpi/vähäisempi jousittamaton massa) keulan olevan liikenneturvallisuutta parantava tekijä? Tällöinhän siitä voisi laskea prosentit pois, ja siinä tapauksessa kuvittelisin että vastatakseen sitä toista mallia ei tarvitsisi asentaa "liikenneturvallisuutta huonontavia" osia?

Halvemmaksi se uusi keula silti tulee kun vertaa siihen että pitäs takoa järjestelmää vastaan, mutta periaatteesta mieli tekisi.
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu 2007, 07:50:29 kirjoittanut karmolis » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 05 Heinäkuu 2007, 09:35:14 »

No, tietenkin mun pitää kuulemma vaihtaa se keulakin jotta onnistuu muutoskatsastus siksi toiseksi malliksi,

...tuntuu aika erikoiselta vaatimukselta, varsinkin jos se sun nykyinen keula on teknisesti parempi. Tietty jos keulan muut mitat vaikuttavat jättöön niin tuolla vaatimuksella voi olla mieltä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 05 Heinäkuu 2007, 14:00:46 »

Mitä siellä konttoreilla on oikein tapahtunut viimeisen vuoden aikana kun maalaisjärjen käyttö on valunut jonnekin rasvamontun pohjalle? Siis tällainen virkamiestoimintahan on täysin järjenvastaista - ei kai missään laissa vaadita että rengaskoon muuttaminen edellyttää myös muiden komponenttien vaihtamista mikäli uusi rengas toimii myös olemassa olevien osien kanssa?

Tietysti jos kyseessä on joku uudenkarhea laite niin tyyppihyväksyntävaatimukset voivat johtaa tällaiseen tilanteeseen.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #10 : 05 Heinäkuu 2007, 22:39:50 »

ei kai missään laissa vaadita että rengaskoon muuttaminen edellyttää myös muiden komponenttien vaihtamista mikäli uusi rengas toimii myös olemassa olevien osien kanssa?
51 mm säännöstä voi AKE:n ohjeistuksen mukaan poiketa, jos ajoneuvo muutetaan rinnakkaismallin mukaiseksi ja siinä rinnakkaimallissa noi renkaat on. Mitä siinä rinnakkaismallissa sitten on ja vaaditaan valmistajan mielestä, jotta sitä voi pitää rinnakkaismallina olisi kiinnostava kuulla. Varmaan taas käytäntöjä löytyy useita..
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto