oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 07:01:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ministeriö: Nopeusrajoitukset alas saasteiden vähentämiseksi  (Luettu 34664 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 28 Syyskuu 2010, 08:48:47 »

Ministeriö: Nopeusrajoitukset alas saasteiden vähentämiseksi

Liikenneministeriö suunnittelee nopeusrajoitusten alentamista ilmansaasteiden vähentämiseksi. Liikenneohjelmaan tulevaa nopeuksien alentamista puoltaa myös se, että alemmat nopeudet vähentävät liikenneonnettomuuksia.

VTT laski Helsingin Sanomien pyynnöstä, miten nopeuksien alentaminen vaikuttaa auton aiheuttamiin saastepäästöihin. Jos moottoriteiden 120 kilometrin nopeusrajoitus pudotettaisiin 80 kilometriin tunnissa, polttoainetta kuluisi näillä tieosuuksilla 30 miljoonaa litraa nykyistä vähemmän. Jos lisäksi satasen teillä nopeus pudotettaisiin 80 kilometriin tunnissa, polttoaineen säästö olisi yhtä suuri.

VTT: n erikoistutkija Juhani Laurikko arvelee, että alemmat nopeudet vaikuttaisivat myös niin, että osa autoilijoista kyllästyisi ajamaan alennettuja nopeuksia, ja he siirtyisivät junamatkustajiksi. Tämä lisäisi nopeuksien alentamisesta koituvaa ilmastohyötyä.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvainen toteaa, että jokainen autoilija voi myös omatoimisesti vähentää ilmansaasteita ainakin niin, että lopettaa ylinopeuden ajamisen ja alkaa noudattaa nykyisiä nopeusrajoituksia. Mitä kovempaa ajaa, sitä enemmän polttoainetta kuluu, ja sitä enemmän saasteita pääsee ilmaan, Tarvainen muistuttaa.

<huoh>. Tästä kuitenkin kiinnostuineena lähdin kaivelemaan LVM:n sivuja. En löytänyt suoraa viittausta tähän aiheeseen (sivuavaa paljonkin) mutta taustaraportti vuosien 2011-2014 liikenneturvallisuussuunnitelmaa varten löytyi. Sieltä selviää, kun haluaa lukea asiaa oikein, että jos liikenteestä saataisiin pois hirvikolarit, rattijuopot, jo pakollisten turvalaitteiden käyttämättömyys, itsemurhaajat sekä mahdollisesti vielä reaktio- ja huomiokykynsä hukanneet vanhukset niin turvallisuustavoitteiseen eli "vuonna 2025 liikennekuolemien vuosittainen määrä olisi enintään 100" voitaisiin päästä jo varsin mainiosti.

Tästä turvallisuussuunnitelmaa taustoittavasta raportista löytyy myös potentiaalinen mörkö "Moottoripyörät: Moottoripyörillä aiheutetut henkilövahingot tieliikenteessä ovat lisääntyneet 45 % viimeisen kymmenen vuoden aikana" joka taas saattaa johtaa vaikka mihin ehdotuksiin. Pyöräkantahan on noussut samaan aikaan rajusti ja se tietty vaikuttaa tilastoon hyvinkin paljon. Tässä valossa on kuitenkin mahdollista vetää virkatöinä esimerkiksi myös sellainen johtopäätös, että ainoa järkevä tapa vähentää motoristikuolemia on vähentää motoristeja. Tätä tunnelmaa saa aina silloin tällöin haistella kun lueskelee näitä virkapapruja.

Siellä on myös älyliikennettä ylistävä osuus. Nämä älyvalvonta- ja seuranta-automatiikat ja -adaptoinnit saavat multa aina tukan pystyyn. Olipa rattoisaa ammulukemista, suosittelen: http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/view/1189778
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 28 Syyskuu 2010, 09:57:54 »

Mä kun olen aina pitäny tota Laurikkoa tolkun miehenä. No, aina ei voi voittaa.

Täytyy budjetoida harrastuksen sakkomomentille lisää rahaa.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 28 Syyskuu 2010, 11:58:11 »

Vehviläinen kiistää suunnitelmat nopeusrajoitusten alentamisesta

Liikenneministeri Anu Vehviläisen  mukaan liikenne- ja viestintäministeriössä ei ole valmisteilla toimenpiteitä yleisten nopeusrajoitusten alentamiseksi.

