oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 19:34:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: MegaSquirt karttoja eri pyörille???  (Luettu 80384 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 14 Toukokuu 2010, 20:09:32 »

MMAF:n jäsenkunnasta jos mistä luulisi löytyvän useampikin MegaSquirt -asennus sekä niihin sopivia karttoja ja asetuksia. Laittakees tänne linkkejä toimiviin tunetuksiin, sekä tietty ainakin seuraavat tiedot:
  • Pyörän malli ja vuosimalli 
  • Koneen oleelliset tiedot (koko, sylintereiden lkm jne)
  • MegaSquirt boxin versio (MS1, MS2, MiniSq, muu?)
  • CPU softaversio
  • Hoitaako bensaa, sytkää vai molemmat ja jos hoitaa vain toista mainituista niin mikä hoitaa sen toisen
  • Kaasutin / läppärunko ja suuttimien koko (jos muu kuin vakio) 
  • Ahdin / turbo / vapari
  • Muuta mikä olisi hyödyllistä tietää tuon tunen kanssa
« Viimeksi muokattu: 14 Toukokuu 2010, 20:49:41 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rieska
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« Vastaus #1 : 14 Toukokuu 2010, 21:39:28 »

-Sportster C53 -99
-1200cc, BUELL S1:sen pytyt, männät, kannet ja nokat
-Microsquirt MS2
-Pelkkä ruisku, sytkänä dyna2000i
-BUELL X1:sen imusarja, läppärunko ja suuttimet (327cc)

Tuossa vielä vanhat 883:sen säädöt uusilla tilavuuksilla.
Ensiviikolla tavoitteena tehdä uudet kartat penkissä.  

-rieska

* buellster-1.msq (25.08 kilotavua - ladattu 1748 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu 2010, 11:56:48 kirjoittanut rieska » tallennettu
MMAF Webmaster
Administrator
*****
Viestejä: 666



« Vastaus #2 : 16 Toukokuu 2010, 11:29:38 »

Ruiskuttajille tiedoksi, että liitteeksi voi nyt suoraan laittaa myös *.msq tiedoston.
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu 2010, 11:31:55 kirjoittanut MMAF WebMaster » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 16 Toukokuu 2010, 12:45:24 »

- Harley-Davidson FLHS '90 (aka ADHD)
- 1340 cc Evolution Big Twin
- MegaSquirt I, 0.995.1, hoitaa pelkkää bensansyöttöä
- 2 kpl BMW 54mm läppärunkoa joissa Bemarin vakiot 303 cc/min Bosch suuttimet
- Vapari (ahdinversion kartta ei valmistunut mutta on hyvässä vaiheessa, ahdin asentunee paikalleen taas talvella 2010-11...)

Yleistä: Säätö ei toiminut kunnolla tasakaasulla, ongelmana on kierroslukutiedon otto puolalta joka johti tuon kierrostiedon 'vaeltamiseen'. Vaihdoin extra-koodilla varustettuun CPU:hun jos se olisi auttanut (ei auttanut). Tähän on korjaus tietyllä CPU versiolla mutta en sitä tuolloin tiennyt. Vapariksi tuo 2x54mm imupuoli oli hiukan turhankin avara ja vaikea saada toimimaan. Pyörään on sittemmin tehty muita modauksia, niistä tulee tänne sitten joskus myöhemmin dataa ja uusia karttoja.

Pyörästä ja sen säädöistä kuskustelua muualla: http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=5707

* 2009-06-25_20.57.10.msq (3.48 kilotavua - ladattu 1795 kertaa.)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
shmot
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #4 : 23 Heinäkuu 2010, 11:40:28 »

Pyörä honda cbr1000f alunperin -87.
-rivi 4, 1000 cc, turbo
-MS3+v3.57+suutin, sytkä ja muita I/O lisä-kötöstelyjä+ can väylä I/O-lisäkortti
-tarkoitus on tehdä sekventiaalinen ruisku ja sytkä
-1-läppärunko 65 mm, 4 x 1200 cc peak/hold suuttimet, M&W 4-kanavainen cdi-boksi, 4xMercury puola
-ahdin (+ märkäsetti ilokaasu)
-Aikaisemmin oli SDS-ruisku ja MSD:n cdi sytkä. Viimeksi kävi metanolilla. Nyt voisi kokeilla Sinolia+bensaa (e85?). Alkoholi-ilokaasut olisi nurkassa, mutta muutenkin on varmaan tarpeeksi tekemistä. Mega tuli viikko siitten ja vielä ei ole karttoja. Kaikki ohjaukset (ruisku, sytkä, ahtopaine, ilokaasu, ym.) ja tiedonkeruu tulee Megalla. Kokeillaan nyt tällaista...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 27 Heinäkuu 2010, 08:07:09 »

Tässä samantien uusi kartta jo aiemmin yllä esiteltyyn peliin, muutoksena imukurkku ja muuta pientä:
  • Harley-Davidson FLHS '90 (aka ADHD)  
  • 1340 cc Evolution Big Twin
  • MegaSquirt I Bowling & Grippo, 0.995.1, hoitaa pelkkää bensansyöttöä
  • HD:n oma vakiosytkä mutta uusi, tehokkaampi puola.
  • 1 kpl BMW 54mm läppärunko, patarautaputkesta hitsattu y-kaulla jossa suuttimien (Bemarin vakiot 303 cc/min Bosch) paikka aivan kannen huulilla. Tehtiin itse koska tekemisvaiheessa HD:n omia läppärunkoaihioita ei ollut satavilla. Ja onhan tää reilun kokoinen...
  • Vapari (ahdinversion kartta ei valmistunut mutta on hyvässä vaiheessa, ahdin asentunee paikalleen taas talvella 2010-11...)
Yleistä: Nyt toimii hyvin kaikilla kaasun asennoilla ja kierrosalueilla. Seuraavaksi koitan miten EGO-ohjaus auttaisi tai onko sillä merkitystä. Sytkä pitänee siirtää jossain vaiheessa MS:lle, vaatinee samantien uuden kartankin.

* 2010-07-22_20.11.49.msq (3.61 kilotavua - ladattu 1763 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu 2010, 15:07:27 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #6 : 30 Heinäkuu 2010, 19:26:28 »

Kaksi vuotta sitten ulkomaasta purkaamosta pelastettu halpisaihio.
Moto Guzzi California 850 T3 -82. Viimeinen pyöreäsylinterinen Cali. Rekisteröity Suomen tieliikenteeseen v. 2009.
Megasquirt 1, jossa piirikortti tyyppiä V2.2, ohjelma S.19, Kaveri teki kokoonpanon ja antoi perusopetuksen laitteen toiminnasta.
Sytytys Ignitech TCIP4 joka antaa kierroslukutiedon ruiskulle. Ostettu komponentteina, modifioitiu, asennettu ja ohjelmoitu itse mukana seuranneella samannimisellä ohjausjärjestelmällä.
Suuttimet purkaamolta Bosch 192 cc, Läppärunko sorvattu itse. Ilmansuodatin rompetorilta. Komposiittinen omavalmiste imukanavisto johon integroitu Guzzin alkupeärinen huohotusjärjestelmä.
Bensapumppu Biltemasta, paineensäädin, suodatin ja TPS Motonetista. Muut osat ja tarvikkeet HongKongista, Bebekistä, IKH:sta ja TopOsista. Halvimman osan periaatetta noudattaen.
Ohjelmointia suoritettu järkälemäisellä vanhalla Compaq-sylimikrolla Megatune 2.2 ja Megatune 2.25-ohjelmilla sekä nykyisin TunerStudiolla (TS MS Lite! v0.999.3) joka on Linux-mniläppärissä jossa flash-muisti. Läppäri asennettu puolikiinteästi pyörään ja saa sähkönsä pyörän akusta.

Ohessa VE-taulukon numeraaliversio ja perustietoja moottorista Constants-sivulta. Valitan kuvien mahdollisesti heikkoa laatua. Tällä asetuksella on nyt ajettu useita satoja kilometrejä ja on alkanut pienellä hienosäätämisellä pelaamaan varsin kohtuullisesti.

Saa kommentoida.

mm


* ruutukuva1.png (36.14 kilotavua, 1024x600 - tarkasteltu 5539 kertaa.)

* ruutukuva2.png (80.8 kilotavua, 1024x600 - tarkasteltu 6135 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 30 Heinäkuu 2010, 19:41:39 kirjoittanut motomatti » tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #7 : 22 Elokuu 2010, 19:38:51 »

Saa kommentoida.

Ruutukaappausten perusteella näyttäisi käytössä olevan MS1:n "perusohjelmaversio". Suosittelisin päivittämistä johonkin uudempaan ns. extra-versioon, esim. 029y4 tai hr11d. (http://www.msextra.com/doc/index.html) Etuina tulisi ainakin 12x12 polttoainekartta, paremmin pyöräkäyttöön sopivat kiihdytysrikastusominaisuudet ja lukuisia muita parannuksia.

Sitten sytkän ohjauksenkin voisi tietty laittaa Megasquirtin hoidettavaksi. Yksinkertaistaisi kokoonpanoa hiukan ja tekisi ehkä säätämisestä vähän yksinkertaisempaa kun kaikki asetukset hoituisi samasta paikasta. Mutta tämä on enemmänkin makuasia. Jos nykyinen sytkä toimii hyvin, niin ei kannata alkaa muuttelemaan ellei erityisesti kiinnosta.

Muuten vaikuttaa oikein asialliselta projektilta.
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #8 : 22 Elokuu 2010, 19:54:51 »

Sitten karttoja.

Ensimmäinen ruiskuprojekti.

-Suzuki GSX1100E '83
-kone 1074cc rivinelonen, kokolailla vakiokunnossa
-MS1, itse suunniteltu piirilevy, vastaa suunnilleen v2.2 piirilevyä mutta kompaktimpi. Ohjelmaversio näille asetuksille taitaa olla joku varhainen extra-koodi, 024-jotain.
-Sytkä vakio, kierroslukutieto otettu sytkäpuolalta
-Läppärungot ja suuttimet Kawasaki GPZ1100, 34mm kurkkujen halkaisija suuttimet 200ml/min.

* GSX3.msq (1.67 kilotavua - ladattu 1881 kertaa.)
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #9 : 22 Elokuu 2010, 20:05:04 »

Saman koneen myöhempi evoluutiovaihe. Muutokset edellisestä:

-Piirilevystä uusi versio, mukana mm. sytkäpuolien ohjaukset, nakutusanturi, pakokaasujen lämpö yms. Ohjelmaversio hr10f.
-Sytytyksen ohjaus myös Megasquirtilla, joku Dynan nelilähtöinen puola (DC9-2?)
-Garrett GT1749V muuttuvageometrinen VNT-turbo. VNT-mekanismia liikutellaan lennokkiservolla Megasquirtin ohjaamana. Ahtopaineet noin 0,8 baria.
-Suuttimet 300ml/min.

* hr10f_servo7.msq (35.21 kilotavua - ladattu 1741 kertaa.)
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #10 : 22 Elokuu 2010, 20:14:29 »

Ja saman pyörän tämänhetkinen tilanne. Muutokset:

-Prosessori päivitetty MS2-versioon, sama piirilevy. Ohjelmaversio extra 2.1.0.
-Koneen koko 1230cc
-Turbo normaali hukkaportillinen, ahtopaineen ohjaus Megasquirtilla.
-Aquamist 2D vesiruisku, veden ruiskutusmäärä muuttuu bensasuuttimien aukioloajan mukaan, vesiruiskun käynnistys Megasquirtin ohjaamana
-Läppärungot GSX-R600 (38mm).
-Suuttimet 250ml/min + 550ml/min, isommat suuttimet lähtevät toimintaan kun ahtopainetta on tarpeeksi

Ja lisänä yhteys Megasquirtilta läppärille langattomasti bluetooth-sarjaporttimuuntimen avulla Virnistää Helpottaa muuten elämää yllättävän paljon kun ei tarvitse sählätä piuhojen kanssa.

edit: Ai niin, se asetustiedosto.

* GSX_MS2_09_bc.msq (53.96 kilotavua - ladattu 1791 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu 2010, 21:11:13 kirjoittanut Arttu » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #11 : 22 Elokuu 2010, 20:48:33 »

lisänä yhteys Megasquirtilta läppärille langattomasti bluetooth-sarjaporttimuuntimen avulla Virnistää Helpottaa muuten elämää yllättävän paljon kun ei tarvitse sählätä piuhojen kanssa.
Milläs olet tämän toteuttanut? Kiinnostaisi kovasti...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #12 : 23 Elokuu 2010, 08:10:43 »

Tuollaisella pulikalla:
http://cgi.ebay.co.uk/Bluetooth-RS232-Serial-Adapter-Dongle-UK-SUPPLIER-/330462894744?pt=UK_Computing_Networking_SM

Vastaavia saa myös kotimaasta hyvin varustetuista ATK/teollisuuselektroniikkapuljuista, mutta hintaa on yleensä vähintäänkin tuplat. Eli tuo kiinni purkkiin ja läppärin päähän tarvitaan vaan normaali BT-yhteys, joko sisäänrakennettu tai sitten jollain USB-palikalla. Megasquirtin päähän taitaa tarvita jonkun adapterikaapelin tms, että liittimien sukupuolet ja pinnijärjestyksen saa käymään yhteen.

Mulla on toiminut tähän asti kokolailla moitteetta, mutta tyypillisesti nämä BT-viritykset saattaa olla vähän tuuripeliä. Kokonaisuuden toimivuus kun riippuu yhteyden päiden yhteensopivuudesta, käyttöjärjestelmästä, ajureista jne.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #13 : 24 Elokuu 2010, 12:23:22 »

Californiasäätöä on tarkoitus kehitellä.
Homma hieman jäissä siltä osin koska pitää päivittää pyörän omaa sähköjärjestelmää ja samalla tehdä tilaa ahdinasennukselle, alustavasti.

Seuraava tietotekninen päivitys lienee Ubuntun asentaminen läppäriin sekä sen perään ohjelman päivittäminen Extra-koodiiin. On ollut yhteensopivuusongelmia.

Kieltämättä olen jo ehtinyt kaipaamaan hiukan tarkempaa kartan säätömahdollisuutta.
Nykyinen jättää "kuolleita" kohtia. Ei pahoja mutta polttoainetalouden ja pikkumaisen sieluni kannalta häiritsevä tekijä.

Eniten on kuitenkin häirinnyt tuo sähön puutos. Aiheuttanut lukuisia noloja tilanteita, hikoilua työnnettäessä neljännestonnin malmikasaa, sekä yhden katkenneen kyytiläisen pikkusormen luun, ja yhden akkulaturin menetyksen muiden viivästysten lisäksi.

mm
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #14 : 24 Elokuu 2010, 21:17:19 »

Jep, sähkön riittävyys on monesti ongelma näiden vanhempien koneiden kanssa. Yleensä tässä on bensapumpun valinta avainasemassa, se kun vastaa valtaosasta ruiskusysteemin sähkönkulutuksesta ja pumppujen välillä on aika isoja eroja.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto