Ei löytynyt kuvia (hätäisellä etsinnällä) HBS:n fightereista, jotta olisin voinut demonstroida pointtiani kuvin, mutta varmaan ilmankin suurin osa ymmärtää mitä yritän sanoa. Ja kyse ei ole nyt siitä, että säädöksiä on noudatettava pilkuntarkasti, vaan siitä, että kun "soveltaminen" menee alueelle, jonka seurauksia ei ole selvästikään ymmärretty niitä sovelluksia tehtäessä, niin tiedolle näyttää olevan selkeä kysyntä.
Eli huoleni koskee ulkonevia osia, joista on ihan omat yksityiskohtaiset säädöksensä. Ajoneuvolaki säätää, että "Ajoneuvon rakenne, varusteet ja ulkopuolinen muoto eivät saa aiheuttaa vaaraa".
Moottoripyöriä koskevasta säädöksestä löytyy vielä tarkemmin, miten tämä voidaan tulkita, eli: "minkääntyyppisen ajoneuvon ulkopuolella ei saa olla kärjellisiä, teräviä tai ulostyöntyviä osia, jotka osoittavat ulospäin, tai mitään sellaista muotoa, ulottuvuutta, suunnan tai kovuuden kulmaa, joka lisää ruumiinvammojen riskiä tai niiden vakavuutta kelle tahansa jota ajoneuvo onnettomuustilanteessa tönäisee tai koskettaa."
Eli suomeksi: kaikenlaiset terävät nastat, niitit, seipäät, sapelit tai mitä mielikuvistus tuottaakin eivät kuulu liikenneajoneuvoon, jos yllä mainittu ehto ei täyty. Hirvittää ajatellakin tollaisen koulutietä tarpovan 6-vuotiaan päätä, joka ajattelemattomasta tien ylityksestä vaikka vain kolmenkympin tiellä saa kalloonsa konetuliaseen luotiriviä muituttavat lävistykset. Ne pleksit ja muoviosat on tarkoituksella sellaisia kuin ovat ja pitää muistaa, että se kaveri voi myös maata siinä kadulla, joten vaikka olisi kyse alustasta, niin ainakin itse huolehdin, etten liikenteessä taistele muuta kuin keskipakovoimaa ja tuulta vastaan.
Ja koska pyörässä on oltava joitain osia jotka täytyy tehdä vähän erilailla tarkoituksensa puolesta, niin seuraavia erillisvaatimuksia voidaan soveltaa:
- Kilvet:
— reunojen ja kulmien kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm - Varret:
— eivät saa olla pitempiä kuin puolet varren halkaisijasta, jos halkaisija on vähemmän kuin 20 mm
— varren päiden reunojen kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm, jos varren halkaisija on vähintään 20 mm. - Tuulilasin tai tuulisuojan yläreunan kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm tai sen tulee olla päällystetty reunasuojausmateriaalilla
- Kytkin- ja jarruvipujen päiden on oltava havaittavasti pyöreät ja niiden kaarevuussäteen tulee olla vähintään 7 mm.
Kyseisten vipujen ulkoreunojen kaarevuussäteen on oltava vähintään 2 mm. Mitat tarkastetaan
vipujen ollessa vapaa-asennossa. - Eturoiskesuojan kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm.
- Polttoainesäiliön yläpinnalla sijaitsevan täyttökorkin takareuna, johon kuljettaja voi osua törmäyksessä, ei saa kohota ympäröivästä pinnasta enempää kuin 15 mm; liitosten ympäröivään pintaan tulee olla sileitä tai
havaittavasti pyöreitä. Jos 15 mm:n vaatimusta ei voida toteuttaa, muita varotoimenpiteitä - kuten suojain täyttökaulan takana - tulee tehdä - Virta-avaimissa tulee olla suojattu pää. Vaatimus ei koske kokoontaittuvia avaimia tai avaimia, jotka asettuvat pinnan mukaisesti.
Säädöslinkki:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/consleg/1997/L/01997L0024-20060908-fi.pdf