”Sellaista valmistelua ei ole, ja jos minusta riippuu, ei tulekaan”, Vehviläinen sanoi tiistaina.

”Kukaan ei ole minulle sellaista esittänyt vakavasti esimerkiksi ministeriön sisäisissä palavereissa”, ministeri totesi.

Vehviläisen mukaan liikennepolitiikan tavoitteena on oltava jatkossakin nykyisten nopeusrajoitusten tason säilyttäminen.

"Liikennepolitiikan pitää turvata myös tulevaisuudessa tiestön kunto riittävän hyvänä ja turvallisena, jotta nykyisistä nopeusrajoituksista voidaan pitää kiinni", Vehviläinen muotoili tiedotteessa.

Liikenneministeriötä on arvostellut tiestön kunnon rapautumisesta muun muassa Autoliitto.

Tiistaina liitto esitti epäilyn, jonka mukaan aikeilla laskea nopeusrajoituksia haluttaisiin verhota ministeriön epäonnistumista tienkorjaushankkeissa.

Helsingin Sanomat kertoi tiistaina, että liikenneministeriössä on suunniteltu nopeusrajoitusten alentamista liikennepäästöjen vähentämiseksi.

Ministeriön virkamies sanoi HS:lle, että ministeriö valmistautuu nopeusrajoitusten alentamiseen parin vuoden kuluessa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 28 Syyskuu 2010, 13:01:59 »

Alkuperäiseen otsikkoon viitaten: Mä kun kuvittelin, että päästöjä voitaisiin nopeusrajoituksia paremmin ohjata eri energialähteiden suosimisella ja sorsimisella. Tällaista, aidosti vihreää politiikkaahan saamme kuitenkin vielä odotella.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
maick
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #4 : 28 Syyskuu 2010, 14:25:59 »

Lainaus
Liikenneministeriö suunnittelee nopeusrajoitusten alentamista ilmansaasteiden vähentämiseksi. Liikenneohjelmaan tulevaa nopeuksien alentamista puoltaa myös se, että alemmat nopeudet vähentävät liikenneonnettomuuksia.
Lainaus
Liikenneministeri Anu Vehviläisen  mukaan liikenne- ja viestintäministeriössä ei ole valmisteilla toimenpiteitä yleisten nopeusrajoitusten alentamiseksi.

Tämähän antaa varsin selkeän kuvan ministeriön toimintatavoista...
tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #5 : 28 Syyskuu 2010, 18:25:48 »

Mä kun olen aina pitäny tota Laurikkoa tolkun miehenä. No, aina ei voi voittaa.

Saattaapi olla myös niin, että toimittaja on tulkinnut Mr. Laurikon sanomisia tarkoitukseensa sopivasti tai kysymykset ovat olleet sopivasti asetettuja...  Huh
tallennettu
hakki
Jr. Member
**
Viestejä: 27



WWW
« Vastaus #6 : 28 Syyskuu 2010, 21:07:36 »

Tästä turvallisuussuunnitelmaa taustoittavasta raportista löytyy myös potentiaalinen mörkö "Moottoripyörät: Moottoripyörillä aiheutetut henkilövahingot tieliikenteessä ovat lisääntyneet 45 % viimeisen kymmenen vuoden aikana" joka taas saattaa johtaa vaikka mihin ehdotuksiin. Pyöräkantahan on noussut samaan aikaan rajusti ja se tietty vaikuttaa tilastoon hyvinkin paljon.
Kerta viisaat politikkomme on näin fiksuja, voisimmekko alkaa kampanioimaan moottoripyöräilyn turvallisuudella? Varsin talviakaan moottoripyörät aiheuttaa suhteessa huomattavasti vähemmän onnettomuuksia, kuin esimerkiksi autot  Hymyilee leve&#228;sti
tallennettu

-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa, eihän se olis enää kivaa.
Vallu
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #7 : 29 Syyskuu 2010, 18:00:11 »

Kannattaa muistaa, että liikenneministeri vaihtuu tämän tästä (ja taas keväällä) mutta virkamiehet istuvat jakkaroillaan vuodesta toiseen. Ja jos tämä ministeri ei alenna nopeuksia, niin kyllä seuraava sen tekee - miettii virkamies!
Ja miten tässä nyt sitten voi siirtyä junaan kun lähimmät kiskot on vissiin 60 km päässä?
AL osaltaan kiinnitti huomiota siihen seikkaan, että kun teiden kunto annetaan rapautua, niin se johtaa vääjäämättä nopeusrajoitusten alentamiseen.
Itse en ole ratifioinut näitä nykyisiääkään rajoituksia, enkä meinaa ratifioidakaan! Eiku karkuun!

