No lakihan on selvä ja kun sitä oikein tulkitaan niin siinä ei ongelmia tule.
Anteeksi nyt vaan, mutta pakko esittää kritiikkiä. Laki ei todellakaan ole kaikilta osin "selvä", vaan pikemminkin päinvastoin. Ja jotta voisimme perustaa mitään väitteelle siitä, että lakia pitää tulkita "oikein", meidän pitäisi määritellä, mikä on "oikein". Juuri tässä on monen ongelman ydin.
TraFi tahtoo itselleen tulkintamonopolin ajoneuvolainsäädännön alalla. Tässä asiassa on hyvät ja huonot puolensa. Periaatteessa se yhdenmukaistaa soveltamiskäytäntöä, mutta samalla lukitsee tulkinnan sellaiseksi, että lopputulos joissain tapauksissa on järjenvastainen.
Ajoneuvotekniikan väki TraFi:ssa ei ole lainoppinutta. Osaavat kyllä asiansa teknisestä näkökulmasta varsin kohtuullisesti, mutta juridisesta näkökulmasta eivät osaa. Ja jos joku koettaa hiukan kertoa heille hyvän laintulkinnan menetelmistä, katselevat vähän nenänvarttaan pitkin. Se on vähän huolestuttava asia. TraFi:n käsitys siitä, miten lakia pitäisi tulkita, johtaa usein esimerkiksi niinsanotun lainsäätäjän tarkoituksen vastaiseen lopputulokseen tai sellaiseen lopputulokseen, jossa jokin lainsäännös jää vaille minkäänlaista merkitystä. Kumpikaan näistä esimerkkitulkintamalleista ei ole "oikein", vaan se on "väärin". Tätä ei vain haluta ymmärtää.
Joskus katsastusmiehet ovat tulkinneet lakia eri tavalla kuin TraFi, mistä seuraa natsismusjaoston hyökkäys, mutta se ei mitenkään automaattisesti tarkoita, että lakia olisi tulkittu "väärin" - sen paremmin katsurin kuin TraFi:nkaan toimesta. Tiedossa on myös, että natsismusjaosto on aloittanut inkvisitionsa jo yksin sillä perusteella, että jokin konttori on tehnyt paljon muutoskatsastuksia. Ainakaan minä en tahtoisi kaataa saavillista paskaa sellaisen katsurin niskaan, jonka tiedän asialliseksi.
Suhtaudun myös erittäin skeptisesti minkään mustan listan julkaisemiseen. Siinä puuhassa löytää äkkiä itsensä käräjiltä.
Yksi mielenkiintoinen ilmiö vielä. Jos katsastaja tulkitsee lakia eri tavalla kuin TraFi ja harrastajan eduksi, seuraa natsismus. Jos taas katsastaja tulkitsee lakia selvästi väärin, mutta harrastajan kannalta epäedullisella tavalla, ei hänelle koskaan seuraa yhtään mitään...