oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 16:08:58 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan  (Luettu 48529 kertaa)
Keketin
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« : 11 Toukokuu 2010, 21:28:59 »

Kävin pyörän hakemassa virosta 2009 keväällä. Kävin näyttämässä fillaria katsastuksessa, jossa se todettiin USA-malliksi. Katsastusyhteenveto:

Asiapaperit / Vika: 336 / Todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu / vastaavuus todistus.

Pakoputkisto, Äänenvaimennin / Vika: 401 / Säädösten vastainen, ei e-hyväksytty. (Oli jo tiedossa).

Paperiin lisätty vielä: *Todistus vastaavuudesta AKE:n lisäpöytäkirja MUU L vihr. ympyröiden kohtien osalta. Liite 1.

Liittessä 1. on sitten ympyröity tälläisia asioita:

-Toimenpiteet ilman pilaantumisen estämiseksi. "Dokumentti 1.1.1991 alkaen, EPA käy 16.6.2003 asti."

-Jarrujärjestelmä "Dokumentti 5.4.1999 alkaen, FMVSS käy 4.4.1999 asti"

-Sähkömagneettinen yhteensopivuus "Dokumentti 17.6.2003 alkaen"

-Melutaso ja pakojärjestelmä "Dokumentti 1.1.1991 alkaen, US-taso käy 16.6.2003 asti"

-Luvattoman käytön estävät laitteet "Dokumentti 14.6.1999 alkaen"

-Nopeus- ja matkamittari "Dokumentti: L3e, L4e, L5e, L7e 1.7.2001 alkaen. L1e, L2e, L6e 1.7.2002 alkaen. Tätä ennen tarkkuusvaatimus."

Äänenvaimentimen vaihtaminen katsastukseen ei ole ongelma, mutta nämä kaikki muut!

Kuinka edetä hommassa? Nyt vuoden tässä pyöritellyt ja pähkäillyt asioita, ja tuntuu siltä että apua en saa mistään. Josko täältä löytyisi joku, joka osaisi auttaa tämän tapauksen kanssa.

Kyseessä siis Suzuki SV1000S vm. 2003

Puhun myös tapauksesta mieluusti puhelimessa, vaihdan sähköpostia, ja jos joku haluaa vaikka naamatusten keskustella niin kahvitkin saatan tarjota hyvien vinkkien ja apujen toivossa!

TÜV:ltä ei papereita ainakaan irronnut.

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST&f=47&t=100418

Tuolla aikaisempaa keskustelua samaisesta tapauksesta, ja sieltä myös opastettu tänne ottamaan yhteyttä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 11 Toukokuu 2010, 21:41:06 »

Noh, paperia tarvitaan. Ekaksi kuitenkin kvestzön: onko pyörän rungossa FMVSS- ja EPA-tarrat jäljellä?
tallennettu

Keketin
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #2 : 11 Toukokuu 2010, 21:57:33 »

En ole löytäny muuta kuin tyyppikilven pyörän rungosta.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 11 Toukokuu 2010, 22:48:34 »

Sielä pitäis olla kaksi tarraa: toinen FMVSS (varmaankin se tyyppikilpi) ja toinen EPA. Niissä lukee jotain tyyliin "This vehicle is compatible with all FMVSS/EPA requirements..."

Kummatkin pitää löytyä, muuten oot kusessa.
tallennettu

Keketin
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #4 : 11 Toukokuu 2010, 23:09:20 »

Siinä tyyppikilvessä kyllä lukee just jotain tyyliin "This vehicle meets all the safety requirements...tms". Voin tarkistella huomenna kun käyn tallilla, ottaa vaikka kuvan tuosta kyseisestä kilvestä. Tarkistelen samalla onko siellä jossain piilossa lisää jotain kilpiä / tarroja.

Mutta sillä siis ei ole mitään merkitystä että tämä kyseinen fillari on ollut kilvissä sekä Saksassa että Virossa?

Niin eriskummallisen käsitteen olen saanut että Eu:n sisällä kun ollaan niin ei _pitäisi_ olla hirmuisesti eroja siinä miten maakohtaisesti noita ajoneuvoja kohdellaan. Tuntuu suorastaan täysin käsittämättömältä että jo valmiiksi kahdessa eri EU-maassa kilvissä ollut pyörä Suomeen rantautuessaan muuttuisi täysin tieliikennekelvottomaksi kasaksi metallia jossa on kaksi rengasta ja moottori. Hymyilee

En siis todellakaan ole perillä ilmeisesti näistä tuontihommista, tuntui vaan luontevalta pyörää ostettaessa että kun siinä on kerta Eu-kilpi ja runkonumero täsmää papereihin, ei rekisteröinnissä pitäisi olla mitään ihmeitä. Oletuksena tosin ei ollut että kyseessä olisi ns. US-Model, enkä myöskään näihin asioihin hirveästi ollut perehtynyt ennen maahantuontia.
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #5 : 12 Toukokuu 2010, 06:25:12 »

Linkkiä...   http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/1FCBC345-D84F-43F1-A706-6F4AFA2CA812/0/Lisapoytakirja_Muu_L_ko_ennen_112010.pdf

eli taulukon mukaan vaatimukset menee ja jos jenkkituonti niin käyttöönottopäivä voi tuoda ongelmia, mutta jos saksan otteella on päivämäärä tarkka niin sitä voi ehkä käyttää.

Muuten, sillä että se on ollut kilvissä saksassa ei ole merkitystä.

Taitaa olla ainoa keino saada pyörä kilpiin hankkia suzukin edustajalta tarvittava todistus. Ja laittaa pyörä vastaamaan paperia eli esim putkisto alkuperäiseksi tai sellaiseksi joka voidaan hyväksyä uusien sääntöjen mukaan.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 12 Toukokuu 2010, 09:05:28 »

Mietaistaanpa uudelleen...

Kyseessä on yksittäin maahantuotu ajoneuvo, joten siihen sovelletaan rakenneasetuksen liitteen 2 taulukkoa. Ongelmallisia vaatimuksia siinä taulukossa voivat olla päästöt ja jarrut.

Jos käyttöönottopvm on ennen 17.6.2003, eikä laitteessa ole kattia, niin päästöthän (samoin kuin meteli) mitataan konttorilla, eikös juu? Sen sijaan jarruista joutuu hankkimaan testipaperin, sellaisen saa Pentanovalta. Samalla saa käsittääkseni paprun nopeusmittarista.

Loput vaatimukset ovat helpompia. Esimerkiksi EMC:stä selviää, kun lataus- ja sytkälaitteet on koteloitu ja tulpanjohdot suojatut. Kyllä se APU II jotain tähänkin auttaa.

Jaa, ohjauslukosta pitää vissiin olla myös paperi. Mistähän sellaisen saa?
tallennettu

Keketin
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #7 : 12 Toukokuu 2010, 14:13:31 »

Käyttöönottopvm oli viron rekisteriotteessa 01.01.2003, varsinaisessa katsastuspäätöksessä suomen päässä 00.00.2003 ja tuossa Aken Muu L -liitteessä 31.12.2003, tyyppikilvessä Manufacturer Date 05/2003. Lähden kohta pyörähtämään tallilla ja räpsäsen samalla kuvan siitä tyyppikilvestä. Tutkin myös josko löytäisin jotain muita kilpiä / tarroja sieltä.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 12 Toukokuu 2010, 14:39:37 »

Jos Viron paperissa on 1.1.2003 niin sitten suomalaiset virkamiehet ovat lukeneet sitä väärin ja tässä tapauksessa myös sinun vahingoksesi. Saksan lapuissa saattaisi olla vielä joku muu päivä.

Ota nyt kuva siitä tyyppikilvestä ensin niin päästään itse asiaan.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 12 Toukokuu 2010, 19:25:58 »

Jos Viron paperissa on 1.1.2003 niin sitten suomalaiset virkamiehet ovat lukeneet sitä väärin...

Miten pyörä voi olla rekisteröity ennen kuin sitä on valmistettu?

Lainaus käyttäjältä: Keketin
tyyppikilvessä Manufacturer Date 05/2003
tallennettu
Keketin
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #10 : 12 Toukokuu 2010, 21:26:59 »

Tässäpä tuo ainoa kilpi joka löytyy. En ainakaan usko että pyörässä muuta kilpeä on, tai sitten se on todella hyvin piilotettu.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 12 Toukokuu 2010, 22:36:03 »

EPA-darra on joskus aika hyvin piilotettu. Voi olla esimerkiksi satulan alla.

Seuraava homma on selvittää tarkka käyttöönottopäivä. Jos se on myöhemmin kuin 16.6.2003, homma ei käytännössä onnistu muuten kuin Sukisukilta saatavalla vastaavuustodistuksella.
tallennettu

Keketin
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #12 : 12 Toukokuu 2010, 22:43:10 »

Jahas, no tähän osuu sopivasti pidennetty viikonloppu niin kerkeää nuita katteita vähän purkamaan ja tutkimaan jos jostain löytyisi joku toinenkin tarra.

Mutta siis, tuosta kilvestä ei mitään järkevää irti saa?

Ja mistähän ihmeestä olisi mahdollista tuota käyttöönottopäivämäärää lähteä tarkistelemaan?

Tämmoinen vin-decoder löytyi joka tuommoset tiedot antaa pyörästä:

2003 SUZUKI
SV1000SK3
VIN:
JS1VT54A032104679

World region:
Asia

Manufactured in:
Japan

Year:
2003

Make:
Suzuki

Model:
SV1000SK3

Body style:
Road / Street

Drive type:
RWD

Cylinders:
2 Cylinders

...Ja tähän en muka vastaavuustodistusta saa.
« Viimeksi muokattu: 12 Toukokuu 2010, 22:49:44 kirjoittanut Keketin » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 13 Toukokuu 2010, 10:50:20 »

Tosta FMVSS-darrasta on apua moneen pikkujuttuun, mutta ei päästöihin (eikä jarruihin, kun käyttöönotto on 2003). Jos käyttöönotto on ennen 16.6.2003, päästöistä selviää konttorin mittauksella tai sillä EPA-darralla. Muussa tapauksessa pitää olla vastaavuustodistus.
tallennettu

Keketin
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #14 : 13 Toukokuu 2010, 16:17:55 »

Omasta mielestä helpoimmalla selviäis siis jos sen paperin jostain sais. Anyone, ideoita notta mistä?

Hinnalla sinällään ole mitään väliä, jos rahalla tuosta selviää ja kilvet tuohon sillä saa niin olen valmis maksamaan paperistakin satoja euroja. Hymyilee

tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto