oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 23:04:59 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: L-luokkien tyyppihyväksynnän uudistaminen – Asetusehdotukset komissiosta  (Luettu 94550 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 17 Lokakuu 2010, 12:24:48 »

Vastaanotimme yllä mainitunlaisen otsakkeen sisältävän viestin Liikenne- ja viestintäministeriöstä 5.10. Viestin mukana tuli neljä tausta-asiakirjaa EU:n komission julkaisemalle ehdotukselle L-luokan ajoneuvoja koskevien säädösten kokonaisuudistuksesta. Jokainen voi mielessään kuvitella, millaisia teollisuuden ja viranomaisten hengentuotteita tuollainen paketti voi pahimmillaan pitää sisällään – ja olla kuvitelmissaan oikeassa. Alla on muutamia ensi vaiheen huomioita. Lausunto aiheesta tulee antaa 19.10 mennessä LVM:lle.

Kyse on moottoripyörien tyyppihyväksyntädirektiivin uudistamisesta. Ehdotuksen mukaan direktiivi muuttuisi asetukseksi, joka on sellaisenaan voimassa olevaa lainsäädäntöä kaikissa EU-maissa. Toisin sanoen Suomen eduskunta tai liikenne- ja viestintäministeriö eivät voi puuttua asetuksen sisältöön mitenkään sitten, kun se on hyväksytty. Lisäksi teknisten vaatimusten sisällöstä päättäminen on ehdotuksen mukaan tarkoitus siirtää pelkästään komission toimivaltaan, mikä merkitsee, että käytännössä asia on jatkossa vailla todellista demokraattista kontrollia.

Tyyppihyväksyttyjen pyörien rakentelun kannalta ehdotuksesta ei seuraa yhtään mitään hyvää. Eri vaatimusten kautta ”roplauskielto” käytännössä ulottuisi melkein koko pyörään. Esimerkiksi moottorin ja voimansiirron osalta ”roplauskiellosta” säädetään jo suoraan tässä puiteasetuksessa, tehoa tai huippunopeutta ei saisi kasvattaa edes hyväksytyillä palikoilla. Akselivälin ja rengaskokojen muutoskielto puolestaan tulisi mutkan kautta siksi, että ABS:t tulevat pakollisiksi. Bensatankkia taasen ei voisi jatkossa muuttaa ilman erityistä haihtumispäästötestiä. Tässä siis vain joitakin esimerkkejä.

Omavalmisteet, eli yksittäishyväksyntäsääntelyn, asetus jättäisi edelleen kansalliseen harkintaan samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten autojen puitedirektiivissä. Teoriassa olisi siis mahdollista säätää omavalmisteille kevyemmät päästövaatimukset, kuten APU II-raportissa ehdotettiin. Tämä on kuitenkin vain teoriaa, todellisuudessa asia ei etene yhtään mihinkään, ellei komento siihen tule joltakin meikäläistä liikenneministeriötä korkeammalta taholta.

Miten tästä pääsee rakentelijoiden kannalta enää huonompaan suuntaan? No siten, että seuraavaksi aletaan ulottaa näitä vaatimuksia taannehtivasti myös vanhempaan kalustoon ja määrätään kaikille pyörille määräaikaiskatsastus. Hienovaraisia viitteitä siihen suuntaan ehdotuksessa jo on.

Hyvät neuvot ovat nyt kalliita. Jos ehdotus toteutuu, se merkitsee rakenteluharrastuksen auringonlaskun alkamista. Ei harrastus tietenkään heti mihinkään lopu, mutta parinkymmenen vuoden kuluttua, kun käytössä olevasta kalustosta valtaosa on roplauskiellon piirissä, tilanne on toinen. Markkinoiden kaventuessa esimerkiksi harrastuksen ympärillä pyörivä pienyritystoiminta ajautuu kovin ahtaalle. Erilaisten aftermarket-osien saatavuus heikkenee merkittävästi. Koko harrastuksen idea persoonallisen näköisistä moottoripyöristä ja niiden itse käsin tekemisestä kärsii, ellei käsityön tuloksia voi enää käyttää tarkoitukseensa – ajamiseen.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 17 Lokakuu 2010, 17:48:45 »

Komissio on julkaissut ehdotuksensa L-luokkien säädösten kokonaisuudistuksesta. Ohessa ehdotukset ja asiaan liittyvät komission tausta-asiakirjat, sekä komission tiedote asiasta:
 
.
 
Asiakirjat ovat julkisia ja saatavissa myös komission verkkosivuilta: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/proposals/index_en.htm
 
Komission ehdotusta käsitellään ensimmäisen kerran komissiossa 21.10. Ehdotuksen toimeenpano edellyttää Suomessa laintasoisia muutoksia, minkä johdosta asiasta laaditaan myös ns. U-kirje eduskunnalle. U-kirjeen valmistelua ja ehdotuksen käsittelyn käynnistämistä varten, pyydetään mahdolliset huomiot komission ehdotuksesta toimittamaan 19.10. mennessä. Tarkoitus on myös perustaa asian neuvostokäsittelyä varten taustaryhmä.

Motoristien edustajaksi ilmoitetaan SMOTO. MMAF on SMOTOn jäsenyhdistys.
« Viimeksi muokattu: 23 Marraskuu 2010, 10:09:32 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #2 : 18 Lokakuu 2010, 09:43:28 »

Voihan kiesus. jopa on pommi, eläköön EU ja fakin viherkukkatädit ja rusettikaulat.

tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 18 Lokakuu 2010, 13:14:55 »

Me ollaan vissiin oltu melko kivulias piikki kotoperäisten wirkasatraappiemme lihassa. Tuolla nimittäin näkyy myös Suomen LVM:n kädenjälki muutamassa kohdassa - ja ne kohdat eivät ole erityisen "harrastajaystävällisiä". Nyt sitten Brysselin kautta potkaistaan meitä munille.

Jos tuo asetus menee tuollaisenaan läpi, voi MMAF ryhtyä pikkuhiljaa sammuttelemaan valoja. Se tietysti on wirkasatraappien tarkoituksenakin. Onhan se nyt pöyristyttävää, että harrastaja itse muka tietää paremmin, millaista lainsäädäntöä hän tarvitsee.

Ei oikein tule muuta mieleen kuin että toivottavasti tämän takana olevat henkilöt nukkuvat vastedes yönsä hyvin.
tallennettu

Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #4 : 18 Lokakuu 2010, 14:26:38 »

Tuskin ne taannehtivasti saavat pykäliä voimaan? Sehän olisi jo oikeusmurha pahimman kautta. Uskomatonta silti kaikkinensa.
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 18 Lokakuu 2010, 16:49:56 »

Tuskin ne taannehtivasti saavat pykäliä voimaan?

Sitä ei tiedä mitä tullaan takautuvasti saattamaan voimaan. Varsinkin viherargumenteilla voidaan ajaa kaikenlaista yllättävää. Ja joskus ne rajoitukset tulee epäsuorasti, esim fossiilisilla polttoaineilla käyvien ajoneuvojen käyttörajoituksina (aika, paikka) tai vaikka kohtuuttomina päästövaatimuksina muutoskatsastuksessa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #6 : 18 Lokakuu 2010, 21:11:42 »

2 sivua sain luettua, kunnes ymmärsin että meidän maan matosten parasta siellä ajatellaan.  Vihainen
tallennettu
smuige
Jr. Member
**
Viestejä: 25


WWW
« Vastaus #7 : 19 Lokakuu 2010, 01:57:18 »

Vastaanotimme yllä mainitunlaisen otsakkeen sisältävän viestin Liikenne- ja viestintäministeriöstä 5.10.

Alla on muutamia ensi vaiheen huomioita. Lausunto aiheesta tulee antaa 19.10 mennessä LVM:lle.

Kyse on moottoripyörien tyyppihyväksyntädirektiivin uudistamisesta.

Tyyppihyväksyttyjen pyörien rakentelun kannalta ehdotuksesta ei seuraa yhtään mitään hyvää.

Omavalmisteet, eli yksittäishyväksyntäsääntelyn, asetus jättäisi edelleen kansalliseen harkintaan samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten autojen puitedirektiivissä.

Miten tästä pääsee rakentelijoiden kannalta enää huonompaan suuntaan? No siten, että seuraavaksi aletaan ulottaa näitä vaatimuksia taannehtivasti myös vanhempaan kalustoon ja määrätään kaikille pyörille määräaikaiskatsastus. Hienovaraisia viitteitä siihen suuntaan ehdotuksessa jo on.


Ekaksi tuli mieleen, että onko siis MMAF saanut lausuntopyynnön.
Mutta sehän selvisikin seuraavassa vastauksessa, että lausuntopyyntö on esitetty smotolle, ei MMAFlle.

Ei kyllä ole paljoa annettu aikaa lausunnon antamiselle...

Koskee siis tyyppihyväksyttyjä, vanhat ja omavalmisteet voisi siis pääsääntöisesti rakenella edelleen "miten haluaa"?

Hienovaraiset viitteet ei kuitenkaan tarkoita että joku tulee voimaan.
Tosin itse pidän tätä katsastuksen ulottamista kaikkiin tieliinnelain alaisiin kulkuneuvoihin vain ajan kysymyksenä.
Se onkin sitten eri asia, minkälainen tästä katsastuksesta muodostetaan. Mikä on katsastusväli? Esim 5 vuotta. Turhaahan tuo on niinkuin autojenkin katsastus, vai mitä  Iskee silmää
Lisäksi aikaisemmin tämä katsastusasia on ollut tapetilla lähinnä katsastuspuolen henkilöiden ajamana...  Vihainen
tallennettu

Keep on Rockin'
Walkka MC vuodesta 1986
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #8 : 19 Lokakuu 2010, 07:34:46 »

Kyllä tämä liikenne- ja viestintäministeriön paketti tuli suoraan MMAF:lle samoin kuin Smotolle. Ja muutamalle muullekin.