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 29 Syyskuu 2010, 19:53:13 »

Itse en ole ratifioinut näitä nykyisiääkään rajoituksia, enkä meinaa ratifioidakaan! Eiku karkuun!

Hehheh... Hymyilee leve&#228;sti

Rajoituksia on muuten alennettu jo vuosikausia. Kaikki "vanhat tiet" Helsingistä pohjoiseen 100 -> 80, ja monet vanhat hyvät mutkapätkät 80 -> 60, jopa 50. Tästä on seurauksena, että paukkuraudallakin pitää mennä koko ajan ylinopeutta, jotta ajamisessa on fiilistä. Toisin sanoen en ole itsekään "ratifioinut" nykyisiä rajoituksia. N&#228;ytt&#228;&#228; kielt&#228;
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 30 Syyskuu 2010, 08:12:55 »

Vehviläinen kiistää suunnitelmat nopeusrajoitusten alentamisesta...

...Helsingin Sanomat kertoi tiistaina, että liikenneministeriössä on suunniteltu nopeusrajoitusten alentamista liikennepäästöjen vähentämiseksi...

Tähän olisikin mielenkiintoista kuulla tutkimustuloksiin pohjautuvat perustelut, rohkenisin väittää että päästöt ei suinkaan vähene jos ajoneuvot joutuvat viettämään maantiellä pidemmän aikaa kuin aikaisemmin J&#228;rkyttynyt...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 30 Syyskuu 2010, 08:56:44 »

Hmm, hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa suoraan verrannollisia kulutukseen. Jos kiesi kuluttaa 10 l/100 km nopeudella 120 km/h ja 8 l/100 km nopeudella 100 km/h, niin päästöt vähenevät, eikös juu?
tallennettu

Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #11 : 30 Syyskuu 2010, 12:50:09 »

Ilmanvastushan nousee nopeuden neliöön, mikä vaikuttaa kulutukseen. Kokonaan toinen asia on se, että liikenteen päästöt ovat 10% Suomen kokonaispäästöistä, joten 2 promillen vähennyksellä niihin ei ihan hirveitä saavuteta, varsinkin, kun Suomen päästöt ovat ties mitä millipromilleja maailman päästöistä.
tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #12 : 30 Syyskuu 2010, 19:15:02 »

Hmm, hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa suoraan verrannollisia kulutukseen. Jos kiesi kuluttaa 10 l/100 km nopeudella 120 km/h ja 8 l/100 km nopeudella 100 km/h, niin päästöt vähenevät, eikös juu?

Juurikin näin.

tallennettu
hakki
Jr. Member
**
Viestejä: 27



WWW
« Vastaus #13 : 01 Lokakuu 2010, 07:29:04 »

Hmm, hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa suoraan verrannollisia kulutukseen. Jos kiesi kuluttaa 10 l/100 km nopeudella 120 km/h ja 8 l/100 km nopeudella 100 km/h, niin päästöt vähenevät, eikös juu?

Niin, kuis toi lasketaan?
Jos 120 km/h kulutus on 10 l/100 km, eli tunnissa ajaisi 120 km ja kilometrille kuluisi polttoainetta 0,0833 l.
100 km/h kulutus on 8 l/100 km, eli tunnin aikana matkaa taittuu 100 km, kilometriä kohden kuluisi pentsiiniä 0,08 l.

Toki liikkumisen tarvitsemaan enrgiankulutukseen tulisi fysiikanlakien mukaan ottaa paljon muutakin huomioon. Mut näin laskettuna ei näyttäisi niin pahalta  Virnist&#228;&#228;
tallennettu

-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa, eihän se olis enää kivaa.
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #14 : 01 Lokakuu 2010, 13:54:07 »

Nopeudet niin alas ettei keretä tehdä mitään eikä keretä töihinkään. Saa käyttää vain ykköstä ja pakkia arkisin. Vihreiden eri puolueiden ministerien pakkosiirrot pohjoisen perukoille pitkän polun päähän aloitettava välittömästi.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto