oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 00:11:03 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Älä osta aikapommia!  (Luettu 36693 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 13 Toukokuu 2007, 18:01:56 »

Teksti/LTA, faktat/TSL
S-Moto tekniikkapalsta 2/2007

Älä osta aikapommia!

Moottoripyöriä koskevat lakisääteiset tekniset vaatimukset ovat muuttuneet muutamien vuosien välein 80-luvulta alkaen, yleensä tietenkin tiukempaan suuntaan. Yleisimmin näiden asioiden kanssa ovat joutuneet tekemisiin yksityisesti moottoripyörän maahantuoneet sekä moottoripyörien rakentelua harrastavat, mutta tiedossa on myös tapauksia, joissa varsin tavallisetkin motoristit ovat joutuneet ystävällisen sinipukuisen viranomaisen kehotuksesta esittelemään kulkupeliään katsastuskonttorille. Kerran käyttöön otetut vaatimukset kun pitää täyttää ikuisesti, ei vain rekisteröintihetkellä.

Koska ”pykälien väliin putoaminen” voi pahimmillaan johtaa esimerkiksi rekisteröinnin muuttumiseen täysin mahdottomaksi, päätimme koota tähän kirjoitukseen tiivistetysti keskeisimmät sudenkuopat ja tärkeimmät päivämäärät. Eräs hämmästystä aiheuttava seikka onkin, että yleensä ensirekisteröinti- eli käyttöönottopäivä määrää mitä sääntöjä sovelletaan. Moottoripyörän alkuperäisellä valmistumisajankohdalla ei siis ole merkitystä, joten viranomaiset voivat kohdella kahta samanikäistä ajoneuvoa hyvinkin eri tavalla.

Esimerkiksi uudesta asti käyttämättömänä ja täysin alkuperäisessä asussaan säilytettyä wanhaa pyörää ei välttämättä enää koskaan saa rekisteriin. Toisaalta rekisteröinti onnistuu vaivatta, jos pyörä on ”käytetty”, eli esimerkiksi rekisteröity ja poistettu rekisteristä samana päivänä pyörän valmistumisvuonna, vaikkei sillä olisi ajettu metriäkään.

Edellä kuvattu tilanne saattaa vaikuttaa myös ns. ylivuotisten käyttämättömien pyörien maahantuontiin. Juuri nyt vallitsee tilanne, jossa uudehkoja, rekisteröintikelvottomia moottoripyöriä saattaa hyvinkin olla tarjolla Euroopassa edulliselta vaikuttavaan hintaan:
1.1.2007 eli kuluvan vuoden alusta lähtien on kaikkien uusina rekisteröitävien moottoripyörien pakko täyttää ns. EURO 3 pakokaasupäästötaso. Käytännössä se tarkoittaa aikaisempaa reilusti tiukempia päästövaatimuksia. Ennen vuodenvaihdetta täällä tai muissa maissa käyttöön otettuja saa tietysti käyttää yhä vanhojen normien mukaisina ja myydä maasta toiseen, mutta varastoon jääneitä, vanhempien normien mukaisia ei enää voi rekisteröidä.

Edellinen suurempi muutos tapahtui 17.6.2003, jolloin moottoripyörien kohdalla tuli voimaan koko ajoneuvon tyyppihyväksyntäpakko. Tuosta päivästä eteenpäin on siis edellytetty tyyppihyväksyntää kokonaisuudelle. Tämä tarkoittaa, että osan, joka kuuluu tyyppihyväksynnän piiriin, vaihtaminen toisenlaiseen tai kokonaisuuden rakenteen muuttaminen – vaikkapa asentamalla sivuvaunu – on erittäin vaikeaa tai mahdotonta, koska ko. ”kokonaisuus” pitäisi silloin ”tyypittää” uudestaan. Harrastajan resursseilla sellainen ei tavallisesti onnistu millään.

Tyyppihyväksynnässä on kyllä hyvätkin puolensa. Käytettyjen pyörien maahantuontia on nimittäin hiljattain helpotettu siten, että ns. vaatimuksenmukaisuustodistusta ei enää tarvitse esittää, jos ulkomaisista rekisteröintipapereista ja rungosta löytyy tyyppihyväksyntämerkintä. Käytännössä sellaisia kannattaa etsiä n. vuoden 1999 jälkeisistä vuosimalleista, EU-tyyppihyväksyntöjä alettiin myöntää silloin.
90-luvulla säädetyistä vaatimuksista kannattaa huomioida ensinnäkin 1.1.1991 voimaan astunut E40/01-normi, joka ensimmäisen kerran asetti Suomessa vaatimuksia moottoripyörien päästöille. Erityisesti kannattaa huomata, että tuohon aikaan säädösten käyttöönotto ei tapahtunut samaan aikaan kaikissa Euroopan maissa, joten 90-luvun alun pyörien maahantuonnissa tulee olla tarkkana.