Ei tuo katsastus tässä taida olla isoin juttu, eikä pyörien katsastusta mielestäni oikein voi verrata autojen katsastukseen. Toinen juttu on se, että ei noita vanhoja pelejä loputtomiin riitä rakennettavaksi.
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #9 : 19 Lokakuu 2010, 09:03:50 »

Joop katsastus tulee siten yhdenmukaisestiEU:n mukaan joka vuosi. Jos rekisteriotteessa esim. lukee Metzler 21 80/90 edessä ja pistät Avonin se ei käy jos sitä ei ole tyyppihyväksytty ao. ajoneuvoon erikseen.
Tässä lakiasiassa uuden pyörän roplaus johtaa "omavalmisteeksi" joten pakokaasutestaamaan......

Omavalmisteissa on se ongelma että laki sallii nyt apu2:n mukaan rakentaa mutta mutta ei käy kun ei ole pakokaasutestaustulosta. Suomessa ei ole toimivia ao. testauslaitteita. Lähimmät Ruotsissa ja hinta kova.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 19 Lokakuu 2010, 10:04:17 »

Koskee siis tyyppihyväksyttyjä, vanhat ja omavalmisteet voisi siis pääsääntöisesti rakenella edelleen "miten haluaa"?

No ei nyt ihan miten haluaa, mutta periaatteessa näin. Ennen 1984 käyttöönotettuja saapi rakennella hyvin kevyillä vaatimuksilla, varmaan ministeriön tarkoituksenakin oli kannustaa haalimaan Suomi täyteen wanhaa rautaa... Hymyilee leveästi

Hienovaraiset viitteet ei kuitenkaan tarkoita että joku tulee voimaan.
Tosin itse pidän tätä katsastuksen ulottamista kaikkiin tieliinnelain alaisiin kulkuneuvoihin vain ajan kysymyksenä.
Se onkin sitten eri asia, minkälainen tästä katsastuksesta muodostetaan. Mikä on katsastusväli? Esim 5 vuotta. Turhaahan tuo on niinkuin autojenkin katsastus, vai mitä  Iskee silmää
Lisäksi aikaisemmin tämä katsastusasia on ollut tapetilla lähinnä katsastuspuolen henkilöiden ajamana...  Vihainen

Tällä alalla "hienovaraisilla viitteillä" on taipumus muuttua voimassa olevaksi laiksi... Pyörittää silmiään

Autojen katsastukseen en ota kantaa muuten kuin että auto on teknisesti aika eri vehjes kuin prätkä. Auton vikoja et välttämättä heti ajossa huomaa, eikä niitä kaikkia edes näe kömpimättä auton alle. Prätkässä asia on hieman toisin.

Vaikuttaa siltä, että vuosikatsastusasiassa mr Smuige on jo luovuttanut?
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #11 : 20 Lokakuu 2010, 11:53:12 »

Myös naapurissa ollaan hereillä: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8478
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #12 : 20 Lokakuu 2010, 14:17:34 »

Laskeekohan ne saksan autopaanojen nopeudet 120km/h kesäisin ja talvella 100km/h ja kyläraitit 100km/h-80km/h..... Onkohan meittillä taas herran pelko etuskunnassa ja ministeriössä että painavat JAA nappulaa taas kerran...... Suomen on painostettava EY:ssä että Saksan nopeudet on laskettava suomen tasolle!!!
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #13 : 21 Lokakuu 2010, 13:58:54 »

Ja kaikesta punavihreästä vouhotuksesta ei ole paskankaan hyötyä, kun ryssä tunkee paskaa taivaalle niin paljon kuin sielu sietää. Ja Aasiassa tehdään hybrideitä lapsityövoimalla jotta taivas pöllyää with no limits
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #14 : 22 Lokakuu 2010, 08:40:09 »

Valitettavasti ne isot pyörät jotka tän teatterin taustalla oikeasti pyörivät, eivät liity varsinaiseen maailman pelastamiseen millään tavalla. Kunpa edes liittyisivät, maailman pelastaminen on hyvä asia sinänsä.

Elikkä suurteollisuus on oppinut muokkaamaan ja lypsämään lainsäädännön kehitystä niin, että saa pelastettua omat tienestinsä. Paskaakaan ne ei oikeasti välitä ympäristöstä eikä liikenneturvallisuudesta. Jos ympäristö puhdistuisi suit sait ja liikenneturvallisuus paranisi salamana poks, ei olisi enää millä tehdä rahaa.

Suurteollisuus kaveeraa kukkahattutätien kanssa, tarjoaa näennäisiä kukkahattuparannuksia ajoneuvokannan mallistoihin ja varailee teollisia yksinoikeuksia yksi jutska kerrallaan, takataskussa X-kymmentä jippoa pitkälle tulevaisuuteen, ja näin saavuttaa sanelijan ja markkinoiden määrittäjän aseman lainsäätäjien taustalla, ja tavoitteiden mukaisesti takaa oman käkkynsä tasaisen virran.

Totuus luuraa aina julkisivun takana. Kukkahattutädit ovat vain tahattomia näyttelijöitä.

Onhan se siis selvää, että kova globaali kapitalismi pesee muhkeine resursseineen mennen tullen punavihreät idealistiryysyläiset.
« Viimeksi muokattu: 22 Lokakuu 2010, 11:10:03 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto