Vastausripuli:
1. Keulan vaihto pitää muutoskatsastaa.
2. Keulan vaihtamisesta menee prossat. Jos keula oli jo aikaisemmin vaihdettu, siitä on jo lain mukaan pitänyt viedä prossat, joten vaihtamalla keulan uudelleen, et menetä mitään.
3. Prosentteja ei löydy mistään Stetson-Harrison menetelmällä, vaan ne löytyvät laissa olevasta taulukosta.
4. En ymmärrä, mitä tarkoitat takautuvilla prosenteilla. Mutta nyt kun menet muutoskatsastukseen, niin laadit pyörästä osaluettelon, johon merkkaat alkuperäinen/muutettu. Laskutoimituksen lopputulos tulee rekisteriotteeseen.
Prossien menettämistä ei kannata pelätä. Niin kauan kuin alkuperäistä on enemmän kuin puolet, vekottimen saa katsastettua. Ei myöskään kannata tuudittautua siihen, että joskus joku katsuri ei ole prossia otteelle merkannut. Ei se pyörästä poliisin silmissä laillista tee. Se on laillinen vasta silloin, kun otteen tiedot vastaavat pyörän ulkoasua.
Kiitos.
1. Selkee juttu. Näin toimin.
2. Keulan pumppujen historiaa ei tiedä Erkkikään. Mutta nyt vaihtuu telekoopit kokonaan (2% + 3%). T kappaleet vaihdan jos teleskooppien halkaisija vaatii, voi olla sama. Näkee sitte (potentiaalinen 3%). Samalla vaihtuu pyörän napa, etu ja vannekehä, etu (4% + 4%). Pompsi olis 16% T-kappaleineen.
3. Tää on mulle se vaikee. Onko koko runko nyt muuttunut kuinka paljon kulman muutoksesta tulee? laakeriputki (emäputki?) on orkkis. Joku ton on aikoinaan muutoskatsastanu. Prosentteja ei oo merkattu. Takahaarukka on katkaistu ja jatkettu. Sitä ei ole poistettu vaan muutettu. Onko max 4%. Takajouset on muutettu ja kepit on 1600cc risteilijästä. Onk tääki max 4%. Eli onko tää ny sama 8% ku jos jäykkäperän tekis?
4. No takautuvilla prossilla meinasin ku prossia ei ole aiemmin otteeseen laitettu. No samalla kertaa voisin ne prosentit pyytää otteeseen kulmasta ja haarukasta. Muutosten asianmukaisuus on käsittääkeni aikoinaan jo edeltävässä muutoskatsastuksessa tarkistettu kun ne on hyväksitty ja otteeseen merkattu.
Ja saa neuvoa lisää jos en ny jotain tajunnu oikein.