oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 05:41:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 [3] 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Terveisiä Brysselistä!  (Luettu 84551 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #30 : 13 Joulukuu 2010, 12:43:08 »

 Virnistää

Kiitos, sitä tarvitaan!
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #31 : 20 Joulukuu 2010, 11:19:43 »

FEMA:n päivitys aiheesta: http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=142&cntnt01returnid=15
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #32 : 20 Joulukuu 2010, 12:48:31 »

Aika hyvä juttu.

Kummastelen vaan lukuja Suomen osalta. Vuosien 2000 - 2009 välillä suomen moottoripyöräkanta kasvoi omien laskujeni mukaan 240% (vuonna 2000 Suomessa oli noin 92 000 pyörää rekisterissä ja 2009 niitä oli 216 000).

Myös kuolleiden määrän kasvu kyseisenä aikana ihmetyttää. Tilastokeskuksesta en itse löytänyt MP-onnettomuuksien osalta tietoja vuodelta 2000, mutta vuosien 2003 ja 2009 välillä kasvua oli omien laskujeni mukaan 9% (23 henkeä 2003 ja 27 henkeä 2009)
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #33 : 20 Joulukuu 2010, 12:50:03 »

Lainaus käyttäjältä: SMOTOn kerhotiedote aiheesta
SMOTO Brysselissä tyyppihyväksyntäsäädösten lähteillä
Hyvä kerhon yhteyshenkilö, henkilö- / kannatusjäsen,

SMOTOn edustajat ovat palanneet Brysselistä tyyppihyväksyntädirektiiviin liittyneeltä edunvalvontamatkalta. Matkan kimmokkeena oli Euroopan komission tekemä esitys L-luokkien tyyppihyväksyntäsäädösten uudistamisesta ja sen luomat uhkakuvat mp-harrastukselle.

SMOTOn edusmiehet pitivät matkan alkajaisiksi FEMAn edustajien kanssa FEMAn toimistolla palaverin, jossa käytiin läpi esityksen ongelmakohtia ja pohdittiin strategiaa. Palaverissa oli mukana myös MMAF:n ruotsalaisen sisarjärjestön SFRO:n edustaja.

Tämän jälkeen vuorossa oli Euroopan parlamentti, jossa komission ehdotus oli ensimmäistä kertaa parlamentin ruodittavana. Tilaisuudessa harrastajien puolesta puhui mm. asiaa käsittelevän valiokunnan varapuheenjohtaja Eija-Riitta Korhola.

SMOTOn edustajat tapasivat seuraavaksi asiaa komissiossa valmistelleen virkamiehen Guido Gielenin sekä brittiläisen liikennetutkimuslaitoksen TRL:n edustajat. Mukana tilaisuudessa oli myös SMOTOn ruotsalaisen sisarjärjestön SMC:n edustaja. Sekä SMOTO että SMC kannattavat oman kansallisen rakentelua koskevan lainsäädännön säilyttämistä.

Guido Gielen vastasi harrastajien huoleen direktiivin harrastusta vaikeuttavasta vaikutuksesta muistuttamalla komission esitykseen sisältyvästä yksittäishyväksyntämenettelystä, joka on hänen mukaansa tarkoitettu sovellettavaksi mm. rakenteeltaan muutettuihin ajoneuvoihin. Tämä mahdollistaa sen, että kukin jäsenvaltio voi itse säätää tyyppihyväksyntämenettelyssä sovellettaville teknisille vaatimuksille vaihtoehtoisia vaatimuksia, joita sovelletaan vain yksittäishyväksynnässä.

Brysselin tapaamisten, kokousten ja keskustelujen jälkeen yhteenvetona voidaan todeta, että jos asia menee komission tarkoittamalla tavalla maaliin saakka Suomessakin, moottoripyöräänsä muutoksia haluavalla harrastajalla on jatkossa kaksi vaihtoehtoista lainmukaista toimintatapaa. Joko hän vaihtaa pyöräänsä vain asetuksen mukaisesti e-hyväksyttyjä osia, jolloin pyörä säilyttää statuksensa tyyppihyväksyttynä ajoneuvona tai hän muuttaa pyöränsä kansallisen lainsäädännön mukaisesti ja hakee sille yksittäishyväksynnän. Tällöin pyörä menettää statuksensa tyyppihyväksyttynä ajoneuvona, mutta sillä voi ajaa laillisesti. Ennen kuin tähän päästään, on kuitenkin vielä paljon edunvalvontatyötä tehtävänä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #34 : 10 Tammikuu 2011, 13:22:38 »

Osa 9: Sotkun selvittelyä, disperiiniä ja valmistautuminen eduskuntakuulemiseen

Tuli selviteltyä tulkintoja Brysselin herrojen kanssa. Pari asiaa ansaitsee maininnan.

Ensinnäkin: LVM:n tulkinta oli kuin olikin oikea, koko roska ei lainkaan koske käytettyjä ajoneuvoja. Tämä merkitsee, että meidän kopterilaillemme ja muutoskatsastusinstituutiolle ei ilmeisesti sittenkään ole tarpeen tehdä sisällöllisiä muutoksia, vaan mennään kuten ennenkin.

Vielä pitää selvittelyä tämänkin asian osalta kuitenkin jatkaa, asetusluonnoksessa on joitakin kohtia, jotka sisältönsä puolesta viittaavat myös käytettyihin pyöriin ja joita järkevästi ajatellen pitäisi myös käytettyihin soveltaa.

Lisäksi pitää tietenkin sanoa, että ihan perseestähän tämän koko ehdotuksen logiikka (mikä?) on. Jos ja kun säännöt eivät ollenkaan koske käytettyjä pyöriä, on koko lysti markkinavalvontoineen täysin epäkurantti laki, joka toteuta omia tavoitteitaan. Esimerkiksi tavaroiden vapaan liikkuvuuden idea katosi siihen paikkaan, kun tyyppihyväksyttyä pyörää muutetaan sen käyttöönoton jälkeen. Ja nimenomaan käytettyinähän tyyppihyväksyttyjä pyöriäkin rakennellaan. Mutta hyvä näin, rakentelu saa jatkua laajemmalla skaalalla kuin pelkäsin. Toisinaan on ihan ok huomata olleensa väärässä. Hymyilee

Toiseksi: yksittäishyväksyntää eli omavalmisteita varten ollaan kehittämässä EU:n laajuisia vaatimuksia. Niiden sisällöstä saamme tarkempaa tietoa tämän vuoden kuluessa, joten jäitä hattuun taas kerran. Omavalmistepuolellahan merkitystä on lopulta vain sillä, mitä vaatimuksia omavalmisteen pitää täyttää ja miten näiden vaatimusten toteennäyttäminen tapahtuu. Tähän asiaan voi yrittää vaikuttaa vasta sitten, kun komissio julkaisee jotain ehdotuksia.

Komissio epäilee myös itsekin, että jotkut jäsenmaat tulevat vaatimaan mahdollisuutta kansallisiin yksittäishyväksyntäsääntöihin ja valmistautuu näin ollen tavallaan kaksitasoiseen rakenteeseen, jossa yksittäishyväksyntä voitaisiin myöntää joko EU-sääntöjen mukaan tai kansallisten sääntöjen mukaan. Edellisessä tapauksessa pyörä on vapaasti rekisteröitävissä mihin tahansa EU-maahan, jälkimmäisessä ei välttämättä.

Millainen systeemi lopulta tuleekin, niin olennaista tässä on meille vain se, että saadaan aikaan säännöt, joiden puitteissa omavalmisteiden rakentaminen on ihan aidosti mahdollista. Tähän asiaan täytyy näin ollen koettaa panostaa joka tuutissa. Tämän viikon agendalla on kuulemistilaisuus meikäläisessä eduskunnassa, aloitamme siis sieltä.

Sorry vaan kaikki insinöörit, mutta pakko tämä on taas kerran sanoa. Disperiiniä menee pakettikaupalla, kun yrittää ymmärtää liikenneinsinöörien hengentuotoksia. Tekniikkapuolella insinöörien ammattitaito on toki kiistatonta, mutta järkevää lainsäädäntöä eivät osaa kirjoittaa ollenkaan puhumattakaan siitä, että osaisivat katsoa asioita muustakin kuin omasta putkinäkökulmastaan. No, eipä tämä mikään uutinen ole.
tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #35 : 21 Tammikuu 2011, 19:17:18 »

Osa 10: Eduskunnan liikennevaliokunnan lausunto

Tulipahan käytyä eduskunnassa jutustamassa komission aivoituksista. SMOTO:n lukuun pitämässäni esityksessä korostin ennen kaikkea omavalmisteiden rekisteröintimahdollisuutta, josta tässä vaiheessa oli parhaat eväät keskustella. Muilta osin homma on vielä pahasti vaiheessa, eikä komissio ole vielä edes julkaissut teknisiä vaatimuksia koskevia asetusluonnoksia. Kun käsittelyssä ollut puiteasetuskin on rakenteluharrastajia koskevilta osiltaan sangen vaikeaselkoinen ja hiukan epälooginenkin, niin päätin tässä vaiheessa pysyä aika yleisissä kysymyksissä.

Enempää keskustelun sisältöä tässä selostamatta oheisen linkin takaa löytyvät liikennevaliokunnan kommentit komission esitykseen:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livl_16_2010_p.shtml

Korostaisin sieltä tällaisia kohtia:

Lainaus
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa on tällä hetkellä lähinnä suhteellisen pienen mittakaavan L-luokan ajoneuvoihin liittyvää valmistusta, mm. varaosien sekä mönkijöiden ja miniautojen valmistusta. Valiokunta korostaa, että uudella sääntelyllä ei saa olla näiden pienten ajoneuvo- ja osavalmistajien toiminta- ja kilpailumahdollisuuksia kohtuuttomasti rajoittavia vaikutuksia.

Lainaus
Valiokunta korostaa, että ehdotusten toteuttamisesta ei saa aiheutua kohtuuttoman raskaita hallinnollisia menettelyjä ja tästä aiheutuvia kustannuksia, erityisesti ottaen huomioon sellaisten pienten maiden aseman, joissa hyväksyttävien ajoneuvojen lukumäärä on suhteellisen vähäinen. Tästä johtuen on myös tärkeää, että pienten sarjojen- ja yksittäisten ajoneuvojen kansallista hyväksyntää koskevat menettelyt säilytetään vaihtoehtona EU-tyyppihyväksynnälle.

Käytännössä nämä eduskunnan vaatimukset on osoitettu ministeriölle, jonka on edustaessaan Suomea Brysselissä toimittava nämä vaatimukset mielessään.

Homma jatkuu ankaralla lobbauksella FEMA:n kautta Brysselissä - huooohh, mä tahdon päästä vaan rakentamaan ja ajamaan... Noh, koetetaan saada aikaan sellaista lainsäädäntöä, että omavalmisteitakin saisi vihdoin tehdä. Muutoskatsastuspuolellahan meillä on jo asiat aika hyvin, joskin jotain täsmennyksiä kopterilakiin varmaan joudutaan tekemään.

Seuraava askel on siis EU-lainsäädäntöön vaikuttaminen tämän vuoden aikana. Sitä seuraava askel, meikäläisen kopterilain täsmentäminen, samoin kuin kansallisten omavalmistevaatimusten vääntäminen, tapahtuu (toivon mukaan) vuoden 2012 aikana, joten lehmän hermoille on taas käyttöä. No, samassa yhteydessä voi sitten poistaa jäykkäperäksi muutettujen tarpeettoman jarrutestivaatimuksen. Hymyilee
tallennettu

jty
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #36 : 22 Tammikuu 2011, 11:26:58 »

T-Bone, ryhdyppä ehdolle ens eduskuntavaaleissa johonkin isoon puolueeseen niin tehdään susta liikenneministeri
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #37 : 22 Tammikuu 2011, 16:14:21 »

