oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 21:21:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Heikki Juvonen voitti suunnittelukisan E-3POD trikella  (Luettu 15700 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 26 Maaliskuu 2011, 11:44:55 »

Heikki Juvonen on voittanut London Royal College of Art MA:n sähköajoneuvojen suunnittelukisan. Juvosen suunnittelema E-3POD (Electric Tripod) konsepti on ilmanvastukseltaan erittäin pieni sekä painoltaan kevyt yhden henkilön sähköajoneuvo. Suunnitteluprojekti keskittyi pienen luokan sähköautojen tulevaisuuteen, ja uusien ideoiden etsimiseen niin ajoneuvojen segmentoinnissa kuin design ratkaisuissakin.

Heikin mukaan E-3POD sijoittuu uutena ajoneuvoluokkana polkupyörien ja autojen väliin soveltuen päivittäiseen kaupunkiajoon. Lakiteknisesti kyseessä on kolmipyöräinen joko L5e-luokan moottoripyörä tai L2e-luokan mopo. Tämän takia aihe ansaitsee oman uutisensa myös tällä MMAF:n palstalla.

Ajoneuvon erikoisuus on keskiötön takapyörä jonka keskellä kuljettaja istuu. Suunnitelman mukaan ohjaamo kanttaa mutkissa, akut ovat etujalkatilassa sekä istuimen alla ja etupyörät toimivat napamoottorien avulla vetävinä pyörinä. Koska kyseessä on design-kilpailu oikeaa prototyyppiä ei ole olemassa. Tällä pelillä ei siis ainakaan toistaiseksi pääse ajelemaan.

Harrastajarakentelijan kannalta Juvosen konsepti vaikka omavalmisteen lähtökohtana on ongelmallinen ainakin takarenkaan laakeroinnin osalta. Tarpeeksi tasalaatuisen ja näin suuren vanteen valmistaminen hyvinkin varustetussa tallissa on vaikeaa. Myös oikeanlaisen kumin hankinta voi olla haasteellista. Tämän lisäksi ohjauksen ja kallistuksen toteutus vaatii vielä aika paljon miettimistä. Toisaalta, omavalmisteissa on nähty monimutkaisempia ja kummallisempiakin ratkaisuja, joten jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitä uutta hienoa HBS11:een on jälleen odotettavissa.

Heikin kotisivuilta http://www.heikkijuvonen.com/ löydät laitteesta ja muista Heikin suunnitelmista lisäinfoa. Ja jos ala kiinnostaa, kannattaa saman tien kurkata myös toisen Heikin, Heikki Naulapään http://www.naulapaa.com/ moottoripyörädesignit…


* E-3POD-1.jpg (20.48 kilotavua, 429x330 - tarkasteltu 3401 kertaa.)

* E-3POD-2.jpg (22.58 kilotavua, 530x381 - tarkasteltu 3534 kertaa.)

* E-3POD-3.jpg (31.6 kilotavua, 613x403 - tarkasteltu 3513 kertaa.)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto