oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 11:35:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rakennussarja esim. Ruotsista?  (Luettu 41247 kertaa)
jello
Newbie
*
Viestejä: 1


« : 21 Kesäkuu 2007, 13:26:17 »

Moi,

Haluaisin kommentteja siitä, mistä esim. saa valmiita rakennussarjoja pyörän rakentamiseksi. Kuulin vasta, että jostain Ruotsista voisi saada valmiita sarjoja about hintaan 120-140 000 kruunua? Onkohan kyseessä jokin custom -pyörä?

Voikohan tuollaista pyörää alkaa kasailla ns. varojen mukaan eli tilailee osan silloin, osan tällöin - esim. juuri tuollaista rakennussarjaa?

Linkkejä kaipaisin, jos jolla kulla on jonkin firman sivuille - eipä haittaa vaikka olis ruottinkielinen, heh, heh. Virnistää

Terv. Jello
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 21 Kesäkuu 2007, 13:42:47 »

Ruotsista vaikka www.bikeline.se

tai sitten englannin kielellä www.zodiac.nl

Nämä rakennussarjapyörät perustuvat lähes aina HD:n (tai jonkin tarvikevalmistajan vastaavan) evoluutiotyyppisen moottorin ympärille ja runkona niissä on joko jäykkä tai softailmallinen. Halvimmat ovat juurikin taka-akseliltaan jousittamattomalla rungolla sen yksinkertaisuuden vuoksi.

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että osien hinta on vasta puolet totuudesta. Siinä vaiheessa kun pyörä on kasassa pitäisi se myös saada rekisteröityä ja koska se käsitellään omavalmisteena tulee sen täyttää rekisteröintihetkellä voimassa olevat tekniset vaatimukset mm. päästöjen ja metelin osalta. Erilaisia vaatimuksia on pitkä liuta ja tällä hetkellä omavalmisteiden rekisteröinti on todella vaikeaa koska kaikkia testauksia ei edes pystytä tekemään Suomessa.

Rekisteröinnin ja testauttamisen kustannusten päälle tulee sitten vielä ajoneuvovero ja aina yhtä ihana ALV verosta...

MMAF tekee hartiavoimin töitä sen eteen että tulevaisuudessa omavalmisteen rekisteröinti ei vaatisi kohtuutonta vaivaa ja että suurin osa tarvittavista testauksista pystyttäisiin suorittamaan rekisteröintikatsastuksen yhteydessä katsastuskonttorilla.
« Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu 2007, 13:48:42 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 22 Kesäkuu 2007, 00:21:16 »

valmiita rullaavia tai kokonaisia rakennus sarjoja saa jenkeistä vaikka millaisia.
ideana varmaan kuullosta hyvältä,että ostelis osia silloin tällöin ja sitten joskus se ois valmis hieno moottoripyörä.
ideana hyvä jos asuisit jenkeissä tai naapuri maassamme ruotsissa.
mutta suomessa sellaista on todella vaikea saada kilpiin nykyisillä pykälillä.
jos haluat varojen mukaan osa osalta ruveta kasamaan moottoripyörää suomessa niin kyllä sekin onnistuu.
konttorille vaan kysymään,että miten voisin kasata itse osista omavalmiste moottoripyörän.siellä ne kertoo,että mitä miltäkin osalta sitten vaaditan jne.
pykälät vaan tiukkenee vuosi vuodelta eli ei tule olemaan helppoa.
sitten ois eri asia jos kasais osista moottoripyörän ja ei ois tarkotuskaan ripustaa siihen ikinä kilpeä.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 22 Kesäkuu 2007, 08:40:41 »

Kuvion mittasuhteista saa käsitykksen kun lukaisee toistaiseksi julkaistut Silver Bullet -jutut tuolta wanhojen sivujen puolelta: http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html ...lisäjuttuja on luvassa nyt kun alaprojekteissa on etenemistä; Päästöt, runkojen lujuusmittauss, EMC ja muut sähköt...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
akrapu
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #4 : 27 Heinäkuu 2007, 20:27:21 »