Minä olisin myös samaa mieltä että T-luu äkkiä ehdokkaaksi!
Taitaapi olla kohta myöhäistä.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #38 : 22 Tammikuu 2011, 17:28:19 »

Liikenneministeri? Puolueeseen? Hirveää! Kauheaa! Pöyristyttävää... Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt

Olis siinä postissa tietty se hyvä puoli, että vois lakkauttaa kaikki älyvapaat hankkeet ja antaa kenkää hankalimmille virkamiehille... Virnistää
tallennettu

Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #39 : 22 Tammikuu 2011, 19:36:34 »

Iski taas ihmetys päälle. Kun laki 1.1.2013 astuu voimaan pitääkö olla ABS jarrut sitten omavalmisteessa?
Toiseksi 1.1.2015 astunee voimaan tuo  Euro 4 määräykset mutta nyt jo esitetään Euro 5 laista? Pudotetaanko tuo Euro 4 välistä pois.
Mitkä Euro normit on omavalmisteissa tuon uuden lain voimaan astuessa?
tallennettu
jty
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #40 : 22 Tammikuu 2011, 23:39:10 »

Liikenneministeri? Puolueeseen? Hirveää! Kauheaa! Pöyristyttävää... Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt

Olis siinä postissa tietty se hyvä puoli, että vois lakkauttaa kaikki älyvapaat hankkeet ja antaa kenkää hankalimmille virkamiehille... Virnistää
Ja sit kato vielä saisit palkkaa siitä mitä nyt teet ilmaseks.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #41 : 23 Tammikuu 2011, 07:46:34 »

Ja sit kato vielä saisit palkkaa siitä mitä nyt teet ilmaseks.

...mutta ei se kyllä sitten ehtisi tekeen mitä nyt tekee koska aika menis kaikkeen muuhun, tietullien ja kovalevyjen teostomaksujen ja muiden sellaisten kanssa hääräämiseen.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #42 : 23 Tammikuu 2011, 14:48:55 »

...mutta ei se kyllä sitten ehtisi tekeen mitä nyt tekee koska aika menis kaikkeen muuhun, tietullien ja kovalevyjen teostomaksujen ja muiden sellaisten kanssa hääräämiseen.

MMAF ja Testmill vois hakea testauslupaa kanisteriviinin sisällön määrän ilmaisimen kalibrointiin. Muidenki pöljyyksien kanssa tekemisissä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #43 : 24 Tammikuu 2011, 14:55:09 »

...mutta ei se kyllä sitten ehtisi tekeen mitä nyt tekee koska aika menis kaikkeen muuhun, tietullien ja kovalevyjen teostomaksujen ja muiden sellaisten kanssa hääräämiseen.

No mut jos lakkauttais kaikki tollaset hölmöläisten hommat? Näyttää kieltä

Muuten, mitäs tommonen kanisteri tienaa? Pitäsköhän sitä sittenkin... Virnistää
tallennettu

Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #44 : 24 Tammikuu 2011, 15:45:27 »

Taloussanomat
28.9.2010 16:20
 139
Ensimmäinen 1,5 prosentin korotus astuu voimaan marraskuussa. Käytännössä korotus tarkoittaa, että tällä hetkellä 5 860 euroa kuukaudessa ansaitsevan kansanedustajan palkka nousee 88 eurolla.

Toukokuussa luvassa on uusi 6,5 prosentin korotus, jolla kansanedustaja korjaa kuukauden ahkeroinnista 6 335 euroa.

Ensi toukokuun korotusten jälkeen yli 12 vuotta kansanedustajana toiminut tienaa 6 811 euroa kuukaudessa. Eduskunnan puhemiehen kuukausipalkkio nousee 11 675 euroon.

Korotuksista päättäneeseen palkkiotoimikunnan puheenjohtajana toimii Kelan entinen pääjohtaja Pekka Tuomisto. Edellisen kerran kansanedustajien palkkioita korotettiin keväällä 2008.

Sitten ministerin lisät päälle. Eiköhän se sinne 9000e mene.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto