Kyllä tuo lainaus oli ihan siitä uudesta "ajoneuvon korjaamisesta ja muutamisesta asetuksesta", joka kumosi vanhan mopo lain.
Sitähän tietysti voidaan ja pitää soveltaa myös muutetun rekisterointi katsastuksessa.
Eikö siinnä uudessa mopolaissa ole myös viittaus, jossa sallitaan lain soveltaminen rek.katsastuksessa----
Uudesta kopterilaistahan se lainaus on, kyllä. Sitä voidaan ja pitää soveltaa muutetun rekisteröintikatsastuksessa,
ellei siinä erikseen toisin mainita. Siteeraamassasi 2 momentissa säädetään poikkeuksesta, jonka yllä mainitsin. Tässä se vielä kursiivilla höystettynä...
2. Ennen ensirekisteröintiä muutetun ajoneuvon tai rakennettuna ajoneuvona rekisteröitävän ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa voidaan soveltaa tämän asetuksen tai ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleita teknisiä vaatimuksia. Päästöjä ja melutasoa koskevia vaatimuksia sovelletaan kuitenkin vain, jos voidaan osoittaa, että ajoneuvo on ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin täyttänyt päästöjen ja melutason osalta vähintään L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 ensimmäisen käyttöönoton ajankohtaa vastaavat tai uudemmat vaatimukset
Siis: päästöjen ja melun osalta uutta kopterilakia ei voida soveltaa rekisteröintikatsastuksessa. Sen sijaan rakenneasetuksen liitettä 2 sovelletaan, mikä johtaa monissa tapauksissa täysin samaan lopputulokseen. Päivänselvää? Juuei...
Asian ydin kuitenkin on ettei mitään hyväksyntää vaativaa osa-aluetta saa muutta, siten ettei vaadittava hyväksyntä täyty.
No ei. Tämäkin lukee siinä siteeraamassasi uuden kopterilain säännöksessä. Tässäpä vielä sekin, taas sopivasti kursivoituna ja korostettuna:
1. Ajoneuvoa saa korjata tai rakenteen muuttaa 2 luvun vaatimusten mukaisesti TAI siten, että ajoneuvo muuttamisen jälkeen täyttää kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1250/2002), jäljempänä L-luokan rakenneasetus, liitteen 2 vaatimukset tai ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset.
Toisin sanoen myös sellaista osaa, jolta on rekisteröintikatsastuksessa edellytetty esimerkiksi e-hyväksyntä, saa muuttaa uuden kopterilain 2 luvun säännösten mukaisesti. Kyseisessä 2 luvussa säädetään tapauskohtaisesti erikseen sellaisista osista, joita ei saa muuttaa muihin kuin e-hyväksyttyihin osiin (lähinnä valaisinlaitteet ja päästöihin vaikuttavat osat, jos käyttöönottoajankohtana on vaadittu e-hyväksyntä).
Offtopic: tämä(kin) keskustelu kertoo karua tarinaa uuden lain sekavuudesta. Motskarilainsäädäntöön vuosikausia perehtyneet ihmiset lukevat uutta lakia kukin omalla tavallaan ja päätyvät jopa täysin toisiinsa nähden vastakkaisiin ratkaisuihin. Toooosi hyvää lainsäädäntöä sellainen...