Vuosina 1991–94 tuli muitakin tiukennuksia kuin vain tuo päästövaatimus. Vastaavasti tämä tarkoittaa, että vuodelta 1990 (tai vanhemman) pyörän muuttamisessa ja rakentelussa on paljon suurempia vapausasteita. Itse asiassa noista 90-luvun alun kiemuroista voisi kirjoittaa montakin teknistä artikkelia; niiden myötä on vähitellen siirrytty 70-luvulla vallinneesta ”suuresta vapaudesta” tilanteeseen, jossa nykyiset erittäin tiukat päästöihin, meluun, sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen ja jarruihin kohdistuvat pykälät ovat vaikeuttaneet monen motoristin elämää, vaikka vuosittaisia katsastuksia ei Suomessa moottoripyörille olekaan...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tofi
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #1 : 25 Syyskuu 2007, 23:02:06 »

Mistähän sen tyyppihyväksyntämerkinnän tunnistaa, ei taida olla VIN koodi kuitenkaan? Onko merkintä tuontipyörän rekisteriöinnin onnistumisen tae? Ilman vaatim.muk.todistusta? Kiitos etukäteen!
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 26 Syyskuu 2007, 07:24:45 »

Tyyppihyväksyntämerkintä on runkoon liimatussa tarrassa joka saattaa olla aikojen saatossa repeytynyt pois tai muuten tuhoutunut. Ilman sitäkin saa ajoneuvon rekisteriin mutta joudut toimittamaan vastaavuustodistukset konttorille.

Kuinka paljon paperia joudut pyörittämään, riippuu ajoneuvon ensirekistöintiajankohdasta.
tallennettu
tossu
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #3 : 26 Syyskuu 2007, 07:50:16 »

Fillarini ko. tarrasta on vain osa tallella (kukkarossa), yritin poistaa sen ennen rungon hiekkapuhallusta.
Onko tietoa, voiko uuden tarran tilata diileriltä/maahantuojalta/valmistajalta?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 26 Syyskuu 2007, 08:41:38 »

Uutta tarraa ei saa mistään - ellei itse tee Iskee silmää

Asiasta tarinaa täällä: www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=127.0
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 26 Syyskuu 2007, 09:18:42 »

Uutta tarraa ei saa mistään - ellei itse tee Iskee silmää

Asiasta tarinaa täällä: www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=127.0

Jotkut tehtaat toimittavat uudenkin tarran. Kaikki eivät. Asiasta on puhuttu kansallisen mp-työryhmän kokouksessa, ja puhutaan varmaan viikon päästä lisää.
tallennettu

seku
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #6 : 26 Syyskuu 2007, 16:41:19 »

>sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen

Onko EMC todellinen pulma? Milloin prätkä on liiallinen häiriölähde?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 26 Syyskuu 2007, 16:55:04 »

>sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen

Onko EMC todellinen pulma? Milloin prätkä on liiallinen häiriölähde?

Eeämseestä voi lukea seuraavaksi ilmestyvästä Kopteri-lehdestä... Hymyilee

Sitä en osaa sanoa, milloin prätkä on oikeasti liiallinen häiriönlähde, mutta direktiivin mittaustavoilla ja raja-arvoilla mikä tahansa ei mene läpi.

On kuitenkin muistettava, että vanhoilla laitteilla, jotka eivät läpäise direktiivin testiä, saa edelleen ajaa ilman mitään erityistoimenpiteitä. Tämä kertonee jotain asian yhteiskunnallisesta vakavuudesta...
tallennettu

Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #8 : 25 Helmikuu 2009, 08:51:08 »

Onko olemassa yksiselitteistä päivämäärää, jota uudemmista laitteista vaatimuksenmukaisuustodistus vaaditaan mikäli EY-tyyppihyväksyntätarraa ei laitteesta löydy?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 25 Helmikuu 2009, 09:28:05 »

On. 01.01.1991 kun päästövaatimusmääräykset astuivat voimaan.
tallennettu
Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #10 : 25 Helmikuu 2009, 12:18:51 »

On. 01.01.1991 kun päästövaatimusmääräykset astuivat voimaan.

Tuossa uskossa itsekkin olen elänyt, mutta entäs kun täällä:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/950B33CA-6A0A-4D2B-BA4B-D44B102D6210/0/C153MuuL.pdf

sanotaan että "Toimenpiteet ilman pilaamisen estämiseksi"-dokumentti vaaditaan 1.1.1991 alkaen, EPA käy 16.6.2003 asti. Samoin "Melutaso ja pakojärjestelmä"-kohdassa sanotaan että dokumentti vaaditaan 1.1.1991 alkaen mutta EPA käy 16.6.2003 asti. Eli mitä EPA tässä tapauksessa tarkoittaa ja mistä tietää täyttääkö laite kyseiset normit?

Tarkoittipa se mitä tahansa, joutuu joka tapauksessa hankkimaan todistuksen ainakin jarrujärjestelmästä ja varmaan jotain muutakin vielä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 25 Helmikuu 2009, 12:33:42 »

EPA on yhtä kuin amerikannormit. Niiden täyttyminen on yleensä helposti todettavissa: rungossa on se tarra. Jarruhommeleistakin varmaan selvitään... Hymyilee
tallennettu

Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #12 : 27 Helmikuu 2009, 10:06:09 »

Tarra löytyy rungosta ja siinä on maininta että täyttää valmistusajankohdan mukaiset amerikannormit. Mites jarruhommista selvitään ilman Sumekon laskua Cool
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 27 Helmikuu 2009, 15:36:02 »

Maksamalla erään toisen putiikin erittäin kallis lasku...

Nojoo, jos Sumekolta saa paperit, joiden avulla jarrujen vaatimustenmukaisuus voidaan todistaa, se tulee halvemmaksi. Sillä samalla paperilla todistuu moni muukin asia sitten, näes.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto