http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=42.0 tiesi kertoa jotain siitä mitä eu-speksit "sallivat" missäkin versiossaan.
Muistelen autopuolella, että EU-# kieltäisi kaikki moottoriin tehtävät muutokset; ruiskun parametrien muuttamisen, korkeammat nokat jnpp.
Itseä asia alkoi kiinnostamaan kun Guzzista (vm.2000) laukesi TPS. Ducati käyttää samaa palikkaa, joten soitot Ducati ja Guzzikauppoihin kertoivat karun totuuden: Ducati-palikkana 343e ja Guzzi-pussissa 295e...
Koitin sovitella geneeristä Bosch-osaa (20e) Weber-Marellin tilalle, mutta opin prosessissa että WM on epälineaarinen, kun taas B lineaarinen. Ei voittoa... Alkuperäistä ruutanohjausta ei voi sovittaa lineaariseksi, joten pakko on ostaa epälineaarinen, mieluiten juuri oikea, kas kun seos ja ennakko riippuu TPS:n näytöstä.
Kävi ilmi että HD:n joissain malleissa käyttämänsä TPS on Amerikassa noin 40 USD ja Suomessa riehakkaan edulliset 85e (eikös WM ole eurooppalainen?). HD:n pulikka on epälineaarinen, riittäävällä tarkkuudella sama kuin Guzzissa.
Siinä vaiheessa kun tajusin, että HD-TPS:ää ei ole kokonaisuutena hyväksytty Guzzin osaksi, oivalsin, että ainoa vaihtoehto (jostain ajankohdasta eteenpäin) on käyttää valmistajan (edullista!!) omaa palikkaa.
Kun ECU ja TPS naitetaan yhteen, eikä ECUa voi säätää, on valmistaja luonut itselleen luvan laskuttaa
ihan mitä vaan kuluvasta osasta. TPS kun on mekaaninen pulikka ja kuluu käytössä. Motoristi joko maksaa sen mitä valmistaja pyytää tai romuttaa pyörän.
Tässä kohtaa otsasuonet pullottivat jo aika pahasti...
Olenko pihalla vai en? Olenko ymmärtänyt jotain väärin ja jos niin missä kohtaa?
Ongelmasta en jaksa itse oman moponi osalta ottaa ressiä, mutta uusissa pyörissä ongelma on tai ei ole todellinen.
MotoJussi & California K