Tulipahan mieleen. Tänään surffaillessani Bikelinen sivuilla huomasin, että he myyvät omia tekeleitään (pohjana Bikelinen myymät "rakennussarjat"), jotka on jo rekisteröity Ruotsissa. En todellakaan tiedä, mitä paikallisessa otteessa lukee, mutta mitenkähän moisen laitteen tuominen ja kilpiin saattaminen onnistuisi täällä Kekkoslovakiassa ? Esim. tällainen olisi tarjolla Ruotsin kilvissä
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 31 Heinäkuu 2007, 09:16:06 »

Pitää vastata Ruotsin ensirekisteröinnin ajankohtana Suomessa voimassa olleita säädöksiä. Jos kovin uusi joutuu siis käytännössä osoittamaan saman kuin suomalainen omavalmiste. Kts. yllä.
tallennettu
FinnBat
Newbie
*
Viestejä: 5


Jarrut, mitä ne on ?


« Vastaus #6 : 04 Heinäkuu 2008, 21:35:34 »

Tämä asia oli minullakin juuri kysymyksenä, siksi heitänkin kysymykseen jatkoa tähän jo vanhentuneeseen topicciin.

Kysyisin vielä nimenomaan tuosta omavalmisteen verosta. Lasketaanko se Harleyn hinnastosta kalleimman mukaan vai mistä ? Aika oleellinen juttu jos rakennussarjan saa 12.000 eurolla naapurimaasta ja siellä valmistaja myy ihan valmiiksi tehtynä samaa pyörää 21.900 euroa (muutettu kruunuista).

Teknisistä kysymyksistä aina selviää vaihtamalla niin kauan osia että kelpaa, mutta tuo vero + verolle vero on kyllä kekkoslandian tyhmimpiä juttuja mitä on. 20% veron uudesta pyörästä vielä ymmärtää, mutta ei jos se on itse tehty (vaikka sitten rakennussarjastakin) jolloin arvonnousun takana on oma luovuus ja osaaminen. Hankintahinnnan perusteella se pitäisi mennä, eli mitä osat on maksaneet ja niistähän jo on maksettu alvit, kun ne on jenkeistä tai kaupasta haettu/tilattu.



Tämmöistä pyörää meikäläinen ruotsinmaalta haluaisi ostaa "Easy Kittinä"
Mihinkä tuollaista pyörää nyt sitten verrataan tullissa, osaako siellä tullisetä muita merkkejä edes miettiä kuin kalleinta Harleyn listahintaa ?

« Viimeksi muokattu: 04 Heinäkuu 2008, 23:00:23 kirjoittanut FinnBat » tallennettu

Pelkuruus on sitä ettei vastusta vääryyttä
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 05 Heinäkuu 2008, 01:22:12 »

Eli suurin piirtein näin:

Otetaan lähelle vastaava kaupan malli - olkoon sitten vaikka Harley-Davidson Softail Custom (kun ei Standardia enää ole). Sen verottomasta hinnasta sitten vähennetään brändiarvo koska omavalmiste ei ole Harley-Davidson, sitten otetaan vielä maahantuojan huoltoverkoston tuoma lisäarvo koska omavalmistetta ei voi viedä takuuhuoltoon ja jäljelle jääneestä summasta sitten lasketaan vero+eiarvonlisävero.

Käytännössä omavalmisteen vero ei ole se suurin kynnys koko prosessissa vaan toistaiseksi voimassa olevan lainsäädännön määräämät päästömittaukset. Täytyy tietysti muistaa että jokainen omavalmiste on yksilö jonka verotus kulkee arviointilautakunnan kautta mutta yllä mainittu kaava pätee suurimmassa osassa tapauksia.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 05 Heinäkuu 2008, 10:00:25 »

Sen verran täsmennän herra H:n vastausta, että mitään virallista normia omavalmisteen verotuksesta tällä tavoin ei ole olemassa, vaan menettely perustuu tullin noudattamaan käytäntöön. Autoverolain mukaan verotusarvolla tarkoitetaan "yleistä vähittäismyyntiarvoa" eli omavalmisteen verollista käypää hintaa kuluttajalle. Koska omavalmisteet ovat kaikki yksilöitä eikä mikään markkinahintavertailu suoraan tuota vertailukelpoisia tuloksia käyvän hinnan arvioimiseen, MMAF ja SMOTO tekivät aikoinaan tullille esityksen omavalmisteen verotusarvon määrittämisestä Hemulin kertomalla tavalla. Minun tietääkseni tulli on noudattanut tätä mallia sittemmin poikkeuksetta.

Veroprosentti yli 756-kuutioisissa on 20. Tällä prosentilla laskettuun veron määrään lasketaan päälle ns. ei-arvonlisävero "elvi", joka on 22 prosenttia autoveron määrästä.

Esimerkki: omavalmisteen vertailupyöräksi valitaan uusi Softail Custom, suositushinta 25.800 euroa. Omavalmisteen verotusarvo saadaan vähentämällä tästä 25 % (brändiarvo, takuu ym.): 25.800 - 25 % = 19.350. Veron määrä on 20 % verotusarvosta + elvi: (0,2 * 19.350) * 1,22 = 4.721,40.

Vertailupyörä voi luonnollisesti olla joku muukin, tapauksesta riippuen. Joka tapauksessa veron suuruusluokka on yleensä välillä 4000-5000 euroa.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 05 Heinäkuu 2008, 16:34:43 »

Dokumentti: Lausunto-OmavalmisteenArvo20030630.rtf - MMAF:n esitys tullin arviointilautakunnalle omavalmisteisten moottoripyörien verotusarvon määrittelemiseksi 30.6.2003. Sittemmin tulli otti tässä luodut periaatteet arvonmäärityksen pohjaksi sillä erotusella, että omavalmisteen arvonpudotus on 25% esitetyn 25-35% sijaan.

Yleiseksi vähittäismyyntiarvoksi voidaan ensinnäkin hyväksyä omistajan esittämä perusteltu kirjallinen selvitys moottoripyörän käyvästä arvosta. Selvityksenä voidaan pitää muun ohella ulkomaisen kauppiaan tai yksityishenkilön hankintahinnasta antamaa luotettavaa tositetta.
suhteuttamalla oma- tai piensarjavalmisteisen moottoripyörän käyvän arvon ominaisuuksiltaan mahdollisimman samankaltaisiin Suomen markkinoilla oleviin sarjavalmisteajoneuvoihin. On tärkeää havaita, että kysymys ei ole omavalmistemoottoripyörän rinnastamisesta mihinkään yksittäiseen sarjavalmisteeseen, vaan kyse on nimenomaan hinnan arvioimisesta käyttäen apuna lähinnä samankaltaisten moottoripyörien markkinoilta saatavia hintatietoja
yhtä lähinnä samankaltaista sarjavalmisteista moottoripyörää ei voida osoittaa, on arvo suhteutettava useiden samankaltaisten moottoripyörien arvoista muodostettavaan koriin
.
Ja kuten tuossa ylempänä sanottiin, tämä MMAF:n esitys ei ole viranomaisia sitova vaikka se onkin muodostunut käytännöksi.


Tämä dokumentti (ja monta muuta) löytyy muuten MMAF:n dokumenttiarkistosta. Ja MMAF pääsi kyseisen lausunnon kirjoittamaan tälle lautakunnalle koska SMOTO:lla on lautakunnassa palli.
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu 2008, 16:38:44 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
FinnBat
Newbie
*
Viestejä: 5


Jarrut, mitä ne on ?


« Vastaus #10 : 05 Heinäkuu 2008, 20:50:01 »

Kiitoksia todella selventävistä vastauksista.
Nyt minäkin ymmärrän ja osaan laskea jatkossakin.

Pitääpä täyttää jäsenlomake samantien, tuli tässä niin hyvä olo.
tallennettu

Pelkuruus on sitä ettei vastusta vääryyttä
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 07 Heinäkuu 2008, 09:24:33 »

Jottei sekoitettaisi asioita liikaa, niin Santun viestissä siteeratuista kolmesta arvonmääritysmallista keskimmäistä on sovellettu, muita käytännössä ei.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #12 : 07 Heinäkuu 2008, 09:35:45 »

Jottei sekoitettaisi asioita liikaa, niin Santun viestissä siteeratuista kolmesta arvonmääritysmallista keskimmäistä on sovellettu, muita käytännössä ei.

Kyllä mulle muistuu mieleen vähintään yksi tapaus jokaiseen kolmeen lainaukseen & laskentamalliin...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 07 Heinäkuu 2008, 09:43:46 »

Ei mulle muistu... Pyörittää silmiään
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto