Taitaa valitettavasti olla niin, että rungosta menisi tuossa tapauksessa prosentit. Alkuperäisenähän rautiksessa on kaksi kehtoputkea ja tuossa kuvan fillarissa vain yksi. Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista 19.12.2002/1258 sanoo pykälässä 3 seuraavaa (lihavoin juuri tätä kysymystä koskevan lauseen):
Ajoneuvon osien osuudet
1. Ajoneuvon osien ja osakokonaisuuksien osuudet ajoneuvosta ovat tämän asetuksen liitteen mukaiset. Liitteessä mainitsemattomien osien vaihtamisen ei katsota pienentävän kanta-ajoneuvon osuutta tai vaikuttavan kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.
2. Jos liitteessä tarkoitetusta osakokonaisuudesta käytetään vain taulukossa erittelemätön osa, katsastustoimipaikka määrää osuuden arvioimalla.
Kuitenkin alkuperäisen auton tai nelipyörän korikehikon tai korin varusteiden taikka moottoripyörän tai kolmipyörän rungon uudelleenmuotoilu käyttämällä ainakin osittain alkuperäisestä osasta peräisin olevaa materiaalia ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta edellyttäen, että osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jälkeen tunnistettavissa. Tarvittaessa alkuperäisen osan rakenteesta ja mallista on esitettävä luotettava selvitys.
3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.
Eli Rezin esimerkissä rungon alkuperäinen rakenne ei ole enää tunnistettavissa, joten prossat menee. Mutta onko niin, että automaattisesti prossat menevät koko rungosta vai voiko muutoksia jyvittää??
Aika menevän näköinen porsteri noissa kuvissa!