Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #1 : 06 Huhtikuu 2011, 21:54:50 » |
|
Insinööreillä on nykyään jotenkin kumman todellisuusvieraantunut ajattelumalli. Vastahan jäykkäperäisillä pyörillä on ajettu vähän toistasataa vuotta. Normaalilla arkijärjellä varustettu ihminen miettisi tässä ehkä jotain sen suuntaista, että jos jäykkäperä todellisuudessa olisi niin kamalan vaarallinen, ihmisiä pitäisi kuolla jäykkäperseisten prätkien selässä melko järjestelmällisesti. Sangen yllättäen näin ei kuitenkaan tapahdu, eikä ole sen jäykkäperseisyyden takia tapahtunut sataan vuoteen, vaan tilastollisesti asia on itse asiassa täsmälleen päinvastoin.
Jostain syystä insinööri ei kuitenkaan ajattele näin. Insinööri pohtii (kuten tossa jutussa), että takarengas SAATTAA kuhmuisilla mutkateillä pomppia ja kuski tästä syystä EHKÄ ei hallitse pyörää. Ja johtopäätös: jäykkäperäinen moottoripyörä ON vaarallinen...
Tämä sama ajattelutapa tulee vastaan ihan koko ajan. Insinööri ajattelee, että tangonpäävilkut SAATTAVAT näkyä huonosti taaksepäin, joten ne OVAT vaarallisia. Sivulle kiinnitetty takavalo SAATTAA aiheuttaa sekaannusta, jos molemmat vilkut sijaitsevat sen takavalon toisella puolella, joten sivulle kiinnitetty takavalo ON vaarallinen. Pitkäkeulainen moottoripyörä SAATTAA olla painojakaumaltaan sellainen, että se ei pysähdy etujarrulla, joten pitkäkeulainen moottoripyörä ON vaarallinen. Pienestä taustapeilistä ei EHKÄ näe riittävästi takana tapahtuvia asioita, joten pieni taustapeili ON vaarallinen. Ja niin edelleen...
Mä olen monta kertaa meinannut kirjoittaa jotain mukamas fiksua tästä ajattelutavasta, mutta se on jostain syystä käsittämättömän vaikeaa. Tällainen logiikka kun ei vastaa mitään mun tuntemaa ajattelumallia. Harrastajat tietävät tietenkin erittäin hyvin, että SAATTAA OLLA on ihan eri asia kuin ON. On tässä itsekin tullut jäykkäperillä aika monta tuhatta kilometriä ajettua, ja arvatkaapas mitä: se takarengas EI pompi hallitsemattomasti ilmassa, se EI siirtyile itsestään pois ajolinjalta ja se EI tee mitään muutakaan, mikä vaikeuttaisi pyörän hallittavuutta. Jostain syystä erityisesti liikenneinsinöörit eivät tätä tunnu ymmärtävän.
Muuten, mikä on pahempi kuin yksi liikenneinsinööri?
|