Teksti/LTA, faktat/TSL
S-Moto tekniikkapalsta 2/2007
Älä osta aikapommia!Moottoripyöriä koskevat lakisääteiset tekniset vaatimukset ovat muuttuneet muutamien vuosien välein 80-luvulta alkaen, yleensä tietenkin tiukempaan suuntaan. Yleisimmin näiden asioiden kanssa ovat joutuneet tekemisiin yksityisesti moottoripyörän maahantuoneet sekä moottoripyörien rakentelua harrastavat, mutta tiedossa on myös tapauksia, joissa varsin tavallisetkin motoristit ovat joutuneet ystävällisen sinipukuisen viranomaisen kehotuksesta esittelemään kulkupeliään katsastuskonttorille. Kerran käyttöön otetut vaatimukset kun pitää täyttää ikuisesti, ei vain rekisteröintihetkellä.
Koska ”pykälien väliin putoaminen” voi pahimmillaan johtaa esimerkiksi rekisteröinnin muuttumiseen täysin mahdottomaksi, päätimme koota tähän kirjoitukseen tiivistetysti keskeisimmät sudenkuopat ja tärkeimmät päivämäärät. Eräs hämmästystä aiheuttava seikka onkin, että yleensä ensirekisteröinti- eli käyttöönottopäivä määrää mitä sääntöjä sovelletaan. Moottoripyörän alkuperäisellä valmistumisajankohdalla ei siis ole merkitystä, joten viranomaiset voivat kohdella kahta samanikäistä ajoneuvoa hyvinkin eri tavalla.
Esimerkiksi uudesta asti käyttämättömänä ja täysin alkuperäisessä asussaan säilytettyä wanhaa pyörää ei välttämättä enää koskaan saa rekisteriin. Toisaalta rekisteröinti onnistuu vaivatta, jos pyörä on ”käytetty”, eli esimerkiksi rekisteröity ja poistettu rekisteristä samana päivänä pyörän valmistumisvuonna, vaikkei sillä olisi ajettu metriäkään.
Edellä kuvattu tilanne saattaa vaikuttaa myös ns. ylivuotisten käyttämättömien pyörien maahantuontiin. Juuri nyt vallitsee tilanne, jossa uudehkoja, rekisteröintikelvottomia moottoripyöriä saattaa hyvinkin olla tarjolla Euroopassa edulliselta vaikuttavaan hintaan:
1.1.2007 eli kuluvan vuoden alusta lähtien on kaikkien uusina rekisteröitävien moottoripyörien pakko täyttää ns. EURO 3 pakokaasupäästötaso. Käytännössä se tarkoittaa aikaisempaa reilusti tiukempia päästövaatimuksia. Ennen vuodenvaihdetta täällä tai muissa maissa käyttöön otettuja saa tietysti käyttää yhä vanhojen normien mukaisina ja myydä maasta toiseen, mutta varastoon jääneitä, vanhempien normien mukaisia ei enää voi rekisteröidä.
Edellinen suurempi muutos tapahtui 17.6.2003, jolloin moottoripyörien kohdalla tuli voimaan koko ajoneuvon tyyppihyväksyntäpakko. Tuosta päivästä eteenpäin on siis edellytetty tyyppihyväksyntää kokonaisuudelle. Tämä tarkoittaa, että osan, joka kuuluu tyyppihyväksynnän piiriin, vaihtaminen toisenlaiseen tai kokonaisuuden rakenteen muuttaminen – vaikkapa asentamalla sivuvaunu – on erittäin vaikeaa tai mahdotonta, koska ko. ”kokonaisuus” pitäisi silloin ”tyypittää” uudestaan. Harrastajan resursseilla sellainen ei tavallisesti onnistu millään.
Tyyppihyväksynnässä on kyllä hyvätkin puolensa. Käytettyjen pyörien maahantuontia on nimittäin hiljattain helpotettu siten, että ns. vaatimuksenmukaisuustodistusta ei enää tarvitse esittää, jos ulkomaisista rekisteröintipapereista ja rungosta löytyy tyyppihyväksyntämerkintä. Käytännössä sellaisia kannattaa etsiä n. vuoden 1999 jälkeisistä vuosimalleista, EU-tyyppihyväksyntöjä alettiin myöntää silloin.
90-luvulla säädetyistä vaatimuksista kannattaa huomioida ensinnäkin 1.1.1991 voimaan astunut E40/01-normi, joka ensimmäisen kerran asetti Suomessa vaatimuksia moottoripyörien päästöille. Erityisesti kannattaa huomata, että tuohon aikaan säädösten käyttöönotto ei tapahtunut samaan aikaan kaikissa Euroopan maissa, joten 90-luvun alun pyörien maahantuonnissa tulee olla tarkkana.
Vuosina 1991–94 tuli muitakin tiukennuksia kuin vain tuo päästövaatimus. Vastaavasti tämä tarkoittaa, että vuodelta 1990 (tai vanhemman) pyörän muuttamisessa ja rakentelussa on paljon suurempia vapausasteita. Itse asiassa noista 90-luvun alun kiemuroista voisi kirjoittaa montakin teknistä artikkelia; niiden myötä on vähitellen siirrytty 70-luvulla vallinneesta ”suuresta vapaudesta” tilanteeseen, jossa nykyiset erittäin tiukat päästöihin, meluun, sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen ja jarruihin kohdistuvat pykälät ovat vaikeuttaneet monen motoristin elämää, vaikka vuosittaisia katsastuksia ei Suomessa moottoripyörille olekaan...