Niin, käsittääkseni tuollainen se lakiteksti on. Kuitenkin todellisuus taitaa olla hieman toista (?).
Hdcf:n palstalta löysin asiaan infoa, ja siellä mainittiin että
”Laillisesti ostettua, maahantuotua ja tullattua ajoneuvoa ei enää saa Suomessa rekisteriin ilman alkuperämaan rekisteriotetta. Kyse ei siis ole katsastuksesta eikä tullauksesta, vaan ensimmäistä kertaa Suomeen rekisteröinnistä.”
sekä
Noin 90 luvun puoleenväliin asti ei ilmeisesti vaadittu alkuperämaan rekisteriotetta rekisteröitäessä ajoneuvo Suomeen, kuten nyt. Tällöin esim. usasta tuotaessa ei rekisteriotetta tai TITLE:ä (title = omistustodistus) ei tullut pyörän mukana, vaan ainoat paperit oli monesti ostokuitti ja tullipaperit. Jos projekti on pitkittynyt ja nyt yrittää rekisteröidä pyörää, niin se ei onnistu. Olen saanut AKE:ta tähän yksiselitteisen vastauksen.
Ja ainakin paikallisen katsastuskioskin mielestä tuo liittämäni todistus ei riitä vaan pitäisi olla se alkup. rekisteriote. Aikas jännää että lakiteksti sanoo noin kuin mainitsit - mutta todellisuus on toinen...
Oiskohan tässä tapauksessa käynyt juuri noin että kun 90luvun puolessa välissä on systeemit muuttunut (tämä pyörä tuotu suomeen 96) niin onkin huomattu suomessa että enää ei saadakaan rekisteriin...