Ostin viime vuoden marraskuussa Saksasta yksipyttynen 650cc paukutin, mallia -92. Katselin tullin sivulta, että sellaisesta joku oli maksanut noin 500 euroa. Keväällä hain moponi germaanien maasta, ja vein tullattavaksi ja sitten katsastukseen. No katsastus meni leikten, en tarvinnut edes ottaa vekotinta ulos pakusta. Ja ajolupa oli selvä pyy. No, nyt tulikin Tullilta veropäätös :
666 euroa ja 12 senttiä. Myyntihinnaksi Tullin nerot ovat saaneet 2600 euroa. (Kauppakirjasta ilmenee, että olen maksanut 2400 euroa.)
Autovero on siis 2600:stä laskettu 21 %, eli 546e, sitten546:sta ALV 22% eli 120,12 e = 666,12 e.
Siteeran Tullin kirjeestä:
" Yleinen pyyyntihinta 3791 euroa
Tavanomaiset alennukset 1137 euroa (30% pyyntihinnasta)
Yleinen myyntihinta 2600 euroa.
Tullihallitus on hankkinut selvitystä verotettavan ajoneuvon kanssa samalaisten käytettyjen, Suomessa ja rekisteröityjen ajoneuvojen yleisitä pyyntihinnoista.
Arvonmäärityksessä on käytetty alla olevia hintahavaintoja. Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0,8% / 5000km) ja vuosimallin (n. 9,2% / vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa. Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritetty näiden hintojen keskiarvona.
Yleinen myyntihinta on saatu vähentämällä tavaomaisia alennuksia vastaava määrä pyyntihinnasta. Yleinen myyntihinta on leikattu alempaan sataan euroon..."
ja sitten on Tullilaitoksen bongaamia myynti-ilmoituksia samanmerkkisestä pyörästä Motopalstasta tai Motonetistä 6 kpltta, vm -92 ja -93. (Miksi hitossa -93
) Onko siis niin, että jos ihmiset pyytää myytävistä pyöristään "liian paljon" niin maahantuojat joutuvat maksamaan enemmän veroa
Miksi veroa ei laskettu 1. todellisesta kauppahinnasta ja 2. miksi hintavertailussa oli käytetty -93-mallisia moottoripyöriä, eikä yhtään -91 mallisia... Herää selvästi epäilyt että Tulli kiskoo verorahoja sen minkä kerkiää.
Yritin etsiä Tullin sivuista se, mistä oli tämä verotuspäätös -92-mallisesta ja oliko se nyt 520 euroa, mutta en löytänyt kun en enään muistanut mikä kuukausi oli kysymyksessä. Miksi muuten Tullin tietokonenerot eivät osa laittaa moottoripyörät merkkikohtaiseen pinoon, koko vuodelta, ja jos kuukausi on niin tärkeä, niin vaikka perään sulkuihin...Olisi mielenkiintoista tietää miten vuodessa samanikäisen käytetyn moottoripyörän arvo voi nousta niin paljon...On myös sangen kummallista, että kun ostin tarvikeosan EU:n ulkopuolelta, verot laskettiin kauppasummasta, mutta jostakin syystä tämmönen Tullillekin helppo menetelmä ei kelpaa
Järki, hoi älä jätä...
Tietysti aion valittaa tästä.
Eikös SMOTO ja MMAF vois painostaa politiikkoja jotta saataisiin nämä asiat kertaheitolla kuntoon, eli
VERO LASKETAAN KAUPPAKIRJAN OSTOHINNAN MUKAAN. Olisi ostajallekin mukavaa kun tietäis etukäteen paljonko joutuu pulittamaan...