oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 14:37:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: uusi +20 springeri paloteltava vai ei??  (Luettu 41511 kertaa)
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« : 08 Kesäkuu 2007, 23:19:45 »

onko uusi valmis +20 springer keula pakko palotella/reikata/muuttaa jotenkin??
jos valmiin keulan ohjausakselia ei halua leikata irti ja kallistaa ,että sais jätön kohalleen niin onko sitten tehtävä uudet pidemmät keinuvivut ,että ton jätön sais kohalleen sillälailla siirtämällä etuakselia eteenpäin halutun matkan?
keulassa tais olla 3astetta positiivista offsettia.ohjaus akseli on springeriin nähden eteenpäin kallellaan.
keula tulee n.60asteen kulmaan ja rungosta keulakulma kyllä muutetaan tolle uudelle keulalle sopivaksi.

loppu toi tietämys kesken kun yritin tota pähkäillä itsekseni  Huh

kiitos vaustauksista jo etukäteen
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 09 Kesäkuu 2007, 11:52:49 »

Kannattaa laskea arvot keulakulmalaskurilla jollainen löytyy esim. Täältä. Ratkaisevaa on se, että jättö on syytä jäädä 50-100 mm välille.

Käytännössä tuossa +20" springerissä on huomattavasti enemmän rakea kuin se kolme astetta. Tämä siksi että alapään keinuvivut siirtävät etupyörää eteenpäin. Laskuria varten pitää vaan etuhaarukan kulma ja t-kappaleiden asteet mitata niin että käytetään mittauspisteinä etuakselia ja t-kappaleen yläpintaa. Eli t-kappaleiden kulma on itse asiassa se kulma joka jää etuakselin ja t-kappaleen yläpinnan välille vedetyn suoran linjan sekä ohjausakselin väliin.

Springerin ohjausakselin lisäreikkaaminen on erittäin vaativa homma joka voi olla kotikonstein aika vaikea toteuttaa. Esim. Mr. Moore on näitäkin tehnyt. Sama asia hoituu tietysti vaihtamalla pidemmät alapään keinuvivut kuten jo viestissäsi mainitsit.

Toinen asia mikä olisi syytä ottaa huomioon kun lähdetään pelaamaan noinkin loivilla kulmilla (sanoit 60 atsetta?) - mihin asentoon keinuvipu jää? Toimiiko jousitus vielä siinä asennossa? Joudutaanko haarukan etuputkia pidentämään jotta keinuvipu saadaan oikeaan asentoon?

Tässä vielä kuva MMAF:n omavalmistepilotin, Silver Bulletin, keinuvivuista:

tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 09 Kesäkuu 2007, 20:58:20 »

 vastaus kysymykseeni oli se mitä arvelinkin.eli keulaa ei pysty sellasenaan asentamaan haluamallani tavalla ilman palottelua.
joo taidan tehdä uudet pidemmät keinuvivut orggiksien tilalle,et sais jätön kohilleen.
n.60astetta ois tarkotus keulaputkien kulmaksi.
keinuvivut asennetaan oikea oppisesti siten,että haarukan jalkoihin kiinnittyvä pää on alempana kuin etuakseli.
etuakselin joustosuunta pelaa niin kuin pitääkin kaikissa asennoissa ja jousitus toimii oikein.
jos näyttää siltä ,että keinuvipuja ei saada oikeaan asentoon ja joutuis etuputkia pidentämään. siinä vaiheessa tingin kyllä loivasta kulmasta vähän.

muuten hieno toi puristajien sijoitus ratkaisu tossa bulletissa.siististi piilossa tuola toisinkuin jotkut(suuri osa) jättää puristajat/puristajan suoraan etuakselin yläpuolelle.hieno paljon viimeistellympi ratkaisu!
tallennettu
stroker56
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #3 : 12 Kesäkuu 2007, 20:58:27 »

ja onhan mahdollisuus vielä lyhentää jousia jolloin saadaan pelattua lisää jättöä,tosin jousituksen kustannuksella. Hymyilee leveästi
tallennettu
choppermika
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #4 : 13 Kesäkuu 2007, 22:03:56 »

ei liity aiheeseen mutta mistä olet löytänyt springerin asteilla? oon koittanut haeskella mutta tuntuis olevan 0 asteisia melkein kaikki... tiedän että moorelta tai voodoosta saisi mutta ei budjetti riitä niihin...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 14 Kesäkuu 2007, 10:06:19 »

Ainakin täältä löytyy kolmen asteen kappaleilla: www.45partsdepot.com

Varoituksen sana tosin - laatu vaihtelee rajusti. Itäeurooppalainen metallimies kun ei ymmärrä että kyse on oikeasti tarkkuusosasta.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #6 : 14 Kesäkuu 2007, 11:39:17 »

noissa pidemmissä springereissä on yleensä aina valmiina  positiivista rakea alkaen n.+8"
toi mun keula on motorcycle storehouselta,sellanen reproduction springer vanhan mallin mukaan ja ei kyl ollu kallis ja ihan laadukas kyllä on.
tallennettu
stroker56
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #7 : 14 Kesäkuu 2007, 18:43:14 »

itsellä +20 uustuotanto risu jossa asteita 3,ostettu aikoinaan kaukolalta kustom housesta.
muistaakseni tuli juuri tuolta 45 parts depotilta.
laadullisesti ei moitittavaa ja ulkonäöllisesti aivan kuin orkkis,juotetuilla liitoksilla. Hymyilee
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 14 Kesäkuu 2007, 20:30:52 »

Taitaa 45:sen, MCS:n ja Zodiacin keulat kaikki tulla samasta sylttytehtaasta Puolasta. Olisiko sitten nämä muut firmat ottaneet tarkemman laatukontrollin mutta olen yhden aika huonon nähnyt ja muista kuullut. Hyvä että olette saaneet onnistuneet yksilöt.

Siinä keulassa minkä näin, oli mm. ohjausakseli toista senttiä vinossa ja etummainen haarukka otti yläpäästään melkein kiinni kiinteään haarukkaan toisella puolella...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 15 Kesäkuu 2007, 07:35:10 »

Ostakaa sieltä aihio ja viekää se Moorelle, se sahaa siitä toimivan kapistuksen. Kaupan päälle tulee vielä riittävästi pituuttakin... Virnistää Hymyilee leveästi
tallennettu

Don Quijote
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #10 : 26 Kesäkuu 2007, 15:24:39 »

Taitaa 45:sen, MCS:n ja Zodiacin keulat kaikki tulla samasta sylttytehtaasta Puolasta. Olisiko sitten nämä muut firmat ottaneet tarkemman laatukontrollin mutta olen yhden aika huonon nähnyt ja muista kuullut. Hyvä että olette saaneet onnistuneet yksilöt.

Siinä keulassa minkä näin, oli mm. ohjausakseli toista senttiä vinossa ja etummainen haarukka otti yläpäästään melkein kiinni kiinteään haarukkaan toisella puolella...

Taidan tietää mistä keulasta puhut  Iskee silmää Kyseinen yksilö on nyt valmistajan hellässä huomassa, katsotaan mitä tulee aikanaan takaisin. Toistaiseksi korjaus/vaihtoprosessi on kestanyt reilut 2 kuukautta...

Toi Wintterin vinkki Moorelle viemisestä on ihan hyvä, ongelma on vain että siinä alkaa keulan alkuperäinen hinta tuplaantua, ja kun pari kuukautta sitten asiasta Mooren kanssa juttelin, niin ennen syksyä ei kuulemma ole mitään mahdollisuuksia ottaa uusia töitä sisään. Eli kannattaa varata rahan lisäksi myös aikaa muutoksille ja korjailuille, jos tuohon päätyy. Lopputulos olisi epäilemättä laadukas.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #11 : 26 Syyskuu 2007, 22:31:40 »

jos tollaseen springeriin haluaa jätön kohallen on ainut fiksu vaihtoehto reikata ohjausakseli! hakee sillä sitten sen jätön kohalleen.
näin tehtiin omaan keulaani.
kukahan rupeaisi ensimmäisenä myymään springeriä omavalintaisella ohjausakselin asteella varustettuna. niin vois tilata suoraan valmiin keulan projektiinsa ilman,että sitä olisi pakko pilkkoa..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 27 Syyskuu 2007, 08:23:08 »

kukahan rupeaisi ensimmäisenä myymään springeriä omavalintaisella ohjausakselin asteella varustettuna. niin vois tilata suoraan valmiin keulan projektiinsa ilman,että sitä olisi pakko pilkkoa..

Voodoo Metallissa on kaikenlaista värkätty... Hymyilee
tallennettu

seikka
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #13 : 26 Marraskuu 2007, 01:43:57 »

Itselläni +12 keulan reikkaus edessä kanssa, ei oikein mun silmä lepää niissä kattoon asti stretsatuissa peleissä.
Tosin pilkottavan keulan malli ja muoto on mulla jotain aivan muuta kun orkkislook, joten siinä mielessä varmasti helpompi homma saada se siististi duunattua. ...Ja kun kerta uutta keulaa ruvetaan pilkkomaan, niin pitäähän sitä modifioida himppa enemmänkin että saa ittensä näköisen... Virnistää
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #14 : 26 Marraskuu 2007, 22:07:34 »

Itselläni +12 keulan reikkaus edessä kanssa, ei oikein mun silmä lepää niissä kattoon asti stretsatuissa peleissä.
Tosin pilkottavan keulan malli ja muoto on mulla jotain aivan muuta kun orkkislook, joten siinä mielessä varmasti helpompi homma saada se siististi duunattua. ...Ja kun kerta uutta keulaa ruvetaan pilkkomaan, niin pitäähän sitä modifioida himppa enemmänkin että saa ittensä näköisen... Virnistää

moorelta saat uuden ohjausakselin!(tais maksaa pari kymppiä) siihen sitten sorvista oikeanlainen lätkä.(mihin asteeseen haluut niin sen mukaan reikä vinoon) ja  kasaan.moore sen jälkeen ajanut laakeripinnan suoraksi.itse tein erikseen laakeripinta kiekon.niin kuin niissä muutenkin on.tosin vinoon,että laakeri tulee suoraan.
käy kattoo moorelta mallia niin tiedät miten se reikataan.http://www.mrmoorecustomcraft.com/index2.php?mid=11&did=7

